Idag så...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Idag så...

Post by gammalhardrockare »

Idag fick jag ett mail. Från ett bokförlag (jag nämner inte namnet). De var beredda att skriva kontrakt med mig.
Nu borde jag bli jublande glad, eller hur? I helvete heller! Som vanligt försöker de blåsa en. De erbjöd ett förskott på tjugofemtusen spänn. Småpengar. Jag råkar veta att gänge förstagångsförskott ligger på hundratusen + procent på varje såld bok. Så det är naturligtvis vad jag kräver.
Gjorde jag rätt?
De tror att man ska vara tacksam för att få bli läst. Nå, jag har redan läsare. Massor av läsare. Och pengar har jag redan.
Gjorde jag rätt?
Jag börjar känna mig lite osäker trots allt. Men å andra sidan så vill jag inte sälja mig för billigt.
Last edited by gammalhardrockare on 14 Sep 2009, 20:36, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Idag så...

Post by ozzman »

Det kan ju vara värt bara att få ut en bok. Säljer den bra så lär du ju kunna välja och vraka sedan.
Förutsatt att du inte skriver kontrakt på mer än den första boken förstås.

Grattis som fan förresten.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Idag så...

Post by rex »

Grattis! Rex och Polisen,vad han nu hette får väl ett eget kapitel hoppas jag? Och sen så vill jag åka med till USA när du åker dit för att motta hyllningarna där.

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Idag så...

Post by Långis »

Som outgiven författare så tror jag inte att man kan kräva ritigt så mycket som 100 000 för första boken.
Inget förlag vill nog ta den risken idag..

Men ett jäkla grattis! Det är en enorm ära för dig att de frågar, det är inte många som får det erbjudandet!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Idag så...

Post by gammalhardrockare »

Långpanna:
Som outgiven författare så tror jag inte att man kan kräva ritigt så mycket som 100 000 för första boken.
Fel. Hundratusen är i regel minimum. En kort period i min liv var jag i branschen och jag sög åt mig en hel del. (porrnovellsbranschen, men det är samma skit)
Så, jag är inte desperat efter läsare. De har jag redan. Nu är det stålar som gäller. Jag vill slippa arbeta och kunna flytta söderut.
Men visst, jag känner mig naturligtvis smickrad.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Idag så...

Post by ozzman »

Jag hoppas man blir inbjuden till releasepartyt. Det kan bli nåt i hästväg skulle jag tro Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Idag så...

Post by uy »

Grattis, Hardråcker! Nu vet jag inte om jag är rätt person att avgöra om du gjorde rätt eller fel, för hade jag fått ett sådant erbjudande hade jag tackat ja direkt. Men å andra sidan vet jag att du är värd mer pengar än så, så du gjorde nog rätt ändå.

Hur som haver, jävligt roligt att de hör av sig. Hoppas vi får se en bok snart Image
Skitarna ska va' lika långa i år
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Idag så...

Post by uy »

hellboy wrote:Ja om du gillar Grandiosa djupfryst pizza och billig tysk skitvodka....
Låter som en riktigt trevlig kväll för mig Image
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Idag så...

Post by E-M »

Grattis som fan! Jag hade nog tagit det erbjudandet, för jag antar att du får en viss procent på varje såld bok också. Det är mycket värt att få ett en bok utgiven, säljer den bra så kan du nog se dina skitjobbardagar som räknade.
Last edited by E-M on 15 Sep 2009, 00:27, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Idag så...

Post by Eddie »

Grattis! Det är inte alla förunnat att kunna skriva så fängslande och med så stor inlevelse i historierna som du gör. Om du känner att du vill börja skriva på "heltid" istället för att jobba på nuvarande jobb så är det ju bara att invänta rätt erbjudande, kanske mana på lite själv så att det kommer.
Lycka till i branchen!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Idag så...

Post by ozzman »

hellboy wrote:Ja om du gillar Grandiosa djupfryst pizza och billig tysk skitvodka....
Tänkte inte på att förtäringen blir i den klassen.
Men det kommer antagligen att finnas mycket av båda i alla fall och tillräckligt mycket tysk skitvodka kan nog få både Grandiosa pizza och ännu mer tysk skitvodka att smaka bra.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Idag så...

Post by retepnoslack »

Nu blir jag, lite, avundsjuk. Kontaktade bokförlaget DEJ, istället för tvärt om. Det är ju sådana saker, som en annan, legat och drömt om på nätterna. Jag får gratulera till detta, i alla fall. Image Vad än ditt beslut blir!

Jag själv fick vänta fyra månader på ett svar. När sedan svaret kom, så fick jag avslag, men de hade inte tillräckligt med tid, att precisera, vad det var för någonting som var fel. Puh!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Idag så...

Post by ozzman »

RetepNoslack wrote:Nu blir jag, lite, avundsjuk. Kontaktade bokförlaget DEJ, istället för tvärt om. Det är ju sådana saker, som en annan, legat och drömt om på nätterna. Jag får gratulera till detta, i alla fall. Image Vad än ditt beslut blir!

Jag själv fick vänta fyra månader på ett svar. När sedan svaret kom, så fick jag avslag, men de hade inte tillräckligt med tid, att precisera, vad det var för någonting som var fel. Puh!
Du får tänka på att GH är snart 45 och att du är under 30 (om din sign inte ljuger) så du har nästan 15 år på dej att slå honom.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Idag så...

Post by gammalhardrockare »

Ja om du gillar Grandiosa djupfryst pizza och billig tysk skitvodka....
Kan ju inte bli en bättre meny!

Retepnoslack:

Det var de som kontaktade mig. Jag kontaktar aldrig någon. Jag skulle bara känna mig dum. Jag skulle tänka att de satt och sade: "Jaha, nu har den här jävla dåren skickat sin skit till oss igen. Fattar han inte att han borde göra något annat, rensa avlopp eller något!"

wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Idag så...

Post by wiking »

GammalHardrockare wrote:Gjorde jag rätt?
Mycket vill ha mer Image

Nej, men är du bra på att förhandla så är det ju bara att köra på.
Post Reply