Dominos till Sverige!

Meduzalands gastronomiska avdelning
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Vad tror ni om det här?
http://www.dominos.se/

Har vi tur så kanske de etablerar sig här. Jag har käkat där en gång och de är ljuvligt goda! De slår lätt Pizza-Hut. Däremot inte Pan-Pizza Planet men vem kan egentligen slå dem?
Men Dominos kommer lätt tvåa!

Dessvärre såg jag att de främst vill etablera sig söder om Göteborg. Fan också!
Varför?
Här i Svealand så har vi ett av Sveriges största befolkningskoncentrationer, Karlstad/Örebro. Varför inte i någon av dessa städer?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dominos till Sverige!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Här i Svealand så har vi ett av Sveriges största befolkningskoncentrationer, Karlstad/Örebro. Varför inte i någon av dessa städer?
Image Image Image

Ja vilken jätteregion. Ni måste vara minst 300 000 på "bara" en sträcka av 25 mil.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Ja vilken jätteregion. Ni måste vara minst 300 000 på "bara" en sträcka av 25 mil.
Nej, men på tio mil. Det gör det till en av Sveriges största befolkningskoncentrationer efter Fjollholm, Göteborg och Skåne.
Nu fick du lära dig något nytt Josey! Det var väl kul?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dominos till Sverige!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Josey Wales:



Nej, men på tio mil. Det gör det till en av Sveriges största befolkningskoncentrationer efter Fjollholm, Göteborg och Skåne.
Nu fick du lära dig något nytt Josey! Det var väl kul?
Stockholmsregionen med mälardalen, skåne och västra götaland har ju ca 75% av Sveriges befolkning så att vara en av de "största" befolkningskoncentrationerna efter dessa känns ändå inte så imponerande.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

JW:

Fel igen! Inom dessa tre regioner bor det drygt 4,5 miljoner invånare. Det är 50 procent. Hälften bor alltså inte inom dessa regioner och inte nog med det: Det är endast en åttondel av befolkningen som bor vid Sveriges baksida, Fjollholm.
De flesta vill inte ens bo där. Det lockar liksom inte att bo vid gränsen till Norrland, de flesta tycker att snö suger kuk och det verkar inte så kul att ha öststaterna till närmaste resemål.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dominos till Sverige!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Fel igen! Inom dessa tre regioner bor det drygt 4,5 miljoner invånare. Det är 50 procent. Hälften bor alltså inte inom dessa regioner och inte nog med det: Det är endast en åttondel av befolkningen som bor vid Sveriges baksida, Fjollholm.
De flesta vill inte ens bo där. Det lockar liksom inte att bo vid gränsen till Norrland, de flesta tycker att snö suger kuk och det verkar inte så kul att ha öststaterna till närmaste resemål.
Nu ljuger du.
Det är bara att kolla på SCB's hemsida och ta de tre storstadsregionerna med närområden lika stora som karlstad-Örebro så blir befolkningen runt 6,6 miljoner.
Stockholms län har ganska exakt 2 miljoner invånare. Om du får det till en åttondel så tycker jag du skall läsa om grundskolematten.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

JW:

Vem faan snackar om länet? Jag snackar om Fjo... Stockholm!
Bor man i Södertälje, Sundbyberg, Hässelby eller någom annat jävla White trashförort så bor man INTE i Stockholm.

Fan, jag kan bara tänka mig något som är värre än att bo i Stockholm, det vore att bo i en förort till Stockholm. ÖRK!
T o m jag som genuin och stolt Stockholmshatare bodde faktiskt i innerstan när jag hade det tvivelaktiga nöjet att bo där.
Sedan hamnade jag i förort och då var det dags att lämna rövhålet för gott.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dominos till Sverige!

Post by ozzman »

Det finns många väldigt trevliga villaförorter till Stockholm men betydligt färre trevliga hyresområden i förorterna.

