Blitt me ny bil

Just det
Post Reply
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Blitt me ny bil

Post by Eddie »

Sålde mazda-skiten för någon vecka sen och idag så köpte jag då en ny(are) bil. Fastnade för en Volvo 965 årsmodell 95. Är lite småfix på den, anliggande broms bak, spindelled, och hjullager. Inga större saker, hade tänkt fixa idag men det gick inte så bra så "nyckeln" till låsbultarna inte hittas.
Ska ta en bild när det är ljust imorgon så ni får se skönheten Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Blitt me ny bil

Post by E-M »

Mums, Volvo 960/965 är fina grejor. Lyxmodell av 940/945 kan man säga. Om det är en 95:a så har du väl den med 170 häst? Eller har du den krämigare (dock automat) på 204 häst?

Edit: 965:an kallas (heter) ju V90. Senare årsmodeller av 960:n heter ju S90. Var själv sugen på en sådan, blev dock för dyrt, någon gång i framtiden kanske.
Last edited by E-M on 09 Aug 2007, 00:31, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Blitt me ny bil

Post by Eddie »

Det är 2.5an med 170hp, 3.0 var så dyr att försäkra så jag tyckte 2.5 räckte. Men det är automat på min också.

Blev ingen bild idag, har varit upptagen med att få av hjulen nästan hela dagen. Och ändå har jag bara fått av dem fram, suck.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Blitt me ny bil

Post by E-M »

Hehe, här är det inga problem med sådant. Farsan har som en verkstad så vi har tryckluftsdrivna muttermaskiner, billyft m.m. Väldigt behändigt!

Förresten, varför var det ett sådant helvete att få loss hjulen då? Rostat fast eller Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Blitt me ny bil

Post by Eddie »

Förra ägaren har tappat bort "nyckeln" till låsmuttrarna, fram fick jag av genom att lossa på de fyra andra muttrarna och sedan ut å ratta, helt livsfarligt. Det var så killen på däcksverkstan sa iaf, antingen gör du det eller så gör jag det sa han. Han sa att muttern skulle skaka loss då. I helvete heller, bulten gick av på sidorna fram. Bak lämnade jag in på volvo så de fick lossa åt mig. Vetifan hur de gjorde dock, vi kollade igenom deras låsmuttersatser och ingen passade. Men muttrarna var av och bultarna hela så jag vart nöjd.

Idag fick jag en tråkig överraskning när jag väl fått bort hjulen, damasken på ena oket var helt traig så kolven var helt paj. Vilket fick till följd att kolven inte gick inåt, vilket fick till följd att klossarna låg emot hela tiden, vilket innebar att klossarna slets väldigt mycket, vilket innebar att de tog slut och det vart stål mot stål = skivan var värre än en gramofonskiva. Ett nytt ok och två nya skivor, billigt värre Image

Handbromsen gav upp igår så jag har kollat på den och konstatet att det var en... en... sak i aluminium som gått sönder. Fast med mina otroliga verkstadsskills så tillverkade jag en... jaa... hållare runtom så den funkar förhoppningsvis igen.

Imorgon ska jag leta rätt på glödlampan jag köpte och byta den, byta hjulbultarna fram, montera mittkonsollen och spänna handbromsen och testköra med nya skivor för att se om det slutat låta eller om något hjullager måste bytas. Hjullagret blir skoj med multilinkbakaxel Image
Post Reply