Matlåda!

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Matlåda!

Post by uy »

Ja, hur många är det som tr med sig mat till jobbet? Eller äter ni kanske ute? Eller äter ni inte alls?

Själv brukar jag slänga i det som blev kvar av middagen i en låda som jag värmer på jobbet sen. Om det inte blivit något över från middagen köper jag en portionsrätt, även om det är ganska lite mat i dessa.
Skitarna ska va' lika långa i år
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Matlåda!

Post by rex »

Tror nog de flesta tar med sig resterna till jobbet,eller smörgås. Blir förjävla dyrt att äta ute vareviga dag.

Om man inte tillhör det fina folket förstås,sånadär som äter svärdfisk o dyl Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Matlåda!

Post by ozzman »

rex wrote:Tror nog de flesta tar med sig resterna till jobbet,eller smörgås. Blir förjävla dyrt att äta ute vareviga dag.

Om man inte tillhör det fina folket förstås,sånadär som äter svärdfisk o dyl Image
Jag kan upplysa om att jag har matlåda nästan jämt, med helt vanlig mat dessutom.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Matlåda!

Post by wiking »

Finns det mat att köpa där jag jobbar så gör jag det, stå och laga mat att ta med sej orkar jag inte. Usch!

2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Matlåda!

Post by 2meterhansson »

Jodå jag har matdosa varje dag + allt annat jag drar med mig, gorbysar, mackor, frukt och läsk. Kaffe eller chocklad bjuder jobbet på, däremot har jag ingen matbox som resten av jobbarkompisarna, utan här är det en sliten konsumkasse som gäller Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Matlåda!

Post by Jungbacka Erik »

Brukar ta med nåt att värma i mikron. Någon gång unnar jag mig lyxen att besöka matsalen på jobbet men det blir ganska sällan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Matlåda!

Post by gammalhardrockare »

Jag tar med mig mackor och det är alltid samma pålägg. Ost på morgonmackan och på lunchmackorna är det pannbiff på den ena och kokt ägg på den andra. Dubblemackor såklart. Då mättar det ju lite i alla fall. Till detta drickar jag lättmjölk.

Middag käkar jag på kvällen, vid niotiden ungefär.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Matlåda!

Post by uy »

Jag brukar också ta med någon färdigrätt ibland (favoriten är Lövtunn bit). Men jag tycker de mättar så dåligt. Jag såg att en på mitt jobb hade en färdigrätt där det stod "XL" på förpackningen, så det kanske vore något att prova?
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Matlåda!

Post by ozzman »

hellboy wrote:Jag äter ute varje dag,det är ju för jävla tråkigt med gamla smörgåsar och matlåda.
Då måste du jobba på något ställe där det finns grymt bra restauranger. Där jag jobbar (Kista) så är restaurangerna för jävla tråkiga och enformiga.

Jag törs sticka ut hakan och säja att jag lagar bättre mat än 90% av alla lunchrestauranger.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Matlåda!

Post by rex »

Josey Wales wrote:Jag törs sticka ut hakan och säja att jag lagar bättre mat än 90% av alla lunchrestauranger.
I varje fall annorlunda......
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Matlåda!

Post by wiking »

Jag äter också bara ute nu mera. Har börjat sammåka med några på mitt nya jobb som äter ute varje dag på lunch rasten.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Matlåda!

Post by Långis »

wiking wrote:Jag äter också bara ute nu mera. Har börjat sammåka med några på mitt nya jobb som äter ute varje dag på lunch rasten.
Uj, det blir väldigt dyrt i längden.

Själv gör jag nästan alltid matlåda. Kommer dock aldrig ihåg att ta med den så det brukar sluta med att jag får köpa mat i automaten på jobbet...
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Matlåda!

Post by wiking »

Ja då är du ju lika långt Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Matlåda!

Post by overkill »

Jag tar också med medhavd egenlagad mat i princip varje dag. Äter ute kanske 2-3 gånger i månaden, ibland inte ens det. Blir billigast så, dessutom tröttnar man ganska snabbt på ute-mat också. Diverse resturanger, Thai-käk, pizzerior osv. Supergott ibland men inte i längden, samt att det är dyrare.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Matlåda!

Post by overkill »

När jag lagar mat gör jag alltid minst 2 portioner eller mer åt gången. Perfekt att frysa in några, och bara ta fram vid behov, samt att ha i kylen (ca 2-3 dar, inte för lång tid då risken är att det blir dåligt). Därmed så har man nästan alltid färdiglagat krubb hemma. Så jag lagar mat på spisen högst 2-3 gånger iveckan, ibland ingen gång.
Blir för jävla tråkigt att laga mat & diska varje dag. Både tidsbesparande och dessutom troligen lite billigare i.o.m. att jag köper mer storpack-varor. Sen så borde det ju gå åt både mindre el och bli mindre slitage på köksredskapen, även om dom 2 sistnämna faktorerna kanske är marginellt lite.

All mat blir ju inte bra när man fryser in, t.ex potatis blir bara mjuk och mjölig när den tinat. Potatismos funkar dock.
Men det mesta funkar faktiskt att frysa, pasta, köttfärsås, köttbullar, falukorv m.m.
Rekomenderas helt klart. Enda nackdelen är väl om frysen skulle gå sönder så är ju risken att allt kan bli förstört, såvida den inte blir fixad snabbt eller att det är tillräckligt kallt ute så kan man ha det där så länge.
Men man har ju alltid nått i frysen även om det inte är just färdiglagad mat så om den pajar är det ju oftast katastrof ändå, speciellt på sommaren. Men jag har klarat mig hitils i alla fall.
Last edited by overkill on 01 Jan 2008, 15:01, edited 1 time in total.
Post Reply