Vilken bok läser du nu?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by ozzman »

Det är ett välkänt faktum att det bara är tjejer och bögnollor som lyssnar på böcker.
Det vet alla.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by uy »

Sådärja, nu har jag läst klart Rankin, så i kväll ska jag börja läsa självbiografin av Johnny Cash.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by ozzman »

Nu håller jag på med Det mörka tornet del III av Stephen King. Den är mycket bra.
Normalt sett så föredrar jag att läsa engelska och amerikanska författare på engelska med ett undantag, och det är just Stephen King som jag faktiskt har mer utbyte av på Svenska konstigt nog.

Efter den boken så skall jag kasta mej över en biografi om Ronald Reagan som heter "How an ordinary man became an extraordinary leader" skriven av en av hans stabstjänstemän.
Det skall bli intressant att läsa en bok om mannen som knäckte ryssen utan att den är färgat av kårhusockupanter och kommunistkramare i den svenska ankdammen.
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Vilken bok läser du nu?

Post by Andreas »

Håller på att läsa Historien om Sverige,Från islossning till kungarike.Den första boken av en serie på 10 böcker, Av Herman Lindqvist.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by retepnoslack »

"Skräckens hus" utav H.P. Lovecraft. Man lär sig dessutom något nytt varje dag. Jag trodde länge, att Lovecraft var ifrån storbrittanien, men han var visst ifrån USA, Rhode Island.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vilken bok läser du nu?

Post by rex »

on 02/21/2008 at 01:42:03, RetepNoslack wrote:"Skräckens hus" utav H.P. Lovecraft. Man lär sig dessutom något nytt varje dag. Jag trodde länge, att Lovecraft var ifrån storbrittanien, men han var visst ifrån USA, Rhode Island. [/quote]

Mmm,jag gjorde också det misstaget en gång......tror att det blir att man automatiskt får för sig att såpass gamla skräckförfattare måste vara Britter,allt detta Gotiska osv......
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by uy »

Håller på att läsa Luftslottet som sprängdes, av Stieg Larsson. Böckerna i den serien är faktiskt riktigt spännande.
Skitarna ska va' lika långa i år
whonka
Periodare
Posts: 340
Joined: 21 Oct 2004, 09:46
Location: Jämtland

Vilken bok läser du nu?

Post by whonka »

Har nyligen läst Okänd soldat av Väinö Linna. Det var en jäkligt bra och spännande bok.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by ozzman »

on 02/21/2008 at 20:34:21, uy wrote:Håller på att läsa Luftslottet som sprängdes, av Stieg Larsson. Böckerna i den serien är faktiskt riktigt spännande. [/quote]

Den första var bra, den andra var mer som en superhjältehistoria och riktigt kass enligt mej så jag har inte ens köpt den 3:e men jag har hört att den skall vara bättre.
Nu finns de ju dessutom med på bokrean så man kanske skall slå till.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vilken bok läser du nu?

Post by gammalhardrockare »

Jag läser sista boken i Stieg Larssons trilogi, "Luftslottet som sprängdes."
De två första böckerna var skitbra, mycket underhållande. Och så härligt enkelt skrivet!
Känns nästan lite sorgligt att jag är inne på tredje och sista boken nu.
Några fler kommer det ju inte heller att bli... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by ozzman »

on 02/22/2008 at 20:45:45, GammalHardrockare wrote: De två första böckerna var skitbra, mycket underhållande. [/quote]

Vad var det som var bra med den andra boken? Salander kändes inte ens som en människa i den utan mer som en blandning av Batman, Hamilton och någon som skrivit all källkod till alla datorprogram som finns och har funnits genom hela världshistorien.
Första boken var skaplig, om än lite omständig men den andra var precis jävla oduglig.
Matadoren
Glad amatör
Posts: 15
Joined: 31 Jan 2008, 06:30
Location: NYKÖPING | SWEDEN
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by Matadoren »

För det mesta läser jag Chryslers Dodge 1960 Shop MAnual, men på senare tid har jag faktiskt lyckats läsa Stieg Larssons första två böcker som är riktigt bra. Väntar på att hans sista ska bli pocket, jag är inte road av tunga inbundna böcker.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by ozzman »

Nu har jag läst den tredje delen av Milleniumtrilogin och jag måste säja att den här boken var bäetudligt bättre än del 2.

Sedan har jag läst klart biografin om Reagan, mycket intressant.
Nu skall jag börja med en bok som heter "Unveiling Islam", skriven av två bröder som växt upp som söner till en sunnimuslimsk imam men som nu konverterat till kristendomen.
De har skrivit en bok om hur det egentligen är att leva med och i islam. Det skall bli mycket intressant att läsa en studie inifrån islam skriven av några som verkligen vet vad de talar om..
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vilken bok läser du nu?

Post by gammalhardrockare »

Är färdig med Stieg Larssons trilogi. Har nu börjat med "Signal" av Stephen King.
Han var bra en gång i tiden men idag är det i regel rena skiten. Varför jag köpte denna bok vet jag inte? Kanske för att jag fortfarande hoppas att han ska hitta tillbaka till sin gamla fina stil igen.
Har läst åttio sidor och vad ska jag säga...? Stephen har inte bara ändrat stil, som jag ser det så kan han helt enkelt inte skriva längre. Det är amatörmässigt och klumpigt.
Det är: "Och så kom han gående på gatan si och så, sedan så hände dittan och dattan, det tyckte han var jobbigt, sedan så hände det ännu mer och så kom det någon konstig gubbe, sedan så blev det ännu mer kaos, lite drömmar, lite bom, krasch och pang och sedan så är det slut..."
Ungefär så.

Hade det inte varit för att jag inte har något annat och läsa så hade jag lagt boken åt sidan.
Sista läsvärda boken Stephen King skrev var "Knackarna", sedan har det bara gått utför.
Hans bästa var helt klart "Det" som innehöll precis allt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vilken bok läser du nu?

Post by ozzman »

GH:

Det finns några undantag bland Kings nyare produktion. Den gröna milen och Hjärtan i atlantis är t.ex. riktigt bra men annars kommer det mest skit från den Kingska pennan nu för tiden, tyvärr.
Desperation och Om en Buick 8 var bara tragiska.

Post Reply