Custombyggen!

Just det
Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Custombyggen!

Post by E-M »

Jo det är beundransvärt, jag skulle själv vilja göra något liknanade. Det är ju så himla roligt att hålla på att pilla med det.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Custombyggen!

Post by Långis »

För egen del gillar jag inte dessa custombyggen. Gamla bilar ser jag som kulturobjekt och vill försöka bevara dem som de är så att eftervärlden också kan njuta av dem.

Värst är ändå Epa-döden. Det finns nästan inga duetter kvar på grund av alla dessa epa-byggen. Tycker det är hemskt synd då¨jag gillar bilen original.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Custombyggen!

Post by E-M »

Jag tycker det är hugget som stucket, det är ju minst lika fint att se en läcker duett i helt orginalskick som någon har fixat och donat med som att vila ögonen på de ovan. Om man leker med tanken: säg att det skulle finnas två exempelvis, Amazoner kvar, då ska de naturligtvis bevaras i orginalskick.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Custombyggen!

Post by Långis »

Jag ser det inte så. För mig symboliserar de en svunnen tid och att bygga om dem förstör den aura som omger den, känslan av det gamla, den genuina kvaliteten.
Jag resonerar likandant när det gäller gamla hus. Hus från 1960 och bakåt vill jag inte se renoveras, de skall bevaras precis som de är och det är upp till de boende i huset att anpassa sig därefer.
Idag genomsyras allt av fusk. Det finns inte ens äkta spröjsade fönster längre. Dagens spröjs är bara påklistrade på utsidan. För att inte tala om hur man bygger golv idag. Det finns nåt som heter klick-golv. Består de av äkta trä? Ja, kanske. Om man har tur kan man finna någon millimeter trä på ytan, men under är det idel spånskivor. Oftast har man bara gjutit golvet i en träimitation i plast. Fusk, bluff och båg.

För mig handlar det alltså inte enbart om bilar och gamla hus. För mig är det ett arv från den tid då kvalitet var viktigare än allt annat, en symbol för det gamla. Ett museiföremål och det borde vara ägarens plikt att se till så att det fortsätter vara så som det alltid varit. För det är just det som jag tycker så mycket om. Varje gång någon förstör det känns det som om man tagit en kär gammal vän ifrån mig.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Custombyggen!

Post by Långis »

grr wrote:Ombyggnationer av ovan visade slag förstör inte - de förädlar. Särskilt "Pink Lady" representerar en helt annan tidsålder än den vi befinner sig i idag, så även den är nostalgi. Något sånt kan inte många åstadkomma. Fabriksproducerade bilar helt i originalskick ser man på Konsumparkeringen och är inget som väcker uppseende (undantag finns, exempelvis den mintgröna fyrdörrars Cadillac coupe -59:a vi såg på parkeringen utanför Willys för en vecka sen). Men knappast en vanlig Bubbla eller 240, då väcker ombyggda versioner (proffsbyggda och genomtänkta) större uppmärksamhet och intresse.
Ja, nu var det ju inte renovering det var frågan om, utan total ombyggelse. När det gäller hus är det lite skillnad, de får gärna bevaras så långt det är möjligt. Totalrenoverad Amazon/annan Amazon i halvdant skick då?

Den stilen man bygger bil på i "Pink Lady"s fall är gammal och den stilen bör bevaras på den bilen. En originalbil kan du lätt hitta bilder på och är tråkig, denna skapelse är något fruktansvärt unikt som jag i verkliga livet hade kunnat studera varje millimeter av under flera timmar och gjort det med högsta nöje.
Dagens stylingtrend är en annan, trots att det även där kan va kul att djupt granska bilarna på den årliga Vallåkraträffen. Konstigt att det inte finns så många träffar för originalbilar i jämförelse, en del kanske - men då är bilarna veteraner. Eller hur? För visst har det mycket att göra med från vilket årtal bilen är skapad? Bilar är knappast vackrast när de lämnar produktionsbandet utan går alltid att förädla, om så med små trix och det gäller även dagens bilar. Håller du inte med? Nya mojänger/bilar hör inte hemma på muséer utan får gärna snyggas till (eller helrenoveras så att de håller sig länge och kan få plats på ett muséum nån gång). Sen är det i dessa speciella fall inte fråga om att förstöra utan förfina...
Nej, jag tycker inte att originalbilar är tråkiga, snarare tvärtom. Det finns hur mycket roliga detaljer som helst att titta på och upptäcka. Jag vill kunna sätta mig bakom ratten och drömma mig tillbaka till den tiden då bilen var ny. Försöka föreställa mig tiden som den var då och bli en del av den.

Men det är ju som du antyder en helt annan sak om bilen byggts om i den tid då den var aktuell. Se bara på min taunus. Jag skulle idag inte kunna drömma om att återställa den i originalskick då den stylades på 60-talet. Det hade varit en helt annan sak om det gjorts för 10 år sedan med delar och idéer från de åren.
Jag kan till och med sträcka mig till att man även idag kan bygga om en gammal bil, men då ska det inte vara något modernt i den, utan allt man stoppar i bilen, drar ifrån och lägger till ska härstamma från bilens ålder. Moderna saker har ingenting i gamla bilar att göra.

Likadant här som med gamla hus, man kan renovera dem, men inte i modern tappning, då förfular man och förstör och tar bort charmen. Dör gör många "stadsbor" ett stort fel. De har ingen som helst känsla för det gamla och många hus har dött "stads-döden" under årens lopp. Man måste gå väldigt varsamt tillväga om man ska ge sig på så gamla saker.
Post Reply