Speciella motorkonstruktioner

Just det
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Speciella motorkonstruktioner

Post by ELN »

Här tänkte jag vi kunde diskutera allt om speciella motorer. Som exempel kan jag nämna: Puch/Triumph Dubbelkolv, Motkolvsmotor, Honda/Benelli MC med rad 6Imager, Honda roadracing 2cyl 50cc/5cyl 125cc/6 cyl 250cc som lär ha varvat upp emot 23 000 rpm, rotary intake, wankel mm. kommer inte ihåg alla nu. Ska se om nån hakar på här, kan bli intressant Image
Errol
Glad amatör
Posts: 45
Joined: 05 Jan 2006, 09:40
Location: småland

Speciella motorkonstruktioner

Post by Errol »

tjae...

Neanders" diesel MC-motor?

principen är såklart diesel på en båge!
Kolven har dessutom dubbla vevstakar (reducerar vibrationerna). Turbo-matad .
Denna motorcykel har såklart bottenvrid & sanslös kurva olikt allt annat.

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Speciella motorkonstruktioner

Post by E-M »

Jag skulle vilja slå ett slag för de gammla hederliga B18, B20-motorerna. Är väl ingen speciell konstruktion men de är eveighetsmaskiner. Är även ett par av få motorer som klarar att kamremmen rycker utan att kolvarna i princip åker genom toppen. Anledningen till att de flesta motorer inte klarar detta är väl i och för sig att avståndet mellan ventiler och kolvar är mindre för bl.a. effektivare förbränning, men ändå. Mycket trevliga motorer!
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Speciella motorkonstruktioner

Post by sten1972 »

Jag tycker om dom små batteridrivna motorerna som finns i bland annat dildos.
Image
kingmeduza
Helgfyllo
Posts: 239
Joined: 08 Dec 2006, 08:10
Contact:

Speciella motorkonstruktioner

Post by kingmeduza »

Sten1972 wrote:Jag tycker om dom små batteridrivna motorerna som finns i bland annat dildos.
Image
Image Image Image Image Image Den va bra!!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Speciella motorkonstruktioner

Post by ELN »

E-M wrote:Jag skulle vilja slå ett slag för de gammla hederliga B18, B20-motorerna. Är väl ingen speciell konstruktion men de är eveighetsmaskiner. Är även ett par av få motorer som klarar att kamremmen rycker utan att kolvarna i princip åker genom toppen. Anledningen till att de flesta motorer inte klarar detta är väl i och för sig att avståndet mellan ventiler och kolvar är mindre för bl.a. effektivare förbränning, men ändå. Mycket trevliga motorer!
Di gammle sachs är ju på så vis liknande motorer, odödliga
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Speciella motorkonstruktioner

Post by Eddie »

E-M wrote:Jag skulle vilja slå ett slag för de gammla hederliga B18, B20-motorerna. Är väl ingen speciell konstruktion men de är eveighetsmaskiner. Är även ett par av få motorer som klarar att kamremmen rycker utan att kolvarna i princip åker genom toppen. Anledningen till att de flesta motorer inte klarar detta är väl i och för sig att avståndet mellan ventiler och kolvar är mindre för bl.a. effektivare förbränning, men ändå. Mycket trevliga motorer!
Image Vad pratar du om?
B18 och B20 är ju stötstångsmotorer, klart att de klarar att kamremmen går av när de inte ens har kamrem Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Speciella motorkonstruktioner

Post by E-M »

Eddie wrote:Image Vad pratar du om?
B18 och B20 är ju stötstångsmotorer, klart att de klarar att kamremmen går av när de inte ens har kamrem Image
Ojdå jag pratar nog i nattmössan. Är nog B23A jag tänker på? Jag tänker på de tidigare motorerna som satt i Volvo 240, 740. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar i badkaret igen.

