Julbord

Meduzalands gastronomiska avdelning
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Julbord

Post by E-M »

Ja så här i juletid kan det ju passa bra med en tråd om julbord!

Jag kom nyss hem från ett julbord på Orust. Jag är faktiskt inte så mycket för sill, Janssons, julskinka o.s.v. Det jag äter mest av på julbord är: prinskorv, rostbiff, köttbullar, röbetssallad och potatissallad. Jag är rätt kräsen och tråkig, jag vet. Men det är inte mycket mat jag gillar. För att få valuta för pengarna så äter jag mängder med efterrätt – det är grejor det!

Vad föredrar ni andra att äta när ni går på julbord?
Last edited by E-M on 30 Nov 2008, 01:04, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Julbord

Post by ozzman »

Jag äter allt utom lutfisk, det kan jag bara inte få i mej däremot äter jaggärna mycket sillar av olika slag
Till julbordet dricker jag i regel ale och nubbeglaset fyller jag med Lysholms linie aquavit.

Däremot tycker jag egentligen inte om att "fuska" genom att äta julbord innan julafton men bjuds det så tackar jag ju inte nej.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Julbord

Post by rex »

Jag fyller min första tallrik med all slags Sill,Ägghalvor,Sallader och kallskuret.

Nummer två är Janssons Frestelse (mycket) Köttbullar,Prinskorv och Revbensspjäll samt en rejäl såta med Rödbetssallad.

Till detta en ljus Öl och en god snaps.
Finns det något utrymme kvar i magen,vilket knappast är troligt så slänger jag gärna efter med lite mer Sill Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Julbord

Post by gammalhardrockare »

Skiter fullkomligt i julbord. Gröt och korv är inte vad jag kallar för festmat.
Faktum är att jag gillar inte julmaten något vidare. Köttullar äter man ju varje vecka, skinka är äckligt och smakar gris, sill totalvägrar jag att äta (rå fisk, örk!) och prinskorv är det skinn på och är därför vidrigt.
Kokta potäter är smaklöst och det äter jag nästan aldrig, lutfisk är helt otänkbart och ja, va fan är det mer för skit på julbordet? Revbensspjäll? Fullt med fett och smakar också gris. Rena galten. Gammal orne.
Nä, till jul brukar jag käka pizza och liknande. Julmust gillar jag dock!
Och få julklappar! Julen är en trevlig tid.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Julbord

Post by rex »

Alltid lika positiv du,i sanning en riktig glädjespridare Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Julbord

Post by E-M »

Ja du är allt en riktig "Sur gubbjävel" Image Image
User avatar
Javlar
Helgfyllo
Posts: 71
Joined: 14 Sep 2008, 12:32

Julbord

Post by Javlar »

Findus slår på stort och försöker skapa julstämning även hos ensamstående. http://www.findus.se/produkter/sok.asp?sok=jultallrik

Det kanske är nåt för nån av er? Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Julbord

Post by E-M »

Javlar wrote:Findus slår på stort och försöker skapa julstämning även hos ensamstående. http://www.findus.se/produkter/sok.asp?sok=jultallrik
Ingredienser:

Skummjölk, potatis, vitkål, prinskorv 11 % (gris- och nötkött 61 %, vatten, fett från gris, stärkelse, salt, socker, kryddor, kryddextrakt, vispgrädde, ansjoviskryddad sillfilé (sillfilé, socker, salt, ättika, kryddor), griskött 5 %, ris, nötkött 2 %, jordgubbar 2%, lök, salt, socker, vegetabilisk olja, sirap, äpplen, modifierad stärkelse, stärkelse, härdad vegetabilisk olja, nötfett, ägg, betfiber, aromämnen, jästextrakt, sojasås (med vete), ättiksyra, färgämne (sockekulör, betakaroten), kryddor, smakförstärkare (E621, E635), citronjuicekoncentrat, lökextrakt, druvsocker, stabiliseringsmedel (E414) och pepparextrakt. En portion (375 g) ger dig 45 g köttbullar, 40 g prinskorv, 120 g Janssons frestelse, 50 g brunkål och 121 g risgrynsgröt med jordgubbssås.

