Choklad

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Choklad

Post by lumberjack »

Jag är en jävla gottgris. Surt, salt, lakrits, viol, mintpastiller, Läkerol, bilar - you name it, jag äter ta mig fan allt utom möjligtvis godis i form av segaråttor och andra färgade sockerblandningar. Choklad slinker också ned i stora lass, gärna vit (ja, jag vet att det inte är riktig choklad, ljus, Marabou-dajmchoklad osv. Jag är helt hopplös.

Men nu har jag börjat försöka få lite fason på det hela och ämnar minska mitt godisintag. Att sluta äta är inte ens att tänka på, så jag har valt en annan taktik. Jag har börjat käka nyttigare godis. Frukt är ju som bekant också godis... up my ass! Möjligen kan vindruvor fungera som substitutm, men där är det stopp. Nej , jag har börjat äta mörk choklad. Riktigt gott faktiskt, och mäktigt i smaken så man trycker inte i sig allt för mycket. Den ska tydligen även ha bra inverkan på blodcirkulationen och innehålla antioxidanter, rena rama hälsokosten alltså. Prova gärna, men akta er för den choklad som har över 80% kakohalt, bitter och jävlig. I det närmaste oätbar. Men den 70%-iga är riktigt jävla god.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Choklad

Post by E-M »

Choklad är mitt absoluta favoritgodis! Jag gillar dock inte för mörk choklad, Marabou-mjölkchoklad är perfekta. Gillar inte choklad som smakar det minsta beskt, usch! Faktum är att jag gillar vit chocklad mera än mörk.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Choklad

Post by Eddie »

Jag har faktiskt varit på en chokladprovning och lärt mig en massa mumbo-jumbo om choklad. Att Kakakohalten inte säger allt, utan att den delas pp i både kakaofett och kakaofett. Så procenthalten säger inte allt. Jag fick prova en choklad som hade över 90% kakao och nästan allt var kakaopulver. Den var så jävla torr! Det var som att ta en matsked kakaopulver och trycka in i käften. De chokladerna med mycket kakao som jag tycker är goda är de fruktiga. Efter att ha smakat några riktiga choklader så tycker man det är en synd att kalla marabous mjölkchoklad för choklad!
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Choklad

Post by wiking »

Euroshoper gör en del billig skitmat, men deras choklad är riktigt god.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Choklad

Post by E-M »

wiking wrote:Euroshoper gör en del billig skitmat, men deras choklad är riktigt god.
Nej, deras chocklad med nötter i går an men det går inte att jämföra med Marabou. Deras möjlchoklad smakar bara kemikalier.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Choklad

Post by gammalhardrockare »

Nä fy fan! Mörk choklad är vidrigt. Kan inte med skiten. Ljus choklad däremot! Helst äter jag Kina-Puffar men ibland slinker även ljusa Polly ned.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Choklad

Post by ELN »

LumberJack wrote:Jag är en jävla gottgris. Surt, salt, lakrits, viol, mintpastiller, Läkerol, bilar - you name it, jag äter ta mig fan allt utom möjligtvis godis i form av segaråttor och andra färgade sockerblandningar. Choklad slinker också ned i stora lass, gärna vit (ja, jag vet att det inte är riktig choklad, ljus, Marabou-dajmchoklad osv. Jag är helt hopplös.

Men nu har jag börjat försöka få lite fason på det hela och ämnar minska mitt godisintag. Att sluta äta är inte ens att tänka på, så jag har valt en annan taktik. Jag har börjat käka nyttigare godis. Frukt är ju som bekant också godis... up my ass! Möjligen kan vindruvor fungera som substitutm, men där är det stopp. Nej , jag har börjat äta mörk choklad. Riktigt gott faktiskt, och mäktigt i smaken så man trycker inte i sig allt för mycket. Den ska tydligen även ha bra inverkan på blodcirkulationen och innehålla antioxidanter, rena rama hälsokosten alltså. Prova gärna, men akta er för den choklad som har över 80% kakohalt, bitter och jävlig. I det närmaste oätbar. Men den 70%-iga är riktigt jävla god.
Choklad är kanske bra för blodcirkulationen, men druvor får fart på tarmcirkulationen. Haha iallafall i stora intag. Det blir RENNEDREDDA av allt ihop! ImageHaha
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Choklad

Post by errrol »

choklad är favoriten, men jag tycker inte om mörk choklad,
föredrar mjölkchoklad, men jag gillar de flesta choklad sorter. Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Choklad

Post by ELN »

errrol wrote:choklad är favoriten, men jag tycker inte om mörk choklad,
föredrar mjölkchoklad, men jag gillar de flesta choklad sorter. Image Image
Norsk mjölkchoklad=Mumma! Image
Post Reply