Lasse Brandeby avliden

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Lasse Brandeby avliden

Post by overkill »

Ännu en hjälte som lämnade in alledes för tidigt.
Vila i fred.

http://www.expressen.se/noje/1.2627847/ ... andeby-dod
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Lasse Brandeby avliden

Post by retepnoslack »

Ja, det är hemskt. Image jag visste ju, att han var sjuk, men jag visste inte, att han var SÅ sjuk. Jag har vuxit upp med Kurt Olsson på teve, det var en del utav min barndom på 80-talet, när teven bara hade två kanaler.

När han satt uppkrupen i den gigantiska sofforna i programmet "Fådda Blommor" och ställde konstiga frågor till sina gäster. Som 9-åring fattade man ju inte skämten, men man skrattade åt, att soffgruppen var så stor.

En annan klassiker var, när han berättade om, när han och Gun åkte till Italien och Gun skulle in och köpa bananer i en affär. "Kurt, vet du vad bananerna kostar?" "Nä, vad kan bananerna kosta?" "Åtta-tusen kostar TRE bananer!" Image

Förväl Lasse, hälsa din gamle kompis "Kalle Sändare" ifrån mej. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Lasse Brandeby avliden

Post by overkill »

Ja, jag har väl ungefär samma minnen som dig Retep. Även om man inte alltid fattade skämten som liten så tyckte man ändå att han var en rolig figur i lustig frisyr som inte var som alla andra Image

Men även under senare år, på 90-talet, följde jag honom i serien Rena Rama Rolf, där han och Robert Gustavsson blev ett radarpar. Bitvis riktigt rolig serie som jag följde.
Sedan gjorde han ju också en del "seriösa" filmroller bl.a som polis även om det inte är det man förknippar honom främst med.

Jag har faktiskt sett honom på riktigt några gånger, och han bor (edit: bodde...) faktiskt i "grannbyn", ca 3-4 km från där jag själv bor. Dels såg jag honom i samhället där han bor vid nått tillfälle, och min syrra har sett han där flera gånger. Sen var han och besökte en grav en gång på en Kyrkogård där jag jobbade i några år. Funderade faktiskt på att gå fram och säga Hej, men fick aldrig tummen ur och tänkte att han kanske vill vara för sig själv med frugan. Sedan har jag även sett honom uppträda som Kurt Olsson i samband med nått jippo när jag var mindre.


De där sofforna som du nämner är en klassiker. De är gjorda som reklam för möbelföretag här i stan (inte Ikea dock) och syns längs "leden" när man kör från/till Göteborg, nära Liseberg, minns inte vad leden heter bara just nu. Man hajar alltid till på dem när man åker förbi, och på håll ser de inte så himla stora ut, men när man ser Lasse och hans gäster i dem inser man ju att de är gigantiska. På håll tänker man att de är väl lika stora som vanliga möbler eller lite större kanske.


Lasse var väl ingen "idol" för min del men helt klart en person som man haft mycket roligt med, en glad prick som man kommer sakna. och han dog alledes för tidigt, och väldigt hastigt. Han har ju haft problem med hälsan av och till under flera år, men man trodde ju ändå att de hade det under kontroll och att han skulle leva vidare i många år till med hjälp och medeciner. Men tyvärr Image
Last edited by overkill on 22 Nov 2011, 13:49, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Lasse Brandeby avliden

Post by overkill »

Apprpå Kalle Sändare, var han och Lasse kompisar? mer än jag har koll på, men båda var ju från Göteborg och var ju något av profiler så vem vet. De lär ju sprungit på varandra vid nått tillfälle i alla fall, men hur väl de kände varandra eller om de samarbetade på nått sätt vet jag inte.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Lasse Brandeby avliden

Post by mrrogerballis »

Kungsbackaleden heter den leden man kör när man ser sofforna som "Kurt Olsson" Lars Brandeby satt i.
Och möbel affären hette förr skinngruppen.
Kanske lite oviktig info men dock lite intressant?
Eller.
En liten anekdot.
Kom ihåg när han som Kurt Olsson renoverade diskborstar en gång på Frölunda Torg.
Då tog han en gammal diskborste,som hade slitna strån på,sedan tog han en ny och klippte av stråna på.
Och limmade fast på den gamla.
Tusan vad jag skrattade åt hans hyss då. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Lasse Brandeby avliden

Post by Evert Meduza »

En av hans bästa tycker jag Image
http://www.youtube.com/watch?v=06koPOPHmqg
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Lasse Brandeby avliden

Post by retepnoslack »

Ha, ha! Ja, Rolf tror Bettan är otrogen, men i själva verket är det en inredningsarkitekt, som skall göra om lägenheten, som en födelsedagspresent åt Rolf.

Lasse och Kalle kompisar? Jodå, det skulle man väl tro. Klicka på länken och se planerna på en dokumentärfilm, om Kalle Sändare, som planerades.

http://www.youtube.com/watch?v=K36FTbctxuM
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Lasse Brandeby avliden

Post by overkill »

Ballis, stämmer nog bra det som du säger. Kul historia Image

Per, det där är en klassiker, sanslöst rolig. Gillade faktiskt de flesta avsnitten i serien, brukade följa den slaviskt mer eller mindre. Image

Retep, ja det kunde man ju räknat ut, båda är från Göteborg och är komiker, om än på olika sätt. Klart att de
är kompisar . Det gick för övrigt en dokumentär om Kalle i TV för några år sen, kanske är denna de menar. Tror den gick kort efter att Kalle avled, och den innehöll mestadels intervjuver med folk han kände och som han hade ringt. Image Image
Last edited by overkill on 27 Nov 2011, 00:19, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Lasse Brandeby avliden

Post by E-M »

Ja det var ingen rolig nyhet Image

När jag var liten så kollade jag på Rena rama Rolf väldigt mycket. Hade nästan alla avsnitt inspelade på band. Det finns avsnitt jag har sett säkert över 50 gånger.

Kurt Olsson var som mest populär innan jag föddes så jag har inte växt upp med honom på det sättet som andra har. Men jag har naturligtvis kollat på Kurt Olsson i efterhand. Här är en favoritscen från filmen "Kurt Olsson - filmen om mitt liv som mig själv" http://www.youtube.com/watch?v=KdkOGqfe2CU.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Lasse Brandeby avliden

Post by Jungbacka Erik »

E-M wrote:Ja det var ingen rolig nyhet Image

När jag var liten så kollade jag på Rena rama Rolf väldigt mycket. Hade nästan alla avsnitt inspelade på band. Det finns avsnitt jag har sett säkert över 50 gånger.

Kurt Olsson var som mest populär innan jag föddes så jag har inte växt upp med honom på det sättet som andra har. Men jag har naturligtvis kollat på Kurt Olsson i efterhand. Här är en favoritscen från filmen "Kurt Olsson - filmen om mitt liv som mig själv" http://www.youtube.com/watch?v=KdkOGqfe2CU.
Bästa scenen i filmen; "Bara för man gör vad det står, ja då får man sparken" Image
Post Reply