Om man bara får prata om innerstaden när man pratar om Stockholm, hur fan kan du då i samma mening prata om Karlstad-Örebro som en region, det är ju för helvete 15 mil mellan de städerna.
Då kan man ju lika gärna kalla Gävle-Sundsvall för en region.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Nej, nej! Det är 10,5 mil mellan Karlstad-Örebro. När man snackar om städer som inte tillhör storstad så snackar man region, när man snackar storstad så snackar man t ex Stockholm eller förorter till Stockholm.

För övrigt, Karlstad och Örebro är Sveriges bästa städer. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo någon annanstans numer. Ja, om vi snackar Sverige alltså. Fick jag välja fritt skulle det blir Perth eller Swakopmund eller valfri bonnhåla i Mississippi eller Alabama.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dominos till Sverige!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:För övrigt, Karlstad och Örebro är Sveriges bästa städer. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo någon annanstans numer.
Ja jisses.
Men det är väl bra att du är lycklig, själv skulle jag nog hellre dricka saltsyra än bo i Karlstad eller Örebro.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

JW:

Och vad är det för fel på Karlstad och Örebro nu då? Precisera! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dominos till Sverige!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Och vad är det för fel på Karlstad och Örebro nu då? Precisera! Image
Hopplösa tråkstäder helt utan charm. Precis den typ av städer som förenar det sämsta av småstad och större stad. Där finns den inskränkta småstadsmentaliteten utan den personliga känsla man får i ett mindre samhälle och det opersonliga man får i en större stad utan att man får storstadens fördelar som ett stort utbud av nöjen och med en dynamisk arbetsmarknad. Jag säjer inte att Karlstad och Örebro är unika, i stort sett alla städer i samma storlek har det här problemet, Gävle, Jönköping och Västerås är fler exempel.
Den enda stad jag varit i med runt 100' invånare där jag inte fått den här känslan är Helsingborg faktiskt, dit skulle jag kunna flytta.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

JW:

Helsingborg är en stad som jag har varit på väg att flytta till flera gånger. Härlig stad!
Men, för det första så är det för dyrt, lägenheterna är på Stockholmsnivå när det gäller priset (!) För det andra så har det varit lögn i helvete att få tag på något jobb.
Idag däremot så kan jag få jobb där på mitt företag. Men då har vi problemet med bostad. Några miljoner har jag inte undansparat så det skiter sig direkt.

Kolla här t ex, en etta som ser hur jävla nedgången ut som helst, den ska de ha över en mille för!
http://w4.objektdata.se/pregen/743/OBJ1 ... hemnet.htm
En etta på 28 kvm. Lagom storlek för mig men kolla priset, 650 000 spänn! Vem faan har sådana pengar undanstoppat?
http://valvet.capitex.se/objbesk.aspx?O ... rom=Hemnet
Ännu en trevlig liten etta, den ska de jävla svinen ha nästan en miljon för!
http://www2.skandiamaklarna.se/beskrivn ... h&hemnet=1

Nej, jag kommer nog dessvärre aldrig att kunna flytta till Sveriges Riviera. Sorgligt.

Men i alla fall, vad finns i Stockholm som inte finns i Karlstad eller Örebro?
Ja, förutom en myckenhet av bögar och araber då förstås. Här leder Stockholm verkligen!
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Dominos till Sverige!

Post by wiking »

Ja för bögar och araber finns inte i Karlstad eller Örebro Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dominos till Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Wiking:

Jo, men inte i samma omfattning som i Stockholm. Det är Sveriges bögtätaste stad, det är ett faktum som vissa stollar i kommunledningen t o m skryter om. De ser det som som en positiv utveckling att de har Sveriges största inflyttning av bögar och flator (!)
De som inte är bögar är metrosexuella kontorsfjantar och mångkulturförespråkare, läs: Islam och mellanösternkultur, som käkar sallad för att hålla vikten, vaxar kuken och springer på teater.
Post Reply