Mmm, låter smaskens Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Julbord

Post by overkill »

Jodå, Julbord går hem hos ÖverDödaren. Käkar det mesta som finns på det, inte lutfisk dock. Men det mesta går ner, bäst är nog Julskinka och laxen. Sill är jag inte stormförtjust i men lite senapssill går an, men inte så mycket av dem andra sillsorterna.
Dock så tröttnar man rätt snart på julmaten om man äter det flera gånger. Men normalt sett äter man det bara på Julafton och sen lite rester under mellandagarna. Julskinka brukar jag frysa in dock det som blir över och sen ta fram senare under vintern. Det går bra att steka och göra nått med också.
Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julbord

Post by ELN »

Jag kan äta köttbullar, prinskorv, revbenspjäll, ägghalvor, gröt, risalamalta och ja de va nog de hela
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Julbord

Post by ozzman »

E-M wrote:Ingredienser:

Skummjölk, potatis, vitkål, prinskorv 11 % (gris- och nötkött 61 %, vatten, fett från gris, stärkelse, salt, socker, kryddor, kryddextrakt, vispgrädde, ansjoviskryddad sillfilé (sillfilé, socker, salt, ättika, kryddor), griskött 5 %, ris, nötkött 2 %, jordgubbar 2%, lök, salt, socker, vegetabilisk olja, sirap, äpplen, modifierad stärkelse, stärkelse, härdad vegetabilisk olja, nötfett, ägg, betfiber, aromämnen, jästextrakt, sojasås (med vete), ättiksyra, färgämne (sockekulör, betakaroten), kryddor, smakförstärkare (E621, E635), citronjuicekoncentrat, lökextrakt, druvsocker, stabiliseringsmedel (E414) och pepparextrakt. En portion (375 g) ger dig 45 g köttbullar, 40 g prinskorv, 120 g Janssons frestelse, 50 g brunkål och 121 g risgrynsgröt med jordgubbssås.

Mmm, låter smaskens Image
Nej men fy fan. Det var det vidrigaste jag sett i matväg tror jag.
Hur fan kan man saluföra något dylikt?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Julbord

Post by rex »

Ja....Micrad Jultallrik med tveksamma ingredienser,fy...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Julbord

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Ja....Micrad Jultallrik med tveksamma ingredienser,fy...
Kommer från en som käkar rå fisk. Vi har lämnat fattigsverige och statarsamhället bakom oss. Vi behöver inte käka sådan skit längre för att överleva. Och vad tror du det är för ingredienser i julkorven som du säkert - vilket inte skulle förvånga mig - käkar?

Julmat är gammal fattigmansmat, en kvarleva från fattigsverige som av någon anledning lever upp under julen.
Ännu en gång: Gröt, korv och gammal äcklig sill är inte festmat. Utomlands skulle de tro att vi inte var kloka om de visste vilket jävla fattigslabb vi äter under årets största helg. Eller "vi" äter, NI äter menar jag. Jag står över.
Nä fan, nu måste jag sticka iväg till jobbet också på allt helvete.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Julbord

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Rex:



Kommer från en som käkar rå fisk. Vi har lämnat fattigsverige och statarsamhället bakom oss. Vi behöver inte käka sådan skit längre för att överleva. Och vad tror du det är för ingredienser i julkorven som du säkert - vilket inte skulle förvånga mig - käkar?

Julmat är gammal fattigmansmat, en kvarleva från fattigsverige som av någon anledning lever upp under julen.
Ännu en gång: Gröt, korv och gammal äcklig sill är inte festmat. Utomlands skulle de tro att vi inte var kloka om de visste vilket jävla fattigslabb vi äter under årets största helg. Eller "vi" äter, NI äter menar jag. Jag står över.
Nä fan, nu måste jag sticka iväg till jobbet också på allt helvete.
Det finns många utomlands ssom tycker väldigt mycket om svensk julmat.
Jag har själv mött både fransmän, italienare, tyskar, kineser och greker som varit helt lyriska över sill, rullströmming, rökt lax och löjrom. Även köttbullar och jansson brukar göra succe.
På ett tidigare jobb så reste jag en hel del till Grekland och varje gång jag åkte dit så fick jag köpa med mej senapssill och rökt lax åt projektledarna.

Fast visst finns det saker som inte jag heller tycker om på julbordet. Jag har som sagt svårt för lutfisk, men även grisfötter, pressylta och dopp i grytan går bort.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Julbord

Post by gammalhardrockare »

Företaget bjöd på julbord idag. Det var inte mycket jag kunde käka. Det blev ett berg med köttbullar på ena tallriken, på den andra kokta potäter som jag fick dränka i brunsås och omelett för att det skulle smaka något.
Jag går även på kurs just nu, påbyggnadskurs för produktionssamordnare minsann. I kurser för chefer ingår det middag. Så när jag kom tillbaka från julbordet så blev det en stor portion pannbiff med lök och stekt potatis.
Till eftermiddagskaffet blev det budapestbakelser och kaffe. De flesta stod över bakelserna så jag smällde i mig en hel längd.

Så ja, idag har man käkat gott på företagets bekostnad. Så här skulle varje arbetsdag vara, äta och sitta och sova i en kurssal. Då skulle man nästan kunna stå ut.
Post Reply