Jag är ingen hejjare på motorer men jag vet att det är väldigt slitstarka motorer. Likså B18, B20. Visste faktiskt inte att B18, B20 var stötstångsmotorer. Har ju aldrig grejjat med någon så... Men där lärde jag mig något nytt.
Last edited by E-M on 08 Oct 2008, 01:47, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Speciella motorkonstruktioner

Post by ELN »

jag har en gammal Puch Alabama hemma, den hade 40 år gammal transmitionsolja i växellådan och gick ändå som en klocka, där har du slit stark motor Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Speciella motorkonstruktioner

Post by ELN »

Errol:

Dubbla vevstakar har ju även honda nr750, den har också ovala kolvar och 8 ventiler per cylinder!
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Speciella motorkonstruktioner

Post by Eddie »

E-M wrote:Ojdå jag pratar nog i nattmössan. Är nog B23A jag tänker på? Jag tänker på de tidigare motorerna som satt i Volvo 240, 740. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar i badkaret igen.

Jag är ingen hejjare på motorer men jag vet att det är väldigt slitstarka motorer. Likså B18, B20. Visste faktiskt inte att B18, B20 var stötstångsmotorer. Har ju aldrig grejjat med någon så... Men där lärde jag mig något nytt.
Misstänkte att det var någon ihopblandning Image. B19, B21 och B23 var det du tänkte på. Men även de nyare blocken b230 klarar av kamremsras. Detta sålänge det är 8-ventilstopp. Är det 16-ventilare (b234, b204) så blir det ventilsallad. Dock om man varvar som en tok och remen går så kan en och annan ventil bli krokig ändå, eller om man planat toppen.

D24 från vag och vitblockarna klarar inte heller att remmen går.

Du får sälja modeon och köpa dig en riktig bil så du kan ut och skruva lite, då lär man sig mycket Image
Last edited by Eddie on 08 Oct 2008, 22:27, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Speciella motorkonstruktioner

Post by E-M »

Hehe jag hade tänkt det. Har ju varit mängder med problem med Mondeon.

Ett litet urval:

Yttre drivknut höger sida, pajjat två gånger.
Börjat koka p.g.a. söndrig topplockpackning.
Bakre motorfäste helt slut.
Tändkablar inkl. tändspole defekta.
Två fästen till krängningshämmare helt slut.
En slang hoppa av vilket fick till följd att den drog tjuvluft (var dock lätt att fixa).


Kom billigt undan med inköp av vissa delar: motorfäste, fäste till krängningshämmare, tändkablar och tändspole. Köpte jag på skroten för 300 spänn sammanlagt. Tändkablar och tändspole är ju inte det bästa att köpa på skroten men jag vill inte lägga en massa pengar på biljäveln. Och det fungerar ju (rycker inte längre).

Att byta topplockspackning och kamrem på den var inte det roligaste jag har gjort. Fyfan för att greja med den, så förbannat trångt. Man fick plocka ner en jävla massa för att komma åt. Farsan sa att det var någon av de jävligaste bilarna han har fixat med. Fick ju hjälp av honom naturligtvis, hade nog inte klarat det själv. Fördelen med min jädra bil är att jag lär mig lite mera om bilar i alla fall Image

Det jobbiga är att felen har avlöst varandra. Är det inte de ena så är det de andra. Nu går den fint dock. Jag gillar bilen på sätt och vis. När den väl går som den ska så är den riktigt trevlig att köra. Men nästa bil får bli en Volvo 960 eller 850 GLT (inte tidigare årsmodell än -94, naturligtvis). Det är bara så att jag är arbetslös och vill inte lägga mina surtförvärvade pengar på en bil just nu. Så jag får dras med Mondeon ett tag till, frågan är bara hur länge den kan puttra runt. Har gått 27 000 mil snart.

PS:

Var faktiskt ute och tog mig en titt på en B18. Kom på att farsan håller på att renovera en B18-motor åt några.

Tackar för infon, Eddie. Du kan din sak märker jag Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Speciella motorkonstruktioner

Post by ELN »

Inte för att jag klagar på den ihärdiga diskutionen, den uppskattas. Men vill ändå bara påpeka att även denna tråd (som alla andra) har spårat ur. Men fortsätt för all del, även om mindre ovanlig konstruktion än volvo inte finns att hitta Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Speciella motorkonstruktioner

Post by E-M »

ELN:

Jo det blev lite offtopic, sorry.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Speciella motorkonstruktioner

Post by ELN »

Nema problema E-M Image

Det har ju i alla fall med rummet att göra så...
Last edited by ELN on 09 Oct 2008, 09:05, edited 1 time in total.
Post Reply