P-Vakter...

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

P-Vakter...

Post by overkill »

Haha, vilka jävla tomtar de kan vara rent ut sagt. Inte konstigt att de får mycket skäll.
Fick nyligen böter på jobbet, då jag hade parkerat bilen med ena hjulsidan på en trottoaren.
Detta var i ett lungt bostadsområde med knappt nån trafik överhuvudtaget, alltså vare sig
bilar, cyklister eller gående. Anledningen till att jag parkerar som gör är bara för att det är
enklast för mig, jag klipper vissa gräsytor och vill helst slippa gå långt med maskinen och
andra grejer för att kunna göra mitt jobb. Det finns parkeringar i området men alla är antingen
förhyrda platser, boendeparkeringar eller betalaoutomat platser. En gul fin lapp med 800 kr
satt på bilen när jag var klar, jag hann aldrig se vakten så han eller hon verkade inte intresserad
av vad jag gjorde där, varför jag hade parkerat som jag gjorde. Ändå står det på bilen
var jag jobbar, och p-vakten måste ha sett/hört mig då jag var i närheten.

Sen idag fick jag en p-bot till på nästan samma ställe, denna gången hann jag dock prata lite med
vakten innan hon gick. Kan väl lungt säga att jag skällde ut den idioten efter noter hehe.
Trots att hon såg mig lappade hon mig utan att prata med mig och be mig flytta fordonet.
Förklarade att jag bara jobbar där och vill stå så nära som möjligt. Hon började prata om att jag stod
"trafikfarligt" etc men det är ju givetvis dessutom bara rent trams. Nästan ingen trafik, inget folk, ingenting.
Det är ingen genomfartsväg på nått sätt utan bara ett bostadsområde som sagt, dessutom extremt lungt
(många är nog på jobbet kan ju tänkas). Enligt paragraferna gör hon ju helt rätt, att stå som jag gjorde
får man inte eftersom det inte är nån parkeringsplats. Men hennes "skäl" till att lappa ändå trots att jag förklarade att jag
bara är där ca 30 min och jobbar, håller ju inte överhuvudtaget. Orkar inte rabbla allt här men det var en mix
av okunnighet och rena idiotier.

Till saken hör att jag är inte personligt ansvarig för böterna, arbetsgivaren betalar dom (eller om de överklagar dem,
vet faktiskt inte hur de gör). Detta sa jag också till vakten, att det är ju inte mig personligen hon bötar. Men det
räckte för att jag ändå skulle bli förbannad och skälla ut idioten. Dessutom blir ju chefen inte jätteglad även om jag
som sagt inte behöver betala.
Eftersom som hon var så nitisk så misstänker jag att de får nån slags provision, och/eller har krav på sig att lappa ett antal bilar per vecka eller liknande. Nån som vet hur det funkar? sökte på nätet men fick lite olika svar. P-bolaget ifråga är kommunalt ska väl sägas. Sen påpekade idioten att det man faktiskt får stå gratis på boendeparkeringen (längs vissa gator), men jag vill ju stå så nära ytorna jag sköter som möjligt, dessutom kan man ändå inte lita på att inte bli bötad: de kan enkelt hävda att man stått över tiden, eller inte har tillstånd (som de boende har).

P-Vakter är ett släkte i sig, men många är rätt bra också. På många ställen ser de att man är där och jobbar och lappar inte, då har jag iof oftast inte stått på cykelbanor/trottoarer, men väl på vanliga platser utan att betala och ibland på förhyrda platser när ingen annan plats finns. Sen har chefen varit seg med att skaffa fram ett "tillstånd" att ha i rutan, men tillståndet är egentligen inget riktigt tillstånd utan mer en upplysning om att fordonet är ett arbetsfordon. Tror jag hade blivit lappad ändå, sen står det ju firmanamnet på bilen så nått annat borde inte behövas + att de ser att jag är där och jobbar.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: P-Vakter...

