Köpa bil

Just det
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpa bil

Post by ELN »

Jag ska väl köpa första bil snart, eller ja till sommaren, den bilen jag har nu är väl ingen "vill-ha-bil" en 75-85 hästars VW Jetta, framhjulsdriven och okomfortabel, den är grå och från -84. Ingen drömbil direkt. Däremot skulle jag vilja ha denna:

http://www.blocket.se/vi/19504317.htm?ca=15_s

Nått annat tips?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köpa bil

Post by E-M »

Volvo 740, 240 är ju alltid bra första bilar. Lätta att hitta billiga delar till, mycket bil för pengarna, evighetsmaskiner. Här är ju en 740 för en billig peng http://www.blocket.se/vi/19492320.htm?ca=15_s.

Jag var faktiskt också inne på BMW 525, 520 eller liknande när jag kollad efter bil. Ringde på rätt många. Visst är det ju bra bilar men kanske inte de bästa första bilarna. Dem är rätt dyra i försäkring och skatt. De dricker ju rätt bra med soppa också. Men om det ska vara BMW får det inte vara touring, de är rätt fula enligt mig. Mycket snyggare med sedan Image

Men vid val av bil beror det ju mycket på hur mycket du tänkt spendera.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Köpa bil

Post by Eddie »

Kolla vad försäkringen går på först, den där lär kosta mellan 6000-10000 bara i trafikförsäkring för dig. Det är en tung bil, skatten går på ca 2000 också. Sedan dricker den mycket soppa också så driftskostnaden blir ganska hög.
exempel:
försäkring: 8000
skatt: 2000
80mil/månad x 12månader x 1.5 liter/mil inspirerad körning x 10 kr/litern: 14400

Sen behöver bilen service och förmodligen reservdelar för någon tusenlapp per år..

avrundat nedåt blir ca 25000 per år, ca 2100 kronor i månaden.

usch, varför räknade jag på det här för... min bil kostar ju fan lika mycket... Image

Men en starlet eller corsa från 80-talet tar man sig också fram i, där kommer du nog ner till en tredjedel i kostnad.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpa bil

Post by ELN »

Ja det är mycket sånt där också ja. Gillar egentligen inte Volvo men kan tänka mig de som förstabil. Ja får väl tänka på de, som sagt ett halvår kvar. Men kriterierna är i alla fall, bakhjulsdrift, manuell låda och tillräckligt med kräm för att kunna ha kul.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köpa bil

Post by E-M »

ELN wrote:Men kriterierna är i alla fall, bakhjulsdrift, manuell låda och tillräckligt med kräm för att kunna ha kul.
= Volvo 740 Image Kanske inte är världens kräm men de går faktiskt jävligt bra för att vara 116 häst och relativt stor bil. Finns ju 740 med andra motorer som har lite mera kräm. Fast den vanligaste i annonser är nog med motorn B230F på 116 häst.

En polare hade en 740 med B230F motor i en kort stund. Vi kom lätt och ledigt upp i 180km/h med den och då fungerade inte överväxeln.

Men hur mycket hade du tänkt att lägga på en bil, ELN?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpa bil

Post by ELN »

Taket ligger på en 20 rena lakan, besiktigat och klart
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Köpa bil

Post by rex »

Kan bara stämma in i Volvokören,satsa på en Volvo,en 7/940,mer genomarbetade bilar finns nog inte,det skulle vara en Astro då Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köpa bil

Post by E-M »

För 20 000kr får du en riktigt fin bruksbil. Men BMW är det nog bäst att du väntar några år med.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpa bil

Post by ELN »

Mm 7/900 serierna går väll ann, som förstabilar så så att säga. Jag är för tillfället fortfarande lite inne på de där med BMW men det släpper nog när de beger sig och jag börjar fatta att skatt, försäkring, bränsle etc. med kostar.

Något annat trevligt tips än ovannämnda? Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Köpa bil

Post by ozzman »

Du skriver ju inte hur mycket det får kosta men om du vill åka fort för en rimlig peng så är väl kanske en Sierra Cosworth ett tips. Det borde väl gå att få tag i en hyfsad för runt 50-60'
Det finns inte många andra 4-hjulsdrivna bilar med över 230 hk för de pengarna.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Köpa bil

Post by rex »

Men fyy Josey! Nu är du lite elak tycker jag,rekommenderar du en Ford?

Ford förresten,vem fasen var det nu igen som spydde litervis med galla över den han ägde.....kommer inte på vem det var.....vet du Josey?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Köpa bil

Post by ozzman »

Jag har haft två fordar.
En Sierra 2,9 mellan 1996 och 2000 som jag var ganska nöjd med och en Scorpio 2,9 mellan 2001 och 2005 som jag var allt annat än nöjd med.
Så summa summarum så kan man säja att jag tycker Sierra är en hyfsad bil för en billig peng medan Scorpio är skit.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Köpa bil

Post by gammalhardrockare »

Bil är egentligen det dummaste man kan skaffa sig idag, och den i särklass största utgiftsposten.
Hade det inte varit för att jag har bil tillsammans med mitt ex och därmed har kapat en stor del av kostnaderna så hade jag nog inte haft någon bil.
Visst, det är trevligt att ta sig en tur med bilen men det är inte värt kostnaden längre.
Lägg därtill att själva friheten försvinner mer och mer. Nya idiotiska hastighetsbegränsningar, fartkameror, biltullar (BRA så länge det är enbart i Sthlm men miljömupperiet kommer garanterat sprida sig till alla städer) höjda parkeringsavgifter m.m. m.m. + att bensinen tydligen ska bort, nu ska det vara något idiotiskt som Etanol (!) Dyrare än vanlig bensin eftersom bilhelvetena suger i sig två-tre liter milen! De har infört denna idioti på jobbet. Jag vägrar, jag fortsätter med att tanka bensin eftersom det går det också.


ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpa bil

Post by ELN »

Nja, ford är väl inget jag suktar efter direkt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpa bil

Post by ELN »

Långpanna: Ja det hade varit skitjuste Image
Post Reply