Fläskytterfile

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fläskytterfile

Post by rex »

Tänkte vi inmundiga imorron,nu är det så att vi är lite ovana att tillreda sådana fina köttbitar,nån som har ett bra recept?

Jag menar,nu när man investerat lite så vill man ju inte misslyckas med anrättningen,tacksam för alla tips.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Fläskytterfile

Post by E-M »

Har en känsla av att JW kommer ge dig en känga nu. Tyvärr så vet jag inget recept, jag är ung och dum.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fläskytterfile

Post by rex »

Nähä,jag trodde mat roade folk.....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fläskytterfile

Post by ozzman »

Fläskytterfilé är renskuren kotlettrad och blir jättebra att lägga på grillen. Det kanske inte riktigt är grillsäsong nu men den borde gå bra att ugnssteka också. Kolla på Ica.se, där borde finnas en hel del recept.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Fläskytterfile

Post by hakan »

Har du tänkt dig recept på en hel rätt, eller bara recept på själva grillningen?

Du kan t.ex. hälla olivolja, honung, smokey hickory (färdig grillolja), och färskpressad vitlök, pensla detta på bitarna innan de grillas.

Potatisgratäng är att rekommendera som tillbehör. Image
Last edited by hakan on 12 Oct 2008, 12:19, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fläskytterfile

Post by rex »

Föralldel trevligt att bli seriöst bemött för en gång skull,men just denna? Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fläskytterfile

Post by gammalhardrockare »

Jag jobbar på ett s.k. mångkulturellt företag och många tror att jag inte äter fläskkött. De tror att jag är jude pga min mycket ståtliga snok (en diskussion och spekulation som aldrig hade uppstått på en vanlig hederlig svensk firma). Men i alla fall, min mormor var judinna men det tar det stopp. Jag är kristen jag! Även om jag naturligtvis respekterar och beundrar det judiska folket. Israel- Det eviga landet!
Men i alla fall, fläskytterfile är i regel billigare, men ej att förakta, tvärtom! Det är mycket gott, det är mycket fetare och därför perfekt att använda till allehanda grytor. En gryta gjord av fläskytterfile bör helst avnjutas tillsammans med Kungsörnens snabbmakaroner framför TV:n, gärna med en såta med bernaisesås.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Fläskytterfile

Post by hakan »

GH:
OM din mormor var judinna, så kan jag upplysa dig om att du - i enlighet med judiska lagar - ÄR JUDE. Eftersom att vara jude ärvs från modern oavsett vad fadern är. Alltså, om din mormor var judinna, så var din mamma det, och då är du det.

Grattis! Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fläskytterfile

Post by gammalhardrockare »

Hakan:

En liten rättelse: Min mormor kom från en judisk släkt de hade ett judiskt efternamn (Lindenbluehm) tror jag det var. Men där tog det stopp.
Så nej, inte ens namnet lever kvar.
Stavas det så förresten, Lindenbluehm? Lindenblohm kanske?
Hur som helst, mitt efternamn påminner inte ens om detta även om det är ovanligt.
Spekulera gärna på!
Last edited by gammalhardrockare on 12 Oct 2008, 20:52, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Fläskytterfile

Post by hakan »

GH: Lindenbaum eller Lindenblum om det ska vara judisk touch på det =) eller snarare tysk.. jiddisch kommer från tyskan.

Jag tog dig på orden, så en rättelse förändrar ju saken.
Men många judar är bra på att skriva, så lite judendom har du nog i blodomloppet haha =)
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Fläskytterfile

Post by Jungbacka Erik »

Så är han ju väldigt "sparsam" också, vilket ju inte direkt strider mot den judiska stereotypen Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Fläskytterfile

Post by ELN »

Ännu ett lysande exempel på hur en tråd spårar ur, från att rex rådfrågade om hur vida det var smart att ha fläskfile till middag eller inte har det nu blivit en het diskussion om GH är jude eller inte Image Image Så typiskt meduzaland och också en del av charmen med det Image
Post Reply