Anders säljer ut

Sälj, köp eller byt dina Eddie Meduza prylar här
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Anders säljer ut

Post by uy »

Jag såg på Tradera nu att Errols son, Anders, säljer ut lite saker. Det mest intressanta är kanske en guitarren som Meduza har ägt. utropspriset är 25 000 kronor... Å, vad jag önskar att jag haft ett välbetalt arbete just nu.

Här kan ni ta er en titt på auktionerna:
http://www.tradera.com/Eddie-Meduza-nya ... _101196769

http://www.tradera.com/Eddie-Meduza-Elg ... _101198107

http://www.tradera.com/Eddie-Meduza-tro ... _101197495

Men det kan nog bli dyrt för den som tänker köpa, för jag ser att micholina är med och bjuder Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Anders säljer ut

Post by Långis »

Ser att han skriver att midsommarnatt-singeln "aldrig tidigare släppts". Lite gaet. visst har den släppts, men på Osadal.

...och 25 000 är i lite saftigaste laget för gitarren. Gissar att den blir osåld... Men jävlar vad jag skulle vija ha den.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Anders säljer ut

Post by 2meterhansson »

Jag undrar om "Jätteparty" singlarna är dom mytenomspunna feltryckta singlarna med "Han eller jag" på b-sidan, det står ju att matrisen är förstörd.

Jävlar vad sugen jag är att köpa dom.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Anders säljer ut

Post by Långis »

Det där med matrisen kan ju bara syfta på att de inte kommer tryckas upp igen.
Men det var i så fall ett jäkla dåligt försäljningsknep. Få oinsatta vet vad en matris är för nåt...
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Anders säljer ut

Post by uy »

Jag gjorde en sökning på ordet "matris", och det verkade vara antingen en term inom matematiken eller en maträtt Image
Skitarna ska va' lika långa i år
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Anders säljer ut

Post by rex »

En matris är väl en mall,eller en gjutform. Till skivor i detta fall väl?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Anders säljer ut

Post by overkill »

Japp, tror att rex har rätt här. Matrisen i skiv-sammanhang är såvitt jag vet mastern, dvs mediet (antagligen rullband i detta fallet) som låtarna till singeln ligger på, och denna används alltså när man trycker upp en skiva. Varje skiva brukar ha sin egen matris.
Däremot vilka låtar singlarna innehåller kan man ju bara gissa. Undra när den där skylten är från, vilket år alltså? med tanke på priset gissar jag på senare år, kanske 90-talet. Det verkar egentligen lite skumt att skriva att matrisen är förstörd, då de brukar, om inte förstöras - så i alla fall läggas undan när en skiva inte tillverkas längre. Men det KAN ju också åsyftas att det är den felaktiga matrisen med Han eller jag? som b-sida, som blev förstörd och ersattes av den riktiga matrisen med de rätta låtarna.

Guran tror jag förblir osåld också. Tvivlar på att nån vill ge 25 lakan för den även om gitarrer & instrument som tillhört kända artister i och för sig brukar vara dyra - med all rätt egentligen eftersom det är inget man springer på varje dag.
Dock så har han ju lite fel angående videon. Eddie spelade väl inte på den där crusingen 2002? den brukar väl vara i Juni eller Juli och han dog i Januari. På videon står det också 2002, Eddie spelade väl där 2001 har jag för mig. Däremot kanske nått hyllningsband spelade där 2002 men knappast errol själv.

redigerat: haha, Juni ELLER Juni..? Juni eller JULI menar jag såklart...sådetså, dönickar!
Image
Last edited by overkill on 31 Oct 2009, 03:27, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Anders säljer ut

Post by Långis »

Overkill: nej, matrisen är den metallskiva som utgör originalet till gjutningen av vinylen. Det är alltså en exakt kopia av vinylskivan, fast i metall.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Anders säljer ut

Post by overkill »

Långis: aha, det är så det är...det var mer än jag visste. Innehåller denna metall-skiva alltså ljudet, etiketter och graveringar också ? eller bara nått av det? Graveringen är alltså det som står på vinylen precis utanför etiketten/där ljudspåret slutar, om du förstår. Där kan man finna diverse info, ibland datum osv. Men infon som står där är ofta väldigt varierande, alltså inte på samma skiva/pressning, men varierar från artist/band/skivbolag osv.
Last edited by overkill on 31 Oct 2009, 03:30, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Anders säljer ut

Post by Långis »

Gitarren kommer tydligen bli såld ändå. En viss filur kommer pantsätta halva sitt liv för att kunna lägga ett bud...
Lustigt..
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Anders säljer ut

Post by jaggare »

4 timmar kvar! Jag är skeptisk att den kommer gå till det priset! Jag är inte mycket för autografer men just på en gittarr och i den här fallet skulle en svart autograf både sitta jävligt fint och höja priset avsevärt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Anders säljer ut

Post by Långis »

Micholina skakade loss lite slantar. Men det är galet.. Gitarren är ju inte alls så känd för att kunna gå till det priset.

Tossigt.
Last edited by Långis on 02 Nov 2009, 20:16, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Anders säljer ut

Post by uy »

En sak man undrar, vad fanken jobbar micholina med egentligen, som har råd att köpa dyrgrip efter dyrgrip. Fast det är klart, det gäller väl att prioritera också. Jag antar att micholina får äta nudlar resten av månaden nu.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Anders säljer ut

Post by Långis »

Jo, människan är enligt uppgift inte särskilt rik.
Men det handlar tyvärr bara om prestige i detta fall, inte om Eddie...
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Anders säljer ut

Post by retepnoslack »

Fick vi något namn på den samlande värmlänningen i dokumentärfilmen, förresten? Ni vet han, som hade en sådan gigantisk samling med prylar.
Post Reply