Glass.

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Glass.

Post by 2meterhansson »

Nu är det ju glassarnas tid, och jag äter nog glass nästan varje dag, finns kulglas tar jag det och då med frukt eller bärsmaker, typ blåbär, melon eller banan även mjukglass är gott och då med någon god topping. Men allra helst tar jag milkshake, på mcdonalds brukar jag avsluta med två stora bananshake.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Glass.

Post by gammalhardrockare »

Äter mycket glass framför TV:n. Mest vintertid faktiskt. Päronglass eller chokladglass.
Men jag har köpt mig en mixer som jag funderar på att testa nästa helg. Blanda i vaniljglass, mjölk och banan. Det borde bli gott.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Glass.

Post by 2meterhansson »

GammalHardrockare wrote:Men jag har köpt mig en mixer som jag funderar på att testa nästa helg. Blanda i vaniljglass, mjölk och banan. Det borde bli gott.
Helt rätt, det kan inte bli fel, jag brukar även ha i lite oboy, mumsfillibabba.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Glass.

Post by uy »

Att jag missat denna tråd! Image

Det finns ingen bättre efterrätt än glass. Favoritsmakerna är nog blåbär och choklad. Om det är vaniljglass som serveras brugar jag blanda i chkladsås eller någon god sylt. Helst farmors hemgjorda hjortronsylt. Det är grejjer, det!
Skitarna ska va' lika långa i år
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Glass.

Post by wiking »

McFlurry tycker jag är jäkligt gott Image
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Glass.

Post by lumberjack »

Själv är jag ingen större glassätare, men idag köpte jag mig lite glass. Stod länge vid glassdisken innan valet föll på denna sort:

http://www.haagen-dazs.com/products/product.aspx?id=66

Vaniljglass med chokladchips och kakdeg (!) kändes lagomt skruvat och därmed helt rätt. Jag visste att Häagen Dazs är dyr så jag tittade efter en prislapp på frysdisken men fann ingen. Vad fan, tänkte jag, 25-30 spänn kan det väl vara värt, och tog den ändå. Döm om min förvåning när glassen passerade streckkodsavläsaren och de 500 milliliterna kostade 39.90. 40 spänn för lite glass! Helt sanslöst. Image

Hur smakade den då? Hyfsat. Har ätit betydligt godare.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Glass.

Post by uy »

Såg på Tv att de börjat med lakritspuck igen. Själv var jag nog inte född när den glassen fanns. Någon som vet hur den smakar?
Skitarna ska va' lika långa i år
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Glass.

Post by wiking »

Min sambo äter lakritspuck i stort sett varje dag, hon har blivit helt besatt i dom Image
Men dom är goda Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Glass.

Post by rex »

Carte Dor Toblerone är smaskens! Enorm skillnad på billig och dyr glass förresten,där får man verkligen vad man betalar för.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Glass.

Post by retepnoslack »

Jag kommer ihåg en rosafärgad variant på "Lakritspuck", som jag åt under min barndom. Jag kommer inte ihåg, vad den hette, men den smakade jordgubb eller hallon och handtaget var en godisstång.

Om jag inte minns fel, så hade även "Lakritspuck" ett godishandtag, för länge sedan, och gick därefter över till det vanliga, i trä.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Glass.

Post by rex »

retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Glass.

Post by retepnoslack »

HA! Ja, där är den ju, tredje raden intill pucken. Det var länge sedan jag satte tänderna i en sådan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Glass.

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Kul nostalgilänk till GB!
Har för mig att det var dig jag bråkade med om Päronsplitten, jag hävdade att den från början hette "Päronpinne". Du blånekade till detta och hävdade att jag fabulerade.
Nå, jag fick rätt! BEVISET:
http://www.gb.se/nostalgi_year.asp?year=1972

Jag minns nämligen när jag köpte min första Päronpinne (som Päronsplitt egentligen heter på riktigt). Det var sommaren 72 vid stranden, jag var där med morsan och jag brukade alltid tjata till mig glass.
Försök för helvete inte att slå mig på fingrarna när det gäller att minnas!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Glass.

Post by rex »

Det var som hoggarn......ok......
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Glass.

Post by gammalhardrockare »

Jag brukar alltid hålla mig till päronsmak när jag köper glass ute, sådan där kulglass alltså.
Men idag var jag ute vid Stora Köpcentret och prövade en ny smak, vild och galen som jag är. Nougatcrisp. Mycket läcker! FANTASTISKT GOD!
Rekommenderas varmt.
Hädanefter kommer jag att köpa två smaker, blanda vilt alltså! Päron och nougatcrisp.
Post Reply