Framtidens fordon...

Just det
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Framtidens fordon...

Post by ELN »

Ja vad tror ni blir framtidens fordon?

Jag tror förbränningsmotorer av alla slag är på väg ut. Istället kommer elmotorn ta över, den kommer drivas då antingen av en bränslecell som tankas med väte, eller så drivs dom av ett batteri. Väte bilen har alla fördelar förutom det att den är sviiiiindyr. Så i första hand tror jag på batterierna. Nu är ju sådana elbilar mest aktuella för pendlare som håller sig på korta sträckor och kan ladda på jobbet etc. Men om dom fixar ett batteri som håller säg en 40-50 mil så skulle dom kunna köra med så kallade batteribytes stationer. Alltså att det finns laddstationer där man bara bytar ut sitt batteri mot ett laddat. På så vis kan dom användas som en vanlig bensin/diesel bil. De blir på så vis inga krångliga ändringar vilket jag tror skulle kunna popularisera dem. Man kan ju dessutom ladda hemma så de blir ju som att ha en egen tankstation (som tankar en dl/timmen men ändå Image) Elmotorn har ju många fördelar i sig, den har ett väldigt vrid och det från 0rpm det kan placeras t.ex en vid varje hjul så kan du själv välja vilka hjul som skall driva, hur stark bilen skall vara och hur mycket el den skall dra, man slipper energiförluster som finns i den vanliga drivlinan mm. Om man bor där det är riktigt kallt skulle man kunna ha en pyttediesel som driver en generator eller något liknande (då batterier blir svaga när det är kallt) Ett problem är väl vart man skall få all denna ström ifrån. Men det gör väl att lösa på något fint miljövänligt sätt med tiden (kolkraftverk eller något Image) nej då skämt åsido. Men det tror jag i alla fall Image

Kom med bättre idéer nu Image
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Framtidens fordon...

Post by pelle »

En neger eller muslim som trampar en cykeltaxi for enkom vita?
Vi har val ratt gott om badadera i Sverige redan som behover sysselsattning.
Miljovanligt och enkelt
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Framtidens fordon...

Post by ELN »

pelle wrote:En neger eller muslim som trampar en cykeltaxi for enkom vita?
Vi har val ratt gott om badadera i Sverige redan som behover sysselsattning.
Miljovanligt och enkelt
Smart Image
Post Reply