Att inte nämna sporten i artiklarna - sicket ofog

Just det
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Att inte nämna sporten i artiklarna - sicket ofog

Post by Långis »

Inet för att jag bryr mig särskilt mycket. Sport är något av det mest ointressanta människan kommit på sedan den helautomatiska äggkokaren. Men lite irriterande måste jag medge att det är när sportjournalisterna så flagrant undviker att nämna vilken sport deras artikel berör.
Detta är väldigt vanligt förekommande i tidningarna, och jag vet inte hur många gånger jag tragglat mig igenom en meningslös artikel för att stilla min nyfikenhet, bara för att helt gå bet på konfekten.

Ett färskt exempel är denna: http://zport.se/2.4316/2.4312/1.1051132

En artikel om en ung, vacker readhead som jag gladeligen skulle betäcka om hon vore några år äldre..
Vi får veta att hon ska spela i landslaget, att hon är 16 år, att Danmark förlorade. Men ingenstans i artikeln bemödar man sig med att tala om vilken sport det hela handlar om.
Hur ska jag som läsare få någon uppfattning om det det hela? Det kan handla om allt från Crocket till segling eller ishockey.
Detta beteende från sportsidorna ser man om och om igen i våra dagstidningar. Det tycks vara en klubb för inbördes beundran där endast de närmast sörjande, vänner och familj vet vad det handlar om.

Ett jävla sätt, är vad det är!
Last edited by Långis on 18 May 2009, 20:22, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Att inte nämna sporten i artiklarna - sicket ofog

Post by E-M »

Jag hatar sport. Tycker inte alls det är intressant. Men i länken du postade så förstod jag direkt att det handlade om fotboll Image För det första så är menyn "Fotboll" markerad. För det andra så är själva titeln på sidan "90 minuter i landslaget för Ersson - Fotboll - zport.se". För det tredje så är det väl i princip bara i hockey och fotboll man talar om landslag.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Att inte nämna sporten i artiklarna - sicket ofog

Post by Långis »

Ja, titta, det stod ju i titeln... Dubbel fail för mig. Men dilemmat kvarstår.

Curling har väl ett landslag? Tror vi har ett i schack också..
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Att inte nämna sporten i artiklarna - sicket ofog

Post by Jungbacka Erik »

Hon ser lesbisk ut, följaktligen är det fotboll som gäller. Nu är ju inte alla fotbollsspelande tjejer lesbiska men dom som spelar på elitnivå är det (hjulbenta är dom också). Image
Post Reply