Raggarbil

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Ofansen! Låter onekligen som roliga grejer! Du får gärna lägga upp bilder om du känner för det, det är alltid kul att se sådant.

Själv har vi allt man behöver för att skruva UTOM tak över huvudet... Så det är lite tröttsamt det med.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Lite uppdatering här då! Startmotorn har lagt av så nu står bilen bom still med en trasig frysplugg... Usch!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Uppdatering!
Fick göra mig av med den gamla jänken då jag insåg att den aldrig skulle hinna bli klar till skärtorsdagen i år... Så istället drog jag, min bror samt en polare till Uppsala (bor ju som bekant (kanske) på västkusten). Hämtade en Ford som inte laddade på tomgång, hade ett i princip ikkefungerande elsystem till lyktorna och lite annat smått och gott. Men på de 4 helger vi hade på oss innan Påsken kom fick vi bytat generator (till en 90A Saab generator) som passade efter att ha hemtillverkat en distans. Jag Xenonkonverterade extraljusen och fick halvljuset att funka som det skulle, så vi hade nu både godkänt halvljus samt helljus som heter duga i form av extraljusen. Vi fick ordnat ett par lås. Vi satte på raka rör (låter så gött att diverse potensmedel ej är nödvändiga, eller för att säga det på ett annat vis, när man gasar med denne Forden så står kuken!). Dessutom tog vi isär bakluckan, är ju en såkallad 3-vägslucka, alltså, du kan ta köra ned rutan, öppna den sidvägs som en dörr, samt fälla den som en lem. Men för att kunna fälla den (o det vill man ju kunna i raggens namn) så måste rutan gå att ta ner, och eftersom knappen antagligen inte vart fungerade på ett bra tag så hade ju skiten rostat ihop, vi fick i alla fall isär det smörjt upp det o satt tillbaka det... till en viss punkt då man skall klämma i kulleder i numer torra o hårda plasthållare till rutan, när den sista small i så sprack rutan... Jaja, vi tillverkade en ny utav oljehärdad masonit (en i plexiglas kommer senare). Lite koppling av ljud och så var bilen klar för raggen och skärtorsdagen (läs mer om den i Skärtorsdagstråden).

Image

Image

Image

Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Raggarbil

Post by uy »

Tuff bil! Men vad fan är det du har på taket? En rullator? :?
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Helt riktigt det, eller en "Rölgator" som vi skämtsamt kallar det (Efter Rölgbussen). Förutom att den agerar prydnad är den väldigt käck när man blivit så full så man inte kan gå!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Raggarbil

Post by Långis »

Ford är alltid bra. Skön bil!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Image

Jisses! Va stor cruising i Trollhättan i helgen, bilen rullade bra, stora groggar, mycket öl, hoppade in o raggade runt med ett gäng trevliga bilar jag hittade o kanon kväll! Raggen går!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Nu är det cruising i Sunne i helgen, vi kanske skall dit o är det nån där lär ni ju inte missa min bil direkt. Kom fram o hälsa o ta en bärs!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Nu är början till slutet för en epok. Min första raggarbil skall snart säljas. Istället har jag inhandlat en kombinerad nytto- och raggarbil, nämligen en Ford F350 Crew Cab med 8 fots flak. Årsmodellen är 1994 och motorn är en International Harvester 7,3 liters turbodiesel-V8. Planen är att skaffa en riktigt gammal raggarbil inom ett par år, men till dess får det drickas pilsner i denna. Skål!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Raggarbil

Post by ELN »

Epoken som aldrig tog slut! Bilen blev aldrig såld. Både den och F350n står på gården och herrgårdsvagnen skall eventuellt besiktigas på torsdag. Då får vi även fint besök ifrån Finland och fest, glam och glädje förväntas uppstå. SKÅL MINA VÄNNERRRRRRR!
Post Reply