Skaffat ny bil, Volvo 850!

Just det
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

on 04/12/2009 at 18:11:42, Josey Wales wrote:Därmed inte sagt att jag är helt nöjd med Volvon. Moderna Volvo kostar som en premiumbil utan att ha varken känslan eller kvaliteten av en sådan. [/quote]

Precis, många av dagens Volvo är inte mycket att hänga i julgranen. Efter Ford tog över Volvo så började det gå utför. Ta bara V50, det är en riktig krångelbil. Väldigt vanligt att elektroniken bråkar på den. Har till och med hört från en som har jobbat på Volvo att på XC90 har de medvetet gjort så att bakvagnen ska rasa efter 15 000 mil. Och det är naturligtvis inte billigt att reparera.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by Eddie »

Om inte flamfällan är så geggig och den inte trycker ur sig någon olja så borde oljefällan vara något problem. Men jag tror att du kommer åt oljefällan genom att ta bort servo och generator och slipper på så vis ta bort insug.

Slipa rost är jättetråkigt, och det bästa är att det aldrig håller mer än något år med vanliga sprayer. Håller inte ens för avfettning om det inte är 2-komponent Image

GH tycker ju bara inte om volvo för han körde med en 240 som tvärdog på vägen Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Eddie:

Jo det sa farsan också fast det blir rätt så trångt.

Det kan jag skriva under på – laga rost är inget vidare kul i längden. Men förhoppningsvis ska det hålla mer ett ett år. Har ju slipat plåtrent , jämnat till med glasfiberspackel, efter det finspackel. Sedan tre lager grundlack, efter det tre lager filler (sprutspackel), och sist själva lacken (tre lager). Jag gjorde samma sak på Mondeon förra året och där har det inte börjat rosta än. Har två rostfläckar kvar att ta itu med, kommer posta före/efter-bilder på det när jag är klar.

HahaImage
Last edited by E-M on 16 Apr 2009, 20:05, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by Eddie »

Jag själv förespråkar grundfärg innan spackel. Då sitter den direkt på plåten där den ska sitta. Spackel innehåller kemiska ämnen som försvinner med åren och lämnar tomrum som gör att det börjar rosta.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ozzman »

Enligt en bilplåtslagare jag kände så kommer alltid rosten tillbaka på en lagad yta pga att man vid rostlagning slipar bort de kemiska behandlingarna som bilfabrikanterna behandlar plåten med innan lackering.
Om man skall laga skall man helst plätera den plåtrena ytan med zink (jag har för mej att det finns något som heter borstplätering) om det är möjligt annars skall man så snabbt man kan få på grundfärgen/primer, helst inom 30 minuter från slipning/blästring innan den plåtrena ytan hinner kontamineras av föroreningar i luften. Man skall heller aldrig spackla direkt på plåtren yta.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

on 04/17/2009 at 21:45:57, Josey Wales wrote:...Man skall heller aldrig spackla direkt på plåtren yta. [/quote]

Fan, finns det något du inte har koll på?! Image Du verkar vara som "Eddie", kan mycket om allt.

Jag är ingen expert på varken lackering eller rostlagning. Men för mig har det alltid fungerat bra med glasfiberspackel. Det beror helt enkelt på att spacklet inte rostar (tror jag). Däremot kan det nog efter lång tid (några år) plåten ha rostat såpass att spacklet släpper.
Last edited by E-M on 17 Apr 2009, 23:50, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ozzman »

Om man hittat ett enkelt sätt som funkar i ett par år så duger väl det.
Jobbet att hålla på med pläteringár och liknande kräver ju oftast specialutrustning så det kan bli dyrt.

Här är lite info om borstplätering:
http://www.lmp.se/sweborst.htm
Är man lite händig kan man nog göra det själv om man får tag på zinkelektrolyt.
Jag kunde inte hitta något om vilken spänning man behöver men det finns nog på nätet någonstans.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

on 04/18/2009 at 20:36:22, Josey Wales wrote:Om man hittat ett enkelt sätt som funkar i ett par år så duger väl det.
Jobbet att hålla på med pläteringár och liknande kräver ju oftast specialutrustning så det kan bli dyrt.

Här är lite info om borstplätering:
http://www.lmp.se/sweborst.htm
Är man lite händig kan man nog göra det själv om man får tag på zinkelektrolyt.
Jag kunde inte hitta något om vilken spänning man behöver men det finns nog på nätet någonstans. [/quote]

Jovisst om man ska vara riktigt ordentlig är nog den där metoden bra.

Fast i mitt fall handlar det mera om att bättra på så att det ser lite snyggare ut och att det inte rostar sönder helt och hållet.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Nu är jag färdig med den där jävla rostlagningen och lackeringen. Här kommer lite före-efter bilder. Jag blev inte nöjd men jag får trösta mig med att det ser bättre ut än innan – enligt mig i alla fall. Ska bara påpeka att jag inte har polerat lacken på efter-bilderna. Därför kan lacken se lite matt ut.

