Köp av bil

Just det
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Här har jag en liten tråd där man kan höra sig för om eventuella bilar man suktar efter.

Fram tills att jag har köpt en annan bil kommer jag hänga här för tips och råd Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Denna är den jag just nu vill ha:

http://www.blocket.se/jonkoping/960_3_0 ... ?ca=15&w=3

En kompis hade en sån, fast automat, den drog 1,2-1,3 liter milen vid blandad körning.

Bilen jag har nu, Jettan, drar runt litern, och den är ju svag som f-n.

Är denna bil bra att äga??

Jag vill iallafall ha en bil med bakhjuls drift, manuell låda, och lite klös, så kom gärna med andra tips.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Köp av bil

Post by Eddie »

Om du köper en sänkt 960 tycker jag du ska kolla att det är gjort på ett vettigt sätt. Du ser på bilen att det är väldigt dålig camber-vinkel på bakhjulen. Det blir så pga nivomaten. Detta resulterar i att den kommer käka däck väldigt snabbt.

Angående att äga så är 960 ganska dyra att äga, hög försäkring, dricker mycket soppa, dyrare reservdelar än t.ex 740 och 940, hög skatt.

Men allting är ju relativt, jämför du med en bmw m3 är den billig, men jämfört med en starlet är den dyr.

Sen är 960 ingen muskelmaskin, det är en glidarbil.
Den känns rappare med manuell låda, men är fortfarande inget fartmonster.

Om du vill ha mer klös får du kolla på en turbo-maskin, 960 finns exempelvis med b204ft 1991-1994. Annars har ju bmw och mercedes bakhjulsdrivna bilar med potenta motorer.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Köp av bil

Post by pelle »

Var ute igår och köpte mej en sommarbil att ha under tiden jag är i sverige.Bjuicken är av naturliga skäl inte praktisk att ha i Stockholm,däremot njuter jag av den när det passar och vädert är gott,men att parkera vid en tunnelbana eller ta den in till city,knappast.

Hittade en Ford Sierra 2,8i. Attan vilken kul bil.
Går riktigt friskt trots automatlåda,viket var ett av kraven jag hade på en bil, automat och soltak eller ac.

Kostade mig hela 6500 pengar och då var den fulltankad besiktigad och skattad till februari 2010.

En ägare sedan 1989 och säkert 10cm med kvitton och gamla bespapper fick jag med.

Så visst finns det kul bilar till cyckelpengar bara man har tålamod att leta och bensinpengar att5 bränna på skit innan man hittar rätt bil.

Bmw var på min lista över tänkbara bilar också,men för runt 20.000 var de bedrövligt slut,och av princip om en kamelchaufför svarar så lägger jag på.

Det gjorde ungefär 85% av de som hade Bmw eller Mercedes
ALLOO...EYYY AHH BILEN..MIKKET MIKKET BRÅ..RÖST?..NEEHHH INTE..AHHH GAMMAL BIL DUVET..RÖST? NEEHHH MEN GAMMAL BIL...GÅR SOM FAN

>Så får vi se om den håller över sommarn eller inte

Pälle
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M »

ELN:

Jag tycker det låter lite misstänksamt att en -91 bara har gått 18 000 mil.

960 är egentligen en lyxigare variant av 940. Du kan satsa på en 940 de är väldigt pigga för att bara ha 116hk (B230F). Det är ju en bra och gedigen bil med. Fast de ligger nästan i 20 000kr-klassen. Om man vill ha en i fint skick.

Pelle:

Jag upplever faktiskt samma sak. Oftast kör invandrare BMW eller Merceders. Jag brukar inte heller vara så pigg på att göra affärer med dem. Jag gillar inte att dra alla över en kam men jag har aldrig haft någon bra erfarenhet av att göra affärer med en invandrare. Tyvärr.
Last edited by E-M on 24 May 2009, 22:41, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Ok tack för svaren, jag hörde att de fanns en 940 turbo me 130 hk + typ.

