Rölg

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Rölg

Post by ELN »

Jag vet inte om jag nämnt något om detta ord som senare blivit namnet på ett par minibussar i min o ett par kompisars ägo. Hur som haver tänkte jag dra den lilla historien här i det närmaste så håll till godo! Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Rölg

Post by Långis »

Låter spännande. Rölg... vetefan vad jag får för associationer dock..
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Här kommer då den makalöst efterlängtade historien om Rölg, den är i mesta mån en helt sann historia även om jag reserverar mig för visst bristande minne samt att det hela kan ha förvrängts lite då den kanske inte helt okända drogen alkohol har varit mer än hälsosamt inblandad i "projektet". Men jag tänkte så gott som möjligt redogöra det jag minns av intresse. Det kommer publiceras i delar så det blir lite som en Rölgkalender och idag kommer del 1.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Del 1

Rölg:

Det hela började med att en polare genom en rad tjänster och gentjänster med en bekant fick en brun Chrysler Voyger -95 för att jämna ut förhållandena dem emellan ekonomiskt. Men då han va för ung för att få bruk för den och inte kunde fixa den själv gjorde han en deal med ett gäng av oss. Så vi fick varsin del av bilen gentemot att vi fixade ägarskap och så med myndigheterna och så kunde vi alla njuta av bilen sen.

Bilen hade gått ett tag på ett gärde men var ändå i förhållande gott skick så vi ordnade upp den lite och på skärtorsdagsmorgon klockan 07:30 gick den med blanka papper igenom och samma dag sattes ribban för användandet av bussen. Själv jobbade jag, men när jag slutade ca 14:00 var det bra drag i bussen vill jag lova. ”Haga” hade lyckats dra ner innertaket och jag gick direkt in i stämningen.

Efter några helger insåg vi hur tråkigt det var att åka omkring i en brun familjebuss och festa så här tog vi saken i egna händer och ”pimpade” (för att använda tv språk) bussen. Den målades blå med inomhusfärg, och sedan med vita stora bokstäver skrevs diverse mer eller mindre ekivoka ord på karosseriet, gärna med dialekt och som krona på verket med STORA bokstäver på var sida om bussen skrev vi RÖLG…

Rölg…
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Del 2

Innan vi går in på vart rölg kommer ifrån bör vi kanske dra ett persongalleri av de inblandad som går under sina smeknamn i denna historien. Vi har mig själv som är delägare. Sen är det ”Gandalf” som är delägare och av någon anledning är den av delägarna som oftast kör. Vi har ”Kaga”, som är den delägare som har haft minst med bussen att göra i de flesta avseenden men som ändå har vart med på ett gäng hörn. Sen är det ”Mullvar” delägare och mycket drivande i en del saker (tilläggas bör att han har nära kontakt med en lokal ÅV-central och får därifrån mycket roligt) och den sista i gänget måste va ”Sommar” som va den som fick bussen.

Rölg kommer ifrån ”Mullvars” jobb där en av cheferna hette Rolf och den andra Bo. Några av hans medarbetare som är jämngamla med oss har alltid tyckt det var underhållande att leka med ord och som jag förstått det utvecklades det ungefär så här: Rolf, Rylf, Rylg, Rölg… Och just rölg tyckte ”Mullvar ” lät så festligt att han tog det till sig och har sedan blivit ett samlingsord för: fest, härj, röj, party, fart o fläkt…. Det ligger så bra i sammanhanget att säga eller allt som oftast gapas ut. Den andra chefen, Bo, kallade de förövrigt för Bölj.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Re: Rölg

Post by Jungbacka Erik »

Kan vi få se bilder på denna skapelse? :)
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Här är en bild som Fredrikstad Bladet tog på Skärtorsdag 2011 :D

Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Image
Här är den precis efter att vi fick den


Image
Den trivsamma plats alkohol inmundigas

Image
Den vrå, till vilken chauffören förpassades (Där har vi ju mig i egen hög person med) :lol:


Image
Jag donar med röret


Image
Fin bild efter modifiering


Image
Efter nån helg...

