Page 2 of 4

Köp av bil

Posted: 27 May 2009, 12:38
by E-M
Eddie wrote:B230FK är lättrycksturbomotorn på 135hk, finns t.ex i alla 940 classic och se
B230FT är fulltryckaren och har 165hk
Sedan finns det ett turbo+ paket som ger 190hk

Men det enda som skiljer fk och ft är wastegaten.

Sedan är det ju bara att pysa om man vill ha högre laddtryck.
Tackar för rättningarna Image Kände att jag inte hade 100% koll på det.

Köp av bil

Posted: 27 May 2009, 12:46
by E-M
Kollade upp den första på transportstyrelsens hemsida. Det är den på 165hk men sedan är den avställd också. Det är inte mera än ett par månader till besiktning heller. Så den borde du kunna pruta ner rätt mycket. Jag tyckte nämligen den såg väldigt fin ut i lacken, men återigen jag tycker den är för dyr Image

Köp av bil

Posted: 27 May 2009, 21:46
by ELN
Ok, den är nära me så kanske nått att kolla upp Image

Eddie:
Jag vill ha en bil med bakhjulsdrift och lite kräm under huven. Bilmärke och modell är mindre viktigt, bara det håller. Sen är de väll gött att ha iallafall halvbillig försäkring o skatt, och så kanske den inte ska dricka söppa sôm en hel kär heller Image

Köp av bil

Posted: 27 May 2009, 22:53
by ELN

Köp av bil

Posted: 27 May 2009, 23:45
by ELN
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 117,0
Effektnorm: DIN
Kaross: Kombi (03)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL/TILLSATS
Tankvolym, liter: 60

Detta står det på den första bilen, manuell/tillsatslåda, är de M46 lådan då? 117 kw är iaf 159 hk Image

Edit: Jo de står samma med växellådan på den andra och den har ju iaf M46.

Edit Edit: Kan de finnas fasthållare på 745:an montro?

Köp av bil

Posted: 28 May 2009, 00:32
by E-M
Jo atingen är det M46 eller M47. Jag vill inte säga något säkert, eftersom det brukar visa sig att jag har fel Image

Det med farthållare, det kan den ju ha. Besiktade en 740 -88 åt en bekant för ca: en månad sedan. Den hade en fungerade farthållare Image

Köp av bil

Posted: 28 May 2009, 06:44
by ELN
Aa, ja tror de är M46 på dom sö.

Om den hade farthållare borde de nästan stå i annonsen, men å andra sidan står de mm i slutet, kanske kan ringa och fråga Image

Köp av bil

Posted: 28 May 2009, 14:13
by Eddie
Har för mig att M46 (4+od) är vanligare på bilar med högre effekt, men är inte säker. Tycker inte det ser ut som att det är farthållare på bilen, knapparna sitter på blinkersspaken.

Men det går ju alltid att eftermontera.

Den bilen verkar bra annars.
Men om du kollar på den får du provköra och kolla skicket noga för att se om den är värd sina pengar.

Är ju inte så farligt mycket pengar, men det är dumt att betala överpris.

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 10:33
by ELN
Ok, men är det då eventuellt svårt att eftermontera?

Om man kikar på växelspaken så ser man ju att det inte är M47 iaf, men de kanske bara är M45 då, men de står ju som sagt manuell/tillsats, så kanske de är M46

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 13:10
by E-M
Nja, M45 var väl mera på äldre modeller utav 240? På 740 finns väl bara M46 och M47 (inom manuella lådor alltså)? Men då är det nog M47.

ELN:

Vad spelar det för roll förresten? Båda lådorna ska ju vara kvalité. Jag har då inte hört om någon 740 där växellådan har rasat.

Edit: Jag har tagit mig en titt i VADIS (Volvos egna felsökningsprogram/verkstadshandböcker som de hade för några år sedan). Enligt det så finns B234F bara med M46, B230FT finns också bara med M46 och någon som heter ZF22. Sedan finns ju automatlådan AW71 också men det kivttar ju i det här fallet.

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 14:16
by ELN
De spelar ingen roll, bara undrade, men det är med största säkerhet ingen M47 då växelspaken bara har 4 lägen utmålade och dessutom har den nått i mitten, om det är en knapp eller om det är smuts vet jag ej. Dessutom spelar de ju lite roll i dessa tider då M46 är mer lågvarvig på högsta växeln än M47:an är Image

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 14:37
by ELN
Jag ska ringa på denna i eftermiddag har jag tänkt:

http://www.blocket.se/halland/Volvo_745 ... ?ca=15&w=2

Image

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 14:45
by E-M
on 05/29/2009 at 14:16:09, ELN wrote:De spelar ingen roll, bara undrade, men det är med största säkerhet ingen M47 då växelspaken bara har 4 lägen utmålade och dessutom har den nått i mitten, om det är en knapp eller om det är smuts vet jag ej. [/quote]

Hur tusan lyckas du se så detaljerade saker på bilderna som finns där Image? Det som du ser i mitten är nog överväxeln. Det brukar var en liten fyrkantig knapp i mitten. Kom ihåg det från en 240 som morsan och farsan hade för en massa år sedan. En fyrväxlad låda med överväxel Image

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 14:57
by ELN
Jo jag vet att det är en knapp, de va därför jag trodde de va en M46 Image Image Image

Köp av bil

Posted: 29 May 2009, 17:27
by Eddie
M45 är jättegammal och har aldrig kommit i närheten av en 740.
manuell/tillsats är en M46.

ZF22 är en automatlåda den och aisin-warner 71 finns till 740.
Man ser skillnad i bilen genom att ZF-lådan har fler växellägen än AW-lådan.

Men detta är ju lite onitressant eftersom ELN letar efter en manuell låda Image

Har du ringt än?