Vilka är dina fobier?

Länkar till andra intressanta sidor
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vilka är dina fobier?

Post by uy »

http://phobialist.com/
En lista över alla möjliga tänkbara fobier. Eller vad sägs om:

Thaasophobia- Fear of sitting
Mageirocophobia- Fear of cooking
Levophobia- Fear of things to the left side of the body
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vilka är dina fobier?

Post by E-M »

Ouranophobia or Uranophobia- Fear of heaven. Image

Jag vet inte om jag har någon fobi direkt. Får återkomma om jag kommer på något.
gurlf
Helgfyllo
Posts: 236
Joined: 13 Dec 2006, 07:54
Location: mellan norge och finland

Vilka är dina fobier?

Post by gurlf »

fobius capitalius Image
gurlf
Helgfyllo
Posts: 236
Joined: 13 Dec 2006, 07:54
Location: mellan norge och finland

Vilka är dina fobier?

Post by gurlf »

grr wrote:Du har alltså aldrig vågat spela på lotto och liknande?
tänkte mest på vår huvudstad.
gurlf
Helgfyllo
Posts: 236
Joined: 13 Dec 2006, 07:54
Location: mellan norge och finland

Vilka är dina fobier?

Post by gurlf »

grr wrote:Aha, jo.. Det kan ju också vara en av betydelserna faktiskt. I så fall lider jag också av fobin. Där finns ju så mycket Peter Siepen-bögar! Image
så då är fobius capitalius och Fobius Homosexualis samma sak? Image
genitalia
Periodare
Posts: 284
Joined: 26 Jul 2007, 14:28
Location: Hising Island

Vilka är dina fobier?

Post by genitalia »

Har nog en vanlig fobi dessvärre, spindlar....hatar dom små kräken!

ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Vilka är dina fobier?

Post by ronka »

Image Ormar är min fobi
genitalia
Periodare
Posts: 284
Joined: 26 Jul 2007, 14:28
Location: Hising Island

Vilka är dina fobier?

Post by genitalia »

Måste nog hålla med Grr.....ormar står för så oerhört mycket....och om ett djur kan va sexigt så är det nog orm asså....älskar ormar, men har inte plats att ha dom hemma. Räcker med hund, katt å två råttor.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Vilka är dina fobier?

Post by Långis »

on 07/05/2007 at 09:01:22, grr wrote:Nja, vad som inger rädsla kontra respekt kan ha mycket gemensamt. Men det är alltid genom att bete sig illa som man sätter skräck i dig? Blir du rädd för personen i fråga, törs du inte tilltala eller närma dig honom - och SÅ önskar jag ofta att fallet hade varit för mig i olika situationer.

Hehe, jag respekterar det... Image [/quote]

Vad jag menade var att ordet ofta används fel. Det sista jag kommer göra om någon försöker sätta sig över mig, skrämma mig eller dylikt är att respektera honom. Människor ska förtjäna min respekt för att få den. Att veta vilka man ska akta sig för är en annan sak.

Förstår inte varför du vill att folk ska tycka illa om dig, för det blir resultatet av att bete sig illa mot folk. Snarare borde motsatsen vara något att eftersträva.
Last edited by Långis on 05 Jul 2007, 15:59, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vilka är dina fobier?

Post by E-M »

Stämmer förbannat bra Långis!

Om jag träffar någon som är schysst och ärlig då har jag lätt respektera den personen. Det är en annan sak om någon är taskig och att man av ren rädsla håller med honom eller vad man ska säga, Hitler är nog ett bra exempel. En sådan person har jag ingen jävla respekt för alls!

Grr:

Redogör nogrannare hur du resonerar. Fattar inte vad du menar med
...jag syftade på att sätta skräck i allmänheten och inge respekt...
Tror du att man är respekterad för att man sätter skräck i folk? Det är ju tvärtom.

Du respekterar alltså någon idiot som kommer och slår dig eller vad fan som helst?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vilka är dina fobier?

Post by E-M »

on 07/06/2007 at 01:01:23, grr wrote:E-M: Hade du vågat närma dig Hitler? [/quote]

Det kan jag inte svara på, men säg så här: om jag skulle hamna i en sådan situation där jag blir avrättad bara för jag har en annan åsikt, och att jag då skulle hålla inne med vad jag tycker, då handlar det inte om respekt för fem öre – det handlar om ren och skär rädsla. Jag kan inte se något sammanhang i med respekt och skräck hur än jag vrider och vänder.

on 07/06/2007 at 01:01:23, grr wrote:...Nej, någon som slår mig utan anledning respekterar jag inte då han i så fall torde sätta sig över mig och inte underkasta sig inför mig. Det är väl däremot något du borde respektera?
[/quote]

Kanske var dåligt exempel, jag ville bara försöka förstå hur du tänker, att rädsla och respekt hänger ihop.

Precis, om någon skrämmer en eller är taskig då kanske man till och med över den personen.

Nej, det är det jag försöker få fram, en sådan person respekterar jag inte alls.

on 07/06/2007 at 01:01:23, grr wrote:....Medan det för dig är över förväntan att vara jämnlik med folk i din närhet är detta för mig en kränkning, jag anser mig nämligen i de absolut allra flesta fallen vara högre stående än människor runt omkring. Detta utmynnar i att jag INTE vill tilltala de, och inte vill ha med de att göra heller och har de något ärende att framföra så ska det göras ståndsmässigt. [/quote]

Jag går ju inte och sätter mig över människor, det tyder ju bara på arrogans och egoism. Jag går heller inte samtidigt och ser mig själv "i lägre stående rang" som du kallar det. Det är enkelt: folk som är snälla mot mig och beter sig på ett bra sätt (eller hur fan man ska säga) får min respekt.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Vilka är dina fobier?

Post by Långis »

on 07/06/2007 at 00:52:47, grr wrote:Nu missförstår du mig igen. Jag vill generellt att folk ska tycka bra om mig, men vad jag i detta speciella fall hävdade var att jag kunde se det som en fördel för mig i vissa särskilda situationer om de inte hängt efter mig som idioter. Hade jag varit skräckinjagande, hade de inte vågat närma sig mig och jag hade sluppit deras extremt påfrestande närvaro. Att inte VÅGA vara nära någon har väl nåt gemensamt med att ge denne någon form av respekt och låta den vara ifred, om än ofrivilligt? Sedan förstår jag inte varifrån du fått att jag vill bete mig illa mot folk, det är ju de som beter sig illa mot mig varför jag inte vill ha de hängande efter mig varför jag vill vara skräckinjagande/respektingivande (kallade det vad du vill) så att de låter bli mig. [/quote]

Ok. Du menar skräckinjagande som Hells Angels? Dessa eller deras vänner skulle jag aldrig får för mig att bråka med då jag genast skulle få på nöten rätt rejält. Men jag menar att detta inte är respekt utan mer klokhet. Respekt är den vänskap som Hells Angels ger och får med andra liknande klubbar.
Vill man inte ha folk hängande efter sig så funkar det utmärkt slå dem på käften om man är lagd åt det hållet, men det innebär inte att de kommer respektera dig, snarare tvärtom.
Last edited by Långis on 06 Jul 2007, 03:06, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vilka är dina fobier?

Post by E-M »

on 07/06/2007 at 09:26:48, grr wrote:Sedan är respekt inget man bara delar ut hur som helst själv och är fullt kontrollerbart, det ligger i det egna jaget och visar sig i form av exempelvis vem man inte ens vågar/anstår sig att närma. Denne person torde, enligt DIG som inte vågar göra dina närmanden, vara bra mycket högre stående än dig. Av helt andra anledningar närmar mig jag inte andra människor - jag ser helt enkelt ingen anledning till det, samtidigt som jag inte respekterar de för fem öre. Hur är det med gemene man då? Människor på bussen och sådant generellt sätt, respekterar du dem? [/quote]

Såklart att jag respekterar folk jag inte känner. Hur fan skulle det se ut om man går runt och ser ner på varenda människa man möter? Särskilt främlingar som man inte vet ett skit om.

När jag träffar en helt ny människa så börjar jag ju inte bete mig som något fån – tvärtom, jag försöker vara trevlig och tillmötesgående. Om jag sedan upptäcker att personen i fråga behandlar en som skit och håller på, då får jag väldigt svårt att respektera den personen, det är ingen som man vill umgås med.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vilka är dina fobier?

Post by E-M »

Jag skiter fullständigt i vem det är. Om det nu skulle vara någon jag vill efterlikna som beter sig som en skit, då vill jag väl inte efterlikna honom/henne längre eftersom jag inte kan respektera honom/henne.

Duger det svaret? Eller missuppfattade jag frågan?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vilka är dina fobier?

Post by E-M »

on 07/06/2007 at 21:12:07, grr wrote:Så alla du ser upp till (vilket du tycks göra) är rakt igenom jättesnälla och jättegoda? [/quote]

Nej, varför skulle jag göra det? Det finns nog ingen som är helt jävla perfekt. Jag är det då inte. Nu menar jag ju inte brister, som i princip alla har, utan om någon är extra jävlig.

Fast nu så urartade tråden och började bli en diskussion om hurvida respekt och rädsla hänger ihop. Om jag säger såhär då: om det är någon jag har verklig respekt för så ser jag ju upp till den, om det är någon jag är "rädd" för så ser jag ju mer ner på den. Det är därför jag inte kan se något samband.
Last edited by E-M on 06 Jul 2007, 22:39, edited 1 time in total.
Post Reply