Har vanligt folk råd med bil om några år?

Just det
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Fan, det blir dyrare och dyrare att ha bil. När jag var barn så hade "alla" bil.
Jag växte upp med ensamstående mor och vi hade det inte fett, men en gammal folka hade vi i alla fall.
Idag är det inte många ensamstående människor som har råd med bil. De som har bil är de högavlönade och familjer som kan dela på kostnaderna.
Jag känner flera ensamstående människor med jobb men någon bil har de inte längre, de anser sig helt enkelt inte ha råd.

Jag har bil men tillsammans med mitt ex. Vi delar alltså på alla utgifter och det funkar mycket bra.
Men fan, hade jag varit ensam om bilen så hade jag sålt den. Kostar alldeles för mycket pengar. Räknar man med alla jävla försäkringar, skatt, däckbyten varje år, biltvätt, bensin, service, prylar som går sönder osv så blir det ju för helvete en utgift på över 2 000 spänn i månaden!
Visst, jag hade haft råd men jag tycker inte det är värt det. Finns roligare saker att lägga pengar på, resor t ex.

Som det ser ut så kommer det att bli ännu dyrare i framtiden. Partierna tävlar med varandra i miljömupperier och lägger på och höjer den ena skatten efter den andra. Biltillverkarna höjer hela tiden priserna. Minst tvåhundratusen får man idag ge för en ny bil av någorlunda kvalitet.
Köper man en gammal och billigare bil så blir det lika dyrt med tanke på alla jävla reparationer och skit. Bilverkstäderna tar ju sjukt mycket betalt! Hur i helvete kan de bära sig egentligen? Hur har folk råd?

Bil har redan blivit en klassfråga mer eller mindre och värre kommer det att bli. Om några år så tror jag att det är ytterst få bland oss människor med vanlig inkomst och jobb som kommer att ha råd med egen bil. Eller vad tror ni?


E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by E-M »

Håller med dig det blir fruktansvärt dyrt om man räknar på det. Fast farsan kan fixa bilar, har nästan som en mindre verkstad här hemma med billyft m.m. så om det blir något fel är det bara eventuella delar som kostar. Nyare bilar runt 95> är det lite värre med för där är det förbannat mycket elektronik, i vissa fall måste bilen programmeras om man byter vissa delar! Då är det ju inte mycket man kan göra själv, det värsta är ju att de tar en förmögenhet för det med. Det har dock inte behövts med min bil än, de tre fel som har varit har endast varit mekaniska. Förutom centrallåset, fast det gick att fixa utan att något behövdes programmeras om.

Däremot kostar ju bensinen hemskt mycket, jag vill knappt räkna på hur mycket jag lägger ut på all bensin. Fast råd har jag ju annars skulle jag inte köra så "mycket" bil.
Last edited by E-M on 13 Oct 2007, 11:19, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by ozzman »

Jag tror att många fortfarande kommer att ha bil. har man barn och familj eller bor i glesbygd finns detinget alternativ. Folk kommer att prioritera bort andra saker till förmån för bilen.

Men jag håller med om att kostnaderna för bil är helt åt helvete.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Jovisst, men man kommer till en punkt när de inte längre kan bortprioritera mer och den punkten tror jag snart är nådd.
Vad händer då?

Jag bor i en medelstor stad runt hundratusen invånare och jag märker t ex att vi som bor inne i stan säljer sina bilar och ungdomarna tar inte ens körkort längre.
Folk utanför stan måste ha bil för att ta sig in till stan och sina jobb men frågan är hur länge de har råd?

Hur är det utomlands? Är det samma jävla avveckling där?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by ozzman »

Naturligtvis kommer man till en brytpunkt när man anser att man inte har råd, men om jag ser på min egen situation så är det jävligt långt kvar faktiskt.

Jag läste att det bara var 20% av 18-åringar i Stockholm som tar körkort och att trenden gick ner i hela landet men jag tror det också beror på att det är så obscent dyrt att ta körkort att folk väntar tills de har mer pengar.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

I Karlstad och Örebro saknar i dagsläget 30% av alla trettioåringar körkort och denna siffra beräknas att stiga.
I Karlstad så är det bara 25% av tjugoåringarna som har körkort idag.

Det säger sig självt att detta inte kommer att hålla med tanke på att arbetsmarknaden är anpassad till bil och transporter.
Så vad i helvete menar miljömupparna i samtliga sju riksdagspartier? Dels så måste folk jobba (annars div straffåtgärder) och dels så uppmanas de även till att pendla samtidigt som de fördyrar allting så att vanligt folk snart inte har råd att vare sig ha bil eller ta körkort.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Jag trodde att Rex skulle ha synpunkter på detta. Han tillhör ju dem som inte skulle klara sig utan bil. Vad anser han om alla miljömupperier och höjda avgifter som slår mot bilägare? Var går Rex smärtgräns? När måste han sälja bilen och flytta till stan?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by rex »

Hehe,ja....jag tycker nog att ditt domedagsorerande börjar bli
ganska uttjatat Image Klart vi skall ha bil!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Det är klart att vi ska ha bil men som det ser ut nu och som utvecklingen är så blir det färre och färre som har råd att ha bil.
Vart går din smärtgräns? Det var frågan! Vad kan och kommer du att bortprioritera för att få behålla bilen? För du tror väl inte att det kommer att bli billigare att ha bil i framtiden?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Rex:

För du tror väl inte att det kommer att bli billigare att ha bil i framtiden?
Nä,men vi måste ju transportera oss annars rasar hela samhället och det vet alla,inklusive politikerna.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Nä,men vi måste ju transportera oss annars rasar hela samhället och det vet alla,inklusive politikerna.
Javisst, men det märks ju inte på deras idiotpolitik. De är alla överens om att det ska bli dyrare att både köra och äga bil.
Så svara nu på huvudfrågan istället: Var går din smärtgräns och vad kan du tänka dig att bortprioritera för att få behålla bilen? Hur långt är du beredd att gå innan du blir en liten miljöanpassad cyklist med cykelhjälmen käckt på sned?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by rex »

Känns inte som nån direkt angelägen fråga faktiskt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Men det kommer det att bli. Redan idag så är bilen en större utgiftspost än bostaden för många hushåll. Hur blir det då för dig?
När i helvete ska du svara på huvudfrågorna? Är de så jävla komplicerade eller vad?
Var går din smärtgräns och vad kan du tänka dig att bortprioritera för att få behålla bilen? Hur långt är du beredd att gå innan du blir en liten miljöanpassad cyklist med cykelhjälmen käckt på sned?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by rex »

Smärtgräns och smärtgräns......det får vi väl se.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Har vanligt folk råd med bil om några år?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Tänk att dessa frågor var så in i helvete svåra för dig, vad beror detta på?
Post Reply