Stark(!) mat

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Stark(!) mat

Post by ELN »

Är det nån här som gillar STARK(!) mat med extra jävla betoning på ordet STARK(!)? För i så fall har jag chilie såsen för er:

Vanlig Tabasco Pepper Sauce har enligt styrke skalan scovilles 2.500 - 5.000, Death Sauce och som alla vet så är Tabasco starkt, denna sås, har ungeför edt tiodubbla värdet, sen finns det After Death Sauce som är något starkare på runt 43.000 scovilles. Efter det kommer Sudden Death Sauce, Beyond Death Sauce, Mega Death Sauce och Ultra Death Sauce med stigande styrka där den sista hamnar på över 500.000 scovilles. Sen kommer Mad Dog 375 bullet edition med 750.000 scovilles, sen kommer Satans Blood på 800.000 scovilles (Den är tillverkad fredag den 13:e under fullmåne år 2000). Sen kommer Da Bomb på 1.500.000 scovilles. Och till sist Blairs 16.000.000 på just 16 millioner scoville. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Stark(!) mat

Post by gammalhardrockare »

Jag hatar, verkligen HATAR stark mat. Jag svettas floder av skiten, speciellt i skallen. Det ser ut som om jag har klivit ut ur duschen. Jag svettas t o m bara jag luktar på stark mat.
Däremot så älskar jag salt mat. Jag vräker på salt på nästan allt. Klarar mig inte utan salt. Salt är viktigaste kryddan.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Stark(!) mat

Post by overkill »

Starkt kryddad mat kan vara gott men inte om det är super-super-super-super-starkt. Då förstör man käket så att det är blir oätligt. Beror väl på lite vilken krydda det rör sig om också.

Finns ju folk som påtår att de gillar jättestarkt kryddad mat. Men man genomskådar rätt snabbt att det ofta handlar om att "vara värst" och visa sig tuff, kaxig, och värre än alla andra. Till 95 % en attityd-fråga skulle jag säga. Men visst, det FINNS folk som gillar stark mat (även undertecknad ibland), frågan är bara HUR stark.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Stark(!) mat

Post by ozzman »

Jag är inte så imponerad av stark mat, däremot tycker jag om mat som smakar mycket. Ofta när man gör riktigt stark mat så har man något att dölja.

Det enda som är riktigt starkt som jag tycker mycket om är Gong bao ji ding (stekt kyckling med cashew-nötter och torkade chilifrukter, ingefära, vitlök och risvin), det smakar himmelskt.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Stark(!) mat

Post by E-M »

Jag tycker stark mat är jätte gott. Fast det får inte bli så starkt att det tar över så att man inte känner någon annan smak.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Stark(!) mat

Post by rex »

Samma här,gillar lite stuns men det får inte vara på beskostnad av smaken.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Stark(!) mat

Post by gammalhardrockare »

JW:

Låg mig nu klargöra en sak mycket noga och jag skriver det bara en gång: Nötter är gott, men nötter hör inte hemma i mat! Det är med nötter som med frukt och bär; Det är en styggelse att blanda sådant i mat.

Så. Nu har du lärt dig det också!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Stark(!) mat

Post by ozzman »

Jag skulle vilja säja att nötter generellt sett har större berättigande i mat än vad Bearnaisesås har.
Ta bara rätter som Flygande Jakob, Caesarsallad, Pasta Alfredo, kyckling med jordnötssås och kycklingrätten ovan, de skulle vara platt och intet utan nötterna. Men det finns inte en enda maträtt där inte bearnaisesåsen kan bytas ut mot något annat och godare.
Det enda jag kommer på där bearnaise är något så när nödvändigt är på plankstek, och det kan jag vara utan i alla fall.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Stark(!) mat

Post by rex »

Nu avskyr jag också nötter och frukt i mat,innerligen! Men denna gång så kan jag nog ändå hålla med Josey,eller rättare sagt,jag förstår vad han menar.....om man nu verkligen gillar nötter så är de nog omistliga i en maträtt,men en sås går att byta ut.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Stark(!) mat

Post by ozzman »

Frukt skall man vara sparsam med i mat förutom mycket få undatag så där kan jag hålla med er, möjligen att man kan ha i lite äpple eller några lingon i en sås för att få lite syrlighet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Stark(!) mat

Post by gammalhardrockare »

Nej, nötter är tilltugg, godis, snacks kalla det vad ni vill. I mat hör de inte hemma! Att blanda nötter i mat är som att blanda grus i glassen. Mat ska inte kontamineras.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Stark(!) mat

Post by Eddie »

Nötter i mat har jag aldrig tyckt om. Jordnötssås kan väl gå an, men den innehåller inga hela nötter. Är ungefär som att få en broskbit i munnen, man tuggar helt plötsligt på något hårt och vill reflexmässigt spotta ut det.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Stark(!) mat

Post by ELN »

Lite äpple i kurrykycklingen gör susen Image Själv är jag mest för lagom stark mat, funderar på att skaffa nån sån där sås bara för attb Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Stark(!) mat

Post by ELN »

En bra användning av dessa starka såser är på mat man inte gillar Image Image Image

Jag köpte iaf för ett tag sedan en liten flaska Tabasco Habanero Sauce, vilket är den starkaste Tabasco såsen. Den blev jag väldigt besviken på, den smakade bara as-starkt och vinäger.
Men tanken på DeathSauce var så inetsad i huvudet på mig så jag köpte en flaska Death Sauce Salsa De La Muerte, det är samma som originalet fast lite starkare, då originalet var slutsålt. Fan vilken skillnad på den och Tabascon, denna var asgod och gav en het brännande känsla ända ner i buken, riktigt nöjd med denna, så nästa gång blir de nog ännu lite starkare Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Stark(!) mat

Post by gammalhardrockare »

För många år sedan var morsan ihop med en idiot som hade två hundjävlar. De tiggde alltid vid matbordet, de små äcklena. Jag var ensam med dem en gång, jag preparerade korv med tabasco. Fyllde korvarna. Hela flaskan gick åt. Sedan slängde jag åt dem korven. De svalde skiten direkt.
Jag ljuger inte om jag säger att det rök ur öronen på dem. De tiggde aldrig, aldrig någonsin av mig efter det.
Jag skrattar gott än idag när jag tänker på det.
Post Reply