Er musikutveckling

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
sagofarbrorn
Helgfyllo
Posts: 67
Joined: 17 Feb 2007, 07:11

Er musikutveckling

Post by sagofarbrorn »

Hur är er musikaliska utveckling och hur har Eddie hängt med där?

Som liten lyssnade jag inte alls på musik, fanns väl någon kassett med Mora Träsk och morsan lyssnade på dansband. Det var väl på mellanstadiet man började lyssna och mina första skivor var Guns n' roses och Kenneth and the knutters. Olika, men en fin sammanfattning av vad jag tyckte om: hårdrock och rock på svenska. Då blev det ju så att man drog sig till kompisar som sedan blev hårdrockare eller raggare.

Eddie upptäckte jag inte förän på högstadiet konstigt nog, fick tag i några blandkassetter med svenska låtar. Blev frälst direkt!! Som dom flesta gillade man ju dom snuskiga låtarna mer, men gillade även dom seriösa. Eddie blev snart favoriten och det var klart han jag lyssnade mest på. Även rock'n'roll/rockabilly börjades spelas. På gymasiet var jag ganska ensam med denna musiksmak i min klass, men det tyckte dom andra var kul.

Sen kom ju den ljuva tiden när man började ladda ner låtar från internet. En helt ny värld öppnade sig och man kunde få tag på allt. 50, 60, 70, 80 å 90-tal. Alla stilar. Något jag verkligen började tycka om var punk, vilket jag inte velat ge en chans innan för "raggare tycker ju inte om punk, lyssna bara på Punkjävlar", vilket jag stör mig på idag.

När musikarkivet blir större så lyssna jag mindre på Eddie. Men får ibland Eddie-perioder. Men har faktiskt tröttnat på alla ronk, runk, rånk-låtar. Visst, ibland funkar dom, men nu uppskattar jag dom låtar med mer finurliga texter. Frågan är om man skulle fastnat så för Eddie om man upptäckte honom idag. Det skulle man nog.

Lyssnar än i dag mest på rock. Punkrock, hårdrock och rock'n'roll. Jag gillar sällan den morderna radiomusiken, men letar man bara lite så finns det mycket bra ny musik och jag kan se charmen med så gott som alla musikstilar, den jag har svårast för är hiphop.
Jag märker att musikintresset för kompisar minskar med åren, medan mitt ökar och jag älskar att åka å se favoritband live. Tur att man hann med att se Eddie några gånger innan han dog.

Oj, mö text. Hur har det varit för er. Klassisk bilden av Eddie-fan är väl en bonnraggare som enbart lyssnar på Eddie och rockabilly. Så tror dom flesta här iaf....
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Er musikutveckling

Post by Evert Meduza »

När jag var liten så lyssnade jag bara på musik med roliga texter, Markoolio bland annat och sedan när jag var tretton år gammal så upptäckte jag Eddie Meduza som jag fastnade för direkt eftersom hans texter var utöver det vanliga, han sjöng om alkohol, ronka, bilar och fruntimmer, sedan så hittade jag hans mer seriösa låtar och började då uppskatta mer seriös musik.

Oftast lyssnar jag på Eddie Meduza, hårdrock, rock, bluesrock, rockabilly, rock 'n' roll, blues och country. Musik på radio lyssnar jag inte alls på, jag lyssnar i stort sett bara på som sagt var Eddie Meduza och musik i från 1980-talet.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Er musikutveckling

Post by muh1976 »

Om ni går in på Min youtube kannal TheErrol1975 så får ni se presis vad jag lyssnar på. Efter som jag samlar på gammla singlar o skivor så kommer ni dock få se vilka skivor jag har. Jag börja lyssna på 50 - 60 talls musik när jag var 5 år. Då var det Chuck Berry som gällde. Inom ett år hade jag lärt mig o lyssna på Elvis johnny cash mm. När jag fylde ca sju fick jag en platta med Eddie Meduza o sen har det fortsat i den riktningen. Runt 2009 då jag hörde surfin bird på Family Guy så Börja jag o lyssna på surf Runk. E nu 15 o lyssnar fortfarande på 50 o 60 talls musik. Har samlat skivor i mer en ett år o jag har en bra stor samling för att ha samlat i ett år. Jag lyssnar inte på musik som e mellan 1967-2012 om det inte e Eddie Meduza, Johnny Bode o sånt i det stuket
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Er musikutveckling

Post by mrrogerballis »

Jaha då får en väl skriva lite här då.
Musik som jag gillar är väl 50-60tal typ The Ventures,The Shadows,The Spotnicks,Chuck Berry,Duane Eddy,Errol Norstedt så klart Image Johnny Cash Dave Edmunds.
Ja puh! denna listan kan göras hur lång som helst.
En töcker nock att musiken var bäst på 50-60 talet.
Fast visst det beror väl på vilket tillfälle det gäller.
Jag har nog rätt så blandad musiksmak.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Er musikutveckling

Post by ozzman »

Jag har öht inte utvecklats i min musiksmak sedan 1983. jag lyssnar på ungefär samma saker då som nu, mest hårdrock. Möjligen att jag snöat in lite mer på lugnare rock på äldre dar, men basen är fortfarande gammal hederlig hårdrock från 70- och 80-tal.
Post Reply