Extraljus!

Just det
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Extraljus!

Post by ELN »

Image

Återkommer!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Extraljus!

Post by uy »

He he, möter du någon som inte bländar av betyder det att de inte har något emot att du också har alla dina lampor tända ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Extraljus!

Post by ELN »

Hehe, jag har faktiskt väldigt sällan problem med folk som inte kan blända av när jag kör den här bilen. ;) På bilden är de gula glödljusen och dimljusen igång.

Här kommer ett par bilder till:

Image

Här är alla extraljus igång. I fronten ser vi 4x 9" (220mm) extraljus från Biltema för 199:- styck. Dessa finns med 2 referenstal, 50 och 37,5. Ju högre referens ju längre ljusbild. Jag har 2 utav varje. Ljusbilden på dessa är dock rätt platt tyvärr. Så mina lyser därför lite ovanför varandra. Dessa är konverterade med 70w snabbstartande xenon. Dessa lyser med ca 5000 kelvin (kallvitt). Dessa lyktor har så väl tilltagna hus att ballasten (styrboxen) får plats inuti lykthuset. I dessa sitter dessutom 5w glassockellampor i parkeringsljuset som jag målat med gul glasfärg.

Fram sitter också 2x LED arbetsljus åt sidorna. Dessa är runda och är bestyckade med 6x 3w Epistar LEDdioder. (Epistar är en billigare men ändå rätt bra typ av diod, den lämnar ca 60 lumen per watt). Alltså totalt 18w per lykta. Väldigt bred "diffus" ljusbild. Dessa tänder med helljuset och fungerar som utfyllnad då jag i regel kör med bara det i fronten.

På taket har jag en likadan uppsättning 9" lyktor från Biltema med 70w xenon. Dessutom har jag en så kallad Reachline LEDramp. Detta är en "kinaramp" av högre kvalitét köpt av svensk återförsäljare. Det är en enkelradig typ med stora reflektorer och 10w CREE (den bättre typen av dioder som lämnar upp till 100/120 lumen per watt. Teoretiskt). Den är på 40" / 108cm och har 20 dioder, totalt 200w. 8 av dessa reflektorer (de längst ut) är så kallat flood och har en ljusbild på ca 90 grader. 12 är så kallade spot och ligger på 10 grader. I original hel/halvljus sitter det Philips Blue Vision H4.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Extraljus!

Post by ELN »

Image

Här är en bild när allt lyser (förutom de gula dimljusen)

Bilden är tagen med mobil (Samsung S5) så det är svårt att få en rättvis bild. Dessutom verkar det bli sämre kvalitét när jag laddar upp dem. Någon som har ett tips på en bättre sida att ladda upp bilder på?

I alla fall så är det ca 1,2 km till den stora skylten och egentligen lyser ljuset upp skogen runt den men det syns dåligt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Extraljus!

Post by ELN »

Skylten jag menar är alltså den lilla pricken långt fram mellan stolparna.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Extraljus!

Post by ELN »

Image

Här har jag en bild på backljuset också. Det är 6x små 10w CREE "poddar". Lyktorna är ca 5x5x7 cm och har bara 1 diod. Dessa är placerade bakom framhjulen, bakom bakhjulen och runt dragkroken. Det sitter dessutom LED i original backljus på ca 10w styck.

Här är nästan ännu svårare att få med allt ljus men man kanske får en hum.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Extraljus!

Post by ELN »

Image



Så för några veckor sedan råkade jag köpa en vinterbil. Helgen efter var det såkallad ljusträff (ett gäng likasinnade som ser sig blinda på extraljus o.l). Min Pajero hade då 2 SIM halogenextraljus (enna riktiga skitljus förr ett par hundralappar).

Fredagen innan denna ljusträff skulle gå av stapeln stod jag upp vid pass 03:00 för att komma iväg till jobbet i förhoppningen att få sluta tidigt. När jag klockan 18:00 äntligen stod hemma började panikbygget Roadkill-style! (Roadkill är en helt fantastisk serie på Youtube som alla borde se!). Jag monterade fäste, drog kablar, kopplade reläer och säkringar. Jag konverterade mina NBB 175 till xenon mm. Vid midnatt gav jag upp. Jag var på väg att åka hem då några polare ringer undrar om jag inte kan köra dem till stan då de druckit lite "burnwine-grogg". Jo men visst. Halv två stupade jag i säng.

Klockan var inte många minuter efter 8:00 när jag var uppe igen, frukost, till bilen. Några timmars meck, packa med allt man kan tänkas behöva och sen dra iväg mot träffen. Jag fick dra inom arrangören för att skaffa mig xenonlampor (de hade jag inga) och sedan började jag fortsätta (det var väl kul skrivet?:) ) monteringen. Tack vare goda vänner så gick projektet iland och klockan tio på kvällen hade jag 700w xenon under min befallande hand.

Jag är inte klar med den bilen för det, men herrejösses vad kul det var!
Post Reply