Image
På golvet syns stereon


Image
Något av den fina texten...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Nu blir de inga fler bilder fören jag har berättat klart historien om den första bussen ;)
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Re: Rölg

Post by Jungbacka Erik »

Jag antar att polisen kan ha åsikter om er bil? :)
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Haha, jo det kan man säga, ska försöka täcka det med ;)
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Del 3

Eftersom det var en V-motor, mer exakt en V6a i tyckte vi det kunde vara lite roligt med öppnare rör. Det första vi gjorde då var att kapa röret inte långt bakom motorn och i ca 45graders vinkel bakåt/vänster satte vi ett spiro ventilationsrör med en diameter på 110mm… Det va kanske inte mina dagars bästa och mest raffinerade idé, speciellt inte då det slutade mitt under den bakre dörren. Men vi körde med det ett tag tills farbror polisen mycket bestämt uttryckte att bilen var i högljudaste laget. Med hjälp av lite avgasrörsbitar från en skrothög fick jag så plockat ihop ett ganska så prydligt rakt (ej ljuddämpat) rör som med en 90graderskrök slutade bakom vänster bakhjul, med ett fint ändrör, lät rätt fräckt gjorde det också.

Eftersom bilen hade original amerikanskt ljudsystem och ett elsystem vi inte vågade röra mer än nödvändigt i så fixades partyljudet genom en 12V till 230V spänningsomvandlare och en ”husförstärkare” som var kopplad till ett surroundsystem och en baslåda avsedd för bilar. Senare tillkom också högtalare på taket, tejpade vid en takbox, och det hittills mest geniala, en megafon på taket när högtalarna gav upp. Detta var en ljudlig kombination som roade oss lika mycket som det retade andra…
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Del 4

Den 7 säters bussen blev snabbt känd, eller ökänd. Och kallades vanligtvis för Rölgbussen eller Rölgen. Eftersom vi fått bussen såg vi inget direkt värde i bussen som sådan och planen var mer eller mindre att köra slut på den. Kanske just den inställningen gjorde att alla tyckte det var så satans roligt att åka med. Vi ”donka plåd” genom att bland annat slå näven i taket, en bekant slog så att taket lossade från bjälkarna (han hade säkert hjälp av att andra tidigare slått och hoppat på taket) detta gjorde taket så svagt att man måste in och sparka ut det när någon hoppat in det, därför satte vi takboxen på (som synes på några bilder)

Vi använde också andra tillhyggen (mycket från tippen) att slå med, hammare, släggor, stereoar och brödrostar, det sparkades, slogs och hoppades. Fan vad roligt det var.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Har gått väldigt trögt med allt för mig här denna veckan, inte haft mycket fritid, och är dåligt i helgen här med, men skall snart va igång igen. Som vanligt så är de ju så att allt som sker skall ske på en gång :P
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Rölg

Post by ELN »

Nu skall vi se ni skall väl få en del 5 här då:

Del 5

Jag och en av de som ägde bilen, Mullvar, gick då på gymnasium i Uddevalla, som ligger ca 9 mil söderut. Vi skulle en dag dit ner på klassfest. Eller snarare till trakten runt Väne Ryr. Då tog vi givetvis bussen ner. Men min polare jobbade så vi var lite efter de övriga i klassen. Så när de ringde och sa att de satt igång grillen så var vi på butik i Strömstad för att handla grillmat. Därför köpte vi även var sin Gorby's Original. Som vi hel enkelt lade under insuget på vägen ner. Sen bar det av, på motorvägen krämade vi upp åbäket i 160 tror jag, och det är fasen inte dåligt i DEN bilen. Sen när vi kom dit kunde vi spisa piråger med de andra medan vår stek låg på grillen. Dagen efter fann vi bilen ännu mer deformerad än innan resan om med antennen omgjord till grillspett. En av korvarna någon trätt på där hängde med i ca 2 månader.
Post Reply