Ja man får ju höra sig för med den där killen lite. Men vi får se, de är lite långt dit och det kan ju undras hur bra dessa ombygnationer är gjorda (vilken kvalitet jobbet är gjort me) men den ser gött fin ut och så. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M »

940 GLT har motorn B234F på 155hk. Sedan finns en med turbo B230FT på 165hk (tror att det är en lättrycksturbo). Sedan finns även en med turbo på 190hk. Fast den med 190hk finns endast på årsmod. -92 om jag förstår rätt.

"Eddie" har säkert mycket bättre koll på det här än jag och kommer nog till undsättning Image

Edit: Den du tänker på är nog B230FK, den har 135hk fast det är ingen turbo.
Last edited by E-M on 25 May 2009, 20:47, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Ok, ja 155 hk är ju inte dåligt, kanske skulle kika efter en 940 glt alltså, låter som en bil för mig Image


ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Så kanske denna kunde vart något?

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_940 ... ?ca=15&w=3

Edit: Slänger upp lite fler från blocket kika om ni orkar, ja vet inte vilken som är bra att ha Image

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_9 ... ?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_9 ... ?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Grymt_fi ... ?ca=15&w=2
de va väl de som fanns i närheten här tror jag Image
Last edited by ELN on 26 May 2009, 09:54, edited 1 time in total.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Köp av bil

Post by pelle »

Sista går bort totalt för säljaren är idiot.
Vettigt bud,vad fan är det?
Är det vad jag som köpare tycker eller vad han som säljare tycker?
Tramstomte som tror idioter fortfarande har pengar.
bara lägga ner.

Nr 2 från slutet.
Skriver en säljare lite rost kan du gissa dej till hur ruttet det är när du ser det.

3 från sluet
Massa mil dyr men ser onekligen riktigt bra ut

Översta är den jag personligen skulle kolla först
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M »

Den översta skulle nog inte jag köpa. Jag tycker helt enkelt det är lite för dyrt. Det är trots allt en -89 och den har gått nästan 40 000 mil.

Den andra, ja kanske. Värd att kolla upp i alla fall.

Den tredje tycker jag är på tok för dyrt, jag hade inte köpt den för det priset.

Den fjärde kanske du kunde kolla upp lite. Jag tycker dock inte det ser så snyggt ut med en mattsvart motorhuv och resten blanksvart. Framskärmarna ser ju nästan mörkblåa ut, eller om det bara är ljuset som spelar en spratt. Image Hade man fått prutat ner den till 8 000kr kanske det hade varit något.

Detta är ju bara vad jag tycker, du behöver ju inte lyssna på mig.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Håller me dig där, den tredje var för dyr för de skicket, kollade inte på priser förut riktigt, och den fjärde gillade jag inte direkt heller. De två första gillade ja rätt mycket, den första har ju gått en bit, men påstås också vara servad och gå bra, den har ju även en rätt diger lista med utrustning och så.

Den andra har ju me gått en bit, och är ju bara lite dyrare, men ser fräschare ut men har dock inte samma utrustningsgrad.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN »

Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Köp av bil

Post by Eddie »

E-M wrote:940 GLT har motorn B234F på 155hk. Sedan finns en med turbo B230FT på 165hk (tror att det är en lättrycksturbo). Sedan finns även en med turbo på 190hk. Fast den med 190hk finns endast på årsmod. -92 om jag förstår rätt.

"Eddie" har säkert mycket bättre koll på det här än jag och kommer nog till undsättning Image

Edit: Den du tänker på är nog B230FK, den har 135hk fast det är ingen turbo.
B230FK är lättrycksturbomotorn på 135hk, finns t.ex i alla 940 classic och se
B230FT är fulltryckaren och har 165hk
Sedan finns det ett turbo+ paket som ger 190hk

Men det enda som skiljer fk och ft är wastegaten.

Sedan är det ju bara att pysa om man vill ha högre laddtryck.

ELN: Jag tror du får fundera på vad det är för bil du vill ha, vad du vill ge och driftskostnader.
Annars kan man få sitta länge och leta om man inte vet vad man vill. Turbo verkar du vilja ha iaf Image
Last edited by Eddie on 27 May 2009, 12:26, edited 1 time in total.
Post Reply