Skärtorsdag!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skärtorsdag!

Post by ELN »

Skärtorsdagen i Strmstad är något man bör uppleva. Men nu för tiden blir det bara mindre och mindre för varje år. Det hela handlar om att norska ungdommar har en crusing i sta'n och det är fullt hålligång Image men kommunen verkar försöka kväv denna tradition. Men jag hade mycket trevligt, synd bara att jag jobbade fram till två men men sen var det fullt "rölj" Image Image Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Skärtorsdag!

Post by Jungbacka Erik »

Kul med litet udda traditioner Image Dom höll visst systemet stängt också för att råda bukt på saken.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skärtorsdag!

Post by ELN »

Ännu en skärtorsdag avklarad... Känner mig lite sliten i skrivande stund men de skall väl övervinnas. Trots att systemet åter va stängt och att stan åter var avstängd (dock möjligtvis för sista året) så var det mer dra än på länge... säger de som fortfarande var vakna då... säkert mycket tack vare de välsignat vackra vädret vi haft i påsk! Sup o rulla runt!
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Skärtorsdag!

Post by BOB-blommorobin »

Oj va jag har haft fel i många år, trodde det hette "Stjärt torsdag" då man piskade alla förbipasserande i rumpen, men det var vist skärtorsdagen, är det då man skär sönder saker? Eller är det då allt ska vara skärt? Image

[font=Verdana]Ursäkta låg humorvarning!! hehe[/font]
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Skärtorsdag!

Post by ELN »

Lite bilder från 2011, tagna av Fredrikstad Bladet

Image
Typiskt skärtorsdag, norske, wunderbaum och en russbuss (russ = norsk student)


Image
Att hänga ut genom rutorna är väldans populärt på sådana här cruisingar


Image


Image
Strömstadbil


Image


Image
Finns en del riktiga bilar med :)


Image
Polisen är i farten också


Image
Vår fiiiina buss


Image
En riktig skönhet!


Fler från 2011 kommer senare :)
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Skärtorsdag!

Post by ELN »

Image
Haha! Stängt på denna dag ja... som vanligt


Image


Image
Gammal goding


Image
240 med glaslucka, fräsigt det!


Image
Det gillas av alla åldrar


Image


Image


Image
På tal om raeggere
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Skärtorsdag!

Post by Långis »

Ser ju förjävla roligt ut!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Skärtorsdag!

Post by ELN »

Ja där är fullt drag från arla morgonstund, och jag rekommenderar verkligen alla som kan att ta sig dit :D
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Skärtorsdag!

Post by ELN »

OJOJOJ!!! Jojo, när vi här i väst skall fira vårens återkomst tillsammans med norskarna så gör vi det med råge! Som det står att läsa i tråden "Raggarbil" så har jag köpt mig en ny bil att ragga med, en som fungerar o går bra. En 8 sätes Ford Country Squire med V8a och hela köret!

ONSDAG
Jaja, i alla fall. Firandet började med att jag tog ledigt onsdagen före påsk (är ändå ledig skärtorsdag då jag jobbar i Norge) Körde mitt nyförvärv ner till Uddevalla för att hämta brorsan som skulle agera chaufför. Väl där upptäckte jag att jag glömt o ta med ölen (hade laddat upp med 2 backar, ett flak, 2,5 flaskor vodka ++) så vart till Bolaget på Torp köpcentrum o handla ca 6 öl) Sen tog brodern över, jag öppnade första bärsen och i sällskap med en annan bil, där två av mina polare åkte, körde vi i lagom gemak upp genom västsveriges i år hittills vackraste väder!

Väl uppe igen körde vi hem, åt, hämtade sedan mina två polare som fixat käk på sitt håll och började dricka, fara runt stan, o ha det allmänt gött. Kvällen avslutades med "Sub i Stugu" ett annat fenomen jag kanske får ta och förklara nån dag, men det innebär i korthet att vi dricker i min stuga. Vi lyssnade på rock och såg på Monty Python tills klockan började närma sig midnatt, då var det hög tid att lägga sig för att överleva nästa dags bravader!

SKÄRTORSDAG
Klockan 4:45 ringde alarmet och efter en morgonmacka med tillhörande frukostöl, samt en liten förfest i form av ännu en öl, drog vi tre plus chauffören ut för att samla gänget. Först när bilen var fullpacka märkte vi att avgasrören vi satt på den skrapade i backen med denna last, fort som fan hem, dra upp skiten med spännband och sedan full fart till mötesplatsen. I den klara morgonluften avnjöts flera öl i soluppgången tillsammans med ett tiotal andra bilar och respektive besättning. Sedan fortsatte turen norrut mot gränsen och Norge. Väl över bron (Svinesundsbron, tillika riksgräns) så var det första vi fick uppleva att bli stannade av "Statens Vegvesen" en mycket otrevlig myndighet i Norge, men tack vare trevliga kontrollanter så slapp vi igenom med det enda att åtgärda var att ta bort krysstejpen på lyktorna. Sedan var det bara att återansluta till gänget o dra vidare mot nästa mötesplats.

Väl där fick vi sällis av mängder av norska likasinnade och festen fortsatte tills att cruisingen drog igång. Sen gick det i sakta mak tillbaka till Sverige, dock en annan väg och vid det här laget, tio/elva tiden så började man känna av ölet om man säger så. Sen vart det runt stan i strålande sol, med fest, stoj o glam. Sen var det snubblande när att vår bil fick "Best in show"-priset, men vi fick nöja oss med andra pris o "Fulaste bilen" på grund av att vi var tvungna att ta ytterligare ett varv för att komma in till prisutdelningen och ja.. ett varv tar ju en timme. Men det var inte fy skam att vi vann över huvud taget.

Fortsättning följer...
Post Reply