Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Just det
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by Långis »

Det känns som att min saab 900 har krånglat ända sedan jag köpte den. Nu har tändningslåset dött på den (en klassiker) Får la kosta på en lagning, men sen ska biljäveln bort. Har vantrivts så in i helwete med denna bil. Föär mycket plast, brist på logik, pill och skit.

Det är dags för en ny bruksbil. Funderar på en gammal hederlig volvo, men jag vet inte riktigt.

Kravet är att den inte får kosta mer än 6000. Har ni några tips?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by E-M »

Usch – Saab Image En kompis har nyss skaffat en Saab 900, hur som helst tillbaks till din fråga.

Då tycker jag att du ska satsa på en finer, hederlig Volvo 240. Annars kan du ju alltid skaffa Ford, de står lågt i pris, mycket bil för pengarna Image.
Last edited by E-M on 08 Aug 2007, 21:58, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by 2meterhansson »

Sälj saaben, om nu någon vill köpa den, köp sen en 245;a eller 745;a då har du en bra och slitstark bruksbil.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by E-M »

Jo de motorerna i 240, 740, 140 m.fl. har Volvo lyckats mycket bra med. Slitstarka som tusan, det är ju B18, B20 i de äldre 240 och 140:na. I 740 är det bl.a. B230, B230F har jag för mig. De är vilket fall som helst bra motorer och lätta att få tag till billiga delar. Jag tycker dock att 740 är så ful, mycket hellre 240 då.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by 2meterhansson »

Jag har kört folk race en gång i tiden, och på en tävling körde jag ett helt varv utan olja och med kokande motor, men det gick, det var bara att fylla på igen och köra, så nog fan kan dom göra slitstarka motorer.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by Långis »

Ja, en 240 har jag funderat på. Grejen är väl att de drar ganska mycket i bensin va?

Usch, föresten - får alltid samma reaktion från folk när jag talar om att jag kör saab. Nu börjar jag förstå varför...
Last edited by Långis on 08 Aug 2007, 22:23, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by rex »

Ja,Volvo är bra.....men en sån här då,måste vara Saabs bästa bil någonsin,finns en del på vägarna,alla helt rostfria.

http://www.blocket.se/vi/12430466.htm?ca=16_s
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by E-M »

Den är ju rätt så stor men... runt 0,7-0,8L/milen kan jag tänka mig. Det är inte jätte farligt. Jag vet dock inte – bara en uppskattning.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by Långis »

rex wrote:Ja,Volvo är bra.....men en sån här då,måste vara Saabs bästa bil någonsin,finns en del på vägarna,alla helt rostfria.

http://www.blocket.se/vi/12430466.htm?ca=16_s
känns som att det är samma skrot som den jag har.... ser iallafall likadan ut...

Nån som vet hur man byter tändingslås på en saab förresten? Måste ju laga bilen innan jag säljer... Tror att det är tändningen det är fel på.
Förut när jag vred om nyckeln så klickade det och alla instrumentlampor började blinka. Efter några klick startade den. Idag var det helt dött. Strömmen går igång, men startmotorn går inte.
Kan det vara startmotorn kanske?
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by 2meterhansson »

Jag tycker det låter som startmotorn, be någon vrida på tändningen medans du tar en hammare och knackar till på startmotorn, så ser du om solinoiden kärvar eller är glapp, har du en testpenna kan du ju se om det går fram ström till startmotorn. Lycka till.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by Eddie »

Du har ju tre anslutningar på startmotorn, en för att snurra, en för plus och en för att solenoiden ska slå till. Ta en skruvmejsel och "tjuvkoppla" så ser du om startmotorn funkar. Om den inte vill så knacka på den som hansson säger. Saab har säkert startrelä, leta reda på det och kolla om det är helt. Tror inte det är själva tändningslåset det är fel på iaf.

Angående bil så tycker jag du köpa en 240 eller 740, går att få bra bruksbilar för de pengarna. Jag skulle satsa på 88b eller 89 årsmodell. Då är de galavade upp till fönstrena och har (förhoppningsvis) b230f med lh2.4, insprut med felkoder. Sen är det krav på innehåll i katen så det är lindrigare avgaskrav.
Last edited by Eddie on 09 Aug 2007, 00:00, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Saab-helvete! Funderar på ny bil!

Post by ozzman »

rex wrote:Ja,Volvo är bra.....men en sån här då,måste vara Saabs bästa bil någonsin,finns en del på vägarna,alla helt rostfria.

http://www.blocket.se/vi/12430466.htm?ca=16_s
Om han köper en sån så är han förmodligen den enda personen under 80 som har en Image

Om jag skulle köpa en bil för mellan 5-10' skulle jag nog titta efter en Ford Sierra i hyggligt skick, en 2.0 från -90 och framåt då DOHC-motorn både är snålare och bättre än den gamla. Kan man hitta en 2,9 med manuell låda är inte det så dumt heller, de är betydligt mindre törstiga än med automatlåda.

Den här borde man väl kunna pruta ner någon tusenlapp t.ex.
http://www.blocket.se/vi/12906026.htm?ca=11_s

Fast en 240 är ju alltid en 240.
Post Reply