Post by overkill »

[quote="overkill"]Haha, vilka jävla tomtar de kan vara rent ut sagt. Inte konstigt att de får mycket skäll.
Fick nyligen böter på jobbet, då jag hade parkerat bilen med ena hjulsidan på en trottoaren.
Detta var i ett lungt bostadsområde med knappt nån trafik överhuvudtaget, alltså vare sig
bilar, cyklister eller gående. Anledningen till att jag parkerar som gör är bara för att det är
enklast för mig, jag klipper vissa gräsytor och vill helst slippa gå långt med maskinen och
andra grejer för att kunna göra mitt jobb. Det finns parkeringar i området men alla är antingen
förhyrda platser, boendeparkeringar eller betalaoutomat platser. En gul fin lapp med 800 kr
satt på bilen när jag var klar, jag hann aldrig se vakten så han eller hon verkade inte intresserad
av vad jag gjorde där, varför jag hade parkerat som jag gjorde. Ändå står det på bilen
var jag jobbar, och p-vakten måste ha sett/hört mig då jag var i närheten.

Sen idag fick jag en p-bot till på nästan samma ställe, denna gången hann jag dock prata lite med
vakten innan hon gick. Kan väl lungt säga att jag skällde ut den idioten efter noter hehe.
Trots att hon såg mig lappade hon mig utan att prata med mig och be mig flytta fordonet.
Förklarade att jag bara jobbar där och vill stå så nära som möjligt. Hon började prata om att jag stod
"trafikfarligt" etc men det är ju givetvis dessutom bara rent trams. Nästan ingen trafik, inget folk, ingenting.
Det är ingen genomfartsväg på nått sätt utan bara ett bostadsområde som sagt, dessutom extremt lungt
(många är nog på jobbet kan ju tänkas). Enligt paragraferna gör hon ju helt rätt, att stå som jag gjorde
får man inte eftersom det inte är nån parkeringsplats. Men hennes "skäl" till att lappa ändå trots att jag förklarade att jag
bara är där ca 30 min och jobbar, håller ju inte överhuvudtaget. Orkar inte rabbla allt här men det var en mix
av okunnighet och rena idiotier.

Till saken hör att jag är inte personligt ansvarig för böterna, arbetsgivaren betalar dom (eller om de överklagar dem,
vet faktiskt inte hur de gör). Detta sa jag också till vakten, att det är ju inte mig personligen hon bötar. Men det
räckte för att jag ändå skulle bli förbannad och skälla ut idioten. Dessutom blir ju chefen inte jätteglad även om jag
som sagt inte behöver betala.
Eftersom som hon var så nitisk så misstänker jag att de får nån slags provision, och/eller har krav på sig att lappa ett antal bilar per vecka eller liknande. Nån som vet hur det funkar? sökte på nätet men fick lite olika svar. P-bolaget ifråga är kommunalt ska väl sägas. Sen påpekade idioten att det man faktiskt får stå gratis 1 timme på boendeparkeringen (längs vissa gator), men jag vill ju stå så nära ytorna jag sköter som möjligt, dessutom kan man ändå inte lita på att inte bli bötad: de kan enkelt hävda att man stått över tiden, eller inte har tillstånd (som de boende har). Sen kan ju olika vakter ge olika svar.

P-Vakter är ett släkte i sig, men många är rätt bra också. På många ställen ser de att man är där och jobbar och lappar inte, då har jag iof oftast inte stått på cykelbanor/trottoarer, men väl på vanliga platser utan att betala och ibland på förhyrda platser när ingen annan plats finns. Sen har chefen varit seg med att skaffa fram ett tillstånd att ha i rutan, men "tillståndet" är egentligen inget riktigt tillstånd utan mer en upplysning om att fordonet är ett arbetsfordon. Tror jag hade blivit lappad ändå, sen står det ju firmanamnet på bilen så nått annat borde inte behövas + att de ser att jag är där och jobbar.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: P-Vakter...

Post by Evert Meduza »

P-vakter är oftast folk som satsat på att bli poliser men misslyckats. Det är därför de släpper ut sin ilska igenom att vara oartiga och dela ut böter till höger och vänster.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply