Köp av bil

Just det
User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 29 May 2009, 17:29

Nä, men snart Image

User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 29 May 2009, 17:52

Har ringt ett par gånger nu men inte kommit fram Image


Förresten, har ni några tips på va man ska kolla när man väl är där? Jag har rätt bra koll på det mesta men nått glömmer man ju alltid, så jag är öppen för förslag Image

PS. Hur använder man överväxeln, är gött nyfiken, jag tror ju det är så att man kör med fyran i, kopplar och trycker ner knappen. Har jag rätt eller har nån mer koll?

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M » 29 May 2009, 18:20

on 05/29/2009 at 17:52:10, ELN wrote:Har ringt ett par gånger nu men inte kommit fram Image


Förresten, har ni några tips på va man ska kolla när man väl är där? Jag har rätt bra koll på det mesta men nått glömmer man ju alltid, så jag är öppen för förslag Image

PS. Hur använder man överväxeln, är gött nyfiken, jag tror ju det är så att man kör med fyran i, kopplar och trycker ner knappen. Har jag rätt eller har nån mer koll? [/quote]

Jag har för mig att överväxeln lägger du bara i när du kör. Behöver inte koppla eller ens släppa gasen. Eller om det är så att man inte behöver koppla men man ska helst göra det för att det ska bli mjukare.

Något som alltid är värt att kolla på gamla bilar är ju rost. För det kan bli en riktigt jobbig historia och behöva laga en massa genomrostade balkar (ta med en bra ficklampa). Sedan är ju dämparna lätta att kolla (tryck till och se att den inte står och gungar i en evighet Image). Du kan ju öppna påfyllningslocket till motoroljan och kolla om du ser någon kondens. Hmmm Ja försök helt enkelt kolla att alla mätare och utrustning fungerar när du kör. När du kör ska du naturligtvis testa att trycka till på gasen och se att den går jämt. Testa även att köra i jämn hastighet i lite olika hastigheter, sväng även rätt häftigt för att se hur den reagerar. Bromsa hårt också för att se om du känner någora vibrationer m.m.

Var bara trevlig och stå och prata med honom medan du lite diskret kollar igenom allt så går att kolla Image Det är viktigt att du inte köper grisen i säcken så att säga.

User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 30 May 2009, 19:32

EM:

Tack för tipsen, de var mycket tänkvärt Image

Jag fick tag i honom igår i alla fall och frågade lite. Lite saker jag fick fram var:
Inget rost, det lilla som var har han lagat ordenkligt (killen jobbar på en bilverkstad)
Tankmätaren ur funktion
Ca. 1800:- i skatt
Ett halvår gamla vinterdäck
Halvdåliga sommardäck
I övrigt allt funkade som det skulle och den drog under litern.

Kollade sedan på TryggHansa och en försäkring på bilen i mammas namn skulle kosta 2300:- året

Det skulle bli ca 2000:- dyrare än Jettan.

Jag skall kanske se på den på tisdag

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M » 31 May 2009, 18:48

Jag tycker nästan alltid att tankmätaren brukar vara ur funktion på 740 Image Har nog stött på flera där den inte fungerar än där den fungerar.

Är det trafik- eller halvförsäkring?

User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 31 May 2009, 19:02

Ja kör alltid på Trafikförsäkring Image

Men är det inte masigt att den inte funkar? Är de lättfixat?

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M » 31 May 2009, 20:02

Det vanligaste brukar vara att tankarmaturen är sönder. Den sitter alltså i själva tanken, fast det kan ju vara att själva mätaren är sönder också. Fast det kan ju också vara så simpelt som att någon kabel har lossnat från tankarmaturen.

Om det är tankarmaturen så är det inte så jättesvårt att byta. Jag har för mig att man kommer åt den via bagaget, det kan dock vara lite pilligt att få upp den genom hålet. Jag har för mig att det är så, jag lovar inget Image
Last edited by E-M on 31 May 2009, 20:05, edited 1 time in total.

User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 31 May 2009, 21:03

ok, nån som vet hur de är att eftermontera farthållare då?

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M » 31 May 2009, 21:38

Varsågod, väldigt enkelt http://www.hejbilist.nu/fart.html.

Sämt och sido. Jag har googlat lite men inte kunnat hitta någon bra guide till hur man gör. Jag har själv aldrig gjort det så jag vet inte riktigt hur mycket jobb det är.

Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Köp av bil

Post by Eddie » 02 Jun 2009, 11:09

Du behöver byta blinkersspak, montera vakuumpump i motorrummet, byta gasrulle, dra vakuumslangar, montera vakuumventiler vid pedalerna, sätta dit farthållarrelä och hoppas på att elen är fördragen.

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köp av bil

Post by E-M » 02 Jun 2009, 17:39

Eddie:

Jag tycker att Volvo verkar fördra det mesta. T.ex. om bilen saknar elhissar så brukar det vara fördraget. Fast det kanske är en annan sak med farthållare.

Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Köp av bil

Post by Eddie » 02 Jun 2009, 22:20

Ja det är lite olika, beroende på årsmodeller bland annat. Men det är klart att det är enklare att tillverka och montera samma kabelhärva i alla bilar oavsett vilken utrustning som ska i.

Till 740 är det t.ex fördraget i alla amerikaexporter, så det kan vara.
I senare modeller av 940 finns det fördraget

User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 07 Jun 2009, 15:22

Bilen är köpt, 11 papp fick jag ner den till. Men nu hade jag sån jäkla otur. En av "listerna" runt framlamporna var ej stripsade, så jag skulle göra de, men skulle bara tvätta nävarne först och sen var de glömt, och givetvis var de glömt sen. Nån som vet var det finns nya?

Image



Nr.3 på bilden
Last edited by ELN on 07 Jun 2009, 15:22, edited 1 time in total.

User avatar
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2610
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köp av bil

Post by ELN » 01 Nov 2009, 12:06

Någon som vet på en höft, vad en 145:a från -72 kan tänkas dricka? Och om en sådan bil i övrigt är billig att äga?

Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Köp av bil

Post by Eddie » 01 Nov 2009, 23:42

Mellan 0.8-1.3 beroende på körstil och vägar tippar jag på. Det sitter 4-växlade lådor i alla 140 om jag inte minns fel, så på motorvägen varvar de en hel del.

Annars så är reservdelar inte så dyrt och skatten är färdigbetald. Försäkring på en så gammal bil är inte heller jättedyrt.

Post Reply