På håll ser det riktigt bra ut men tar man sig en närmare titt så upptäcker man lite skavanker. Som sagt jag är inte nöjd men det duger. Här är bilderna:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by E-M on 26 Apr 2009, 21:44, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ozzman »

Det där såg ju riktigt bra ut. När jag rostlaagde en gammal Opel som jag hde för länge sen så såg det rent för jävligt ut vill jag minnas.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Tack JW. Men kom ihåg – det ser alltid bättre ut på bilder Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by Eddie »

Ett tips, sluta tvätta bilen Image

Tycker det ser riktigt bra ut på bilderna, oftast är lacken någorlunda blekt så bättringsfärgen aldrig har exakt samma kulör.

Men som du säger, att det ser bra ut på bild betyder inte att det ser bra ut en fin dag med solen på "fel" ställe.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

on 04/28/2009 at 21:36:41, Eddie wrote:Ett tips, sluta tvätta bilen Image
[/quote]

Haha, jag ska försöka hålla fingarna i styr Image Skämt och sido, bilen var så full av spackel-damm så den behövde sig en liten tvätt. Orkade dock inte polera.

Det verkar dock vara en bra färg för den tål redan en stark rubbing (testade lite på ett undanskymt ställe). Har inte vågat att spruta på avfettning ännu, hade tänkt vänta med det några månader. Har nämligen läst att det kan ta typ ett halvår innan en syntetfärg härdar ordentligt.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Tänkte berätta lite om min fina Mondeo som jag sålde. Faktum var att jag sålde den till en bekant till farsan. Jag är egentligen väldigt emot att sälja bilar till folk man känner. För när det börjar krångla så kan det bli ett jävla liv. Men nu gjorde jag det (var därför jag fick ett sådant bra pris för den). Hon som köpte den är dock en sådan person som inte börjar bråka eller jävlas, väldigt trevlig människa. Annars hade jag inte sålt den till henne. Men för ett par veckor sedan hände det som inte får hända. Den började krångla (igen). Jag visste ju att den hade en förmåga att hålla på att krångla ibland men jag trodde aldrig att det som hände skulle hända – topplockspackningen hade fått en liten, liten spricka i sig Image Och den var bytt för bara ett år sedan.

För hon hade varit ute och kört och då hade det börjat ryka och lukta brännt. Så hon körde hem den till oss. Vi började kolla: det läckte inte vatten någonstans, fläkten gick igång, det var inget vatten i någon av cylindrarna. Däremot så kom det ingen värme i kupén, då trodde vi att det var termostaten och bytte den. Men den fortsatte att bete sig konstigt, kom fortfarande ingen värme i kupén och det bubblade i expansionskärlet (ett tecken på att topplockspackning var sönder: kompritionen "läckte" ut i en kylkanal). Stod och hoppades på ett mirakel, att det bara var luft i systemet eller nåt. Att bilen bara skulle börja fungera av sig självt Image Men det vara bara att inse sina första farhågor – det var med största sannolikheten topplockspackningen som hade gått. I värsta fall kunde det vara topplocket som var skevt och då hade det ju nästan varit kört (skulle bil väldigt dyrt).

Jag börjde samma dag att riva bilen. Och jag kan säga att den är inte rolig att greja med, det är otroligt trångt och jävligt. Jag kom ju ihåg förra året när jag bytte packning på den. Ett exempel på en sak som är lite störande är att man måste ha bort båda kamaxlarna för att komma åt topplocksbultarna. Och det är förbannat trångt att komma åt skruvarna till grenröret, fyfan! Hur som helst, framåt kvällen fick jag av toppen tillslut (med lite hjälp av farsan). Då hittade vi en liten skada bredvid en kylkanal så det var packningen, sådan tur var hade toppen klarat sig. Den behövde inte planas.

Nästa dag så beställde far delar och vi började montera. Att få på kamremmen rätt tog en satans tid men tillslut så fick vi dit den rätt (får ju inte vara ens en kugge fel och den ska varken vara för spänd eller slak). Hade bytt kamrem på en 740 inte långt innan dess det tog säkert 1/10 av tiden att få på den rätt gentemot Mondeon. Dagen därpå skruvades det sista dit och jag provkörde den. Till en början knackade ventilerna en del men de ställer ju in sig själva så det försvann efter provturen. Nu gick den fint igen. Men jag kände mig så förbannat dum, hon hade haft den knappt en månad och sedan går topplockspackningen. Jag ville inte ens ha något betalt för jobbet och hade jag vetat att det skulle hända hade jag ju inte sålt den. Men hon ville ju betala så jag fick 500kr.

Sedan det bytet så har den gått och jag hoppas verkligen att inget mer händer med den. Den kan ju trots allt gå ett år i alla fall utan att något ska krångla. För första året jag hade den så var det inga problem med den. Körde ju till och med ända till Stockholm med en kompis och kollade på en bilutsällning Image
Last edited by E-M on 29 May 2009, 17:44, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ELN »

Och lärdommen av detta är: Köp aldrig en Mondeo, och sälj den aldrig vidare till känningar Image
Post Reply