Vinyl är grejen

Diskutera musik i alla former i detta forum
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Kanske det är en 40-årskris men jag har gått och köpt mej en vinylspelare. En helautomatisk Dual 601 från 1975 med repeatfunktion (det ni), komplett med fjädrat chassi och valnötslåda. vacker som en dag Image
Idag var jag också in och köpte förstärkare, RIAA och högtalare till den. En Marantz PM6004, en TC750 och ett par Monitor Audio RX1. Så nu har Back in Black, Let there be rock och Piece of mind rullat hela kvällen.
Det låter himmelskt, att små stativare kunde spela så tight och med bra bas trodde jag int, uppvuxen som man är med Cerwin-Vegas basmuller, och då är ändå inte högtalarna inspelade än så det lär bli ännu bättre.
Däremot jublade inte frugan över att få ytterligare elektronikgrejer i vardagsrummet Image men det kan jag ta.

Finns det någon anna på forumet som kör vinyl eller är ni spotifyskadade allihop.

Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Vinyl är grejen

Post by Evert Meduza »

Vi har gamla vinylskivor hemma, dock så hade jag i väldigt unga år sönder vinylspelaren. Image

Spotify är jag inte så mycket för längre, jag tycker att det bara blir sämre och sämre hela tiden, man kan inte lyssna på en låt flera gånger för då måste man behöva betala pengar och dessutom så finns inte AC/DC eller Frank Zappa på Spotify.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Vinyl är grejen

Post by retepnoslack »

Det är så härligt, att de äntligen börjat sälja LP-spelare, igen. För bara några år sedan, så fick man väl leta på antikvariat, om man skulle ha en sådan.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

RetepNoslack wrote:Det är så härligt, att de äntligen börjat sälja LP-spelare, igen. För bara några år sedan, så fick man väl leta på antikvariat, om man skulle ha en sådan.
Det finns en del som handlar med gamla hifi-grejer men då får man betala rätt bra för en schysst spelare.
Det finns även en del på annons och då är priserna lägre, men helst skall det ju vara i närheten så man kan hämta den eftersom det är svårt att frakta en skivspelare utan att något går sönder. Ett annat tips är olika typer av loppmarknader eller second hand-butiker som läkarmissionen eller erikshjälpen, där kan det vara riktigt billigt.
Men det är definitivt värt att köpa en gammal bra spelare. Jag gav 650:- för min Dual med en riktigt fräsch Shure M91ED pick-up. Den bör rimligen spela brallorna av allt nytt under 5000:-. En kompis till mej köpte en gammal Philips från 80-talets början för 295:-, samma modell ligger nu ute på ebay för 400$
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Vinyl är grejen

Post by sten1972 »

Visst spelas det vinyl hemma ibland, men jag har inte köpt något nytt på vinyl sedan 1992.

Spotify använder jag aldrig!
Last edited by sten1972 on 02 Mar 2012, 12:53, edited 1 time in total.
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Vinyl är grejen

Post by muh1976 »

Jo jag köpper vinyl skivor på tradera ibland. Har många original skivor från 1951 - 1964. Bla Elvis på SUN o mycket annat på SUN Records
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Är det någon som vet om nypressade skivor är i närheten av den kvalitet originalpressningarna håller?
Jag beställde nämligen 4 st AC/DC-skivor från Ginza för 49:- styck och de är har release-datum från 2009 så frågan är om jag gått på en nit eller om det bara är ett riktigt bra pris.
Last edited by ozzman on 02 Mar 2012, 23:14, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vinyl är grejen

Post by overkill »

Jo visst spelar man vinyl-skivor. Jag skaffade min egna vinylsvarv för ca 10 år sedan och innan dess spelade jag på föräldrarnas ibland. Den jag köpte då var beganad, men dock nyservad, gav ca 550 kr för den i en skivbutik som säljar beganade skivor. Pioner är märket och det är en 80-tals modell men vad modellen heter minns jag inte på rak arm. Numera är den lite sliten, nålen är sliten och sen är det lite andra fel på den. Den ska väl renoveras vad det lider, tills vidare har jag en annan som jag fått av en kompis.

Jag köper mycket skivor, både vinyl och CD men mest vinyl, dock så spelar jag väl dessa formaten ungefär lika mycket. Jag köper till 99 % beganad vinyl men även nya/nypressade skivor ibland. Förra året blev det bl.a Metallica & Lou Reed - Lulu samt Primus senaste, Green Naugahyde.
Min erfarenhet av nya pressningar är att det är bra men givetvis kan kvalititén variera. De är i alla fall bättre än många 90-tals pressningar efterom nästan alla köpte CD då och man la inte så mycket resurser på att pressa vinyler, få köpte dem och man gjorde de antagligen så billiga som möjligt och i små upplagor eftersom de sålde dåligt. Dessa pressningarna är helt Ok men tål inte mycket "stryk", och började faktiskt bli sämre redan i mitten på 80-talet när CD´n började komma.
Generellt sett så låter ju pressningar från sent 60-tal/tidigt 70-tal väldigt bra och så bra tror aldrig vi får se/höra igen. De låter också oftast ganska bra även om skicket är risigt.

Vinyl är överlag ett bättre format än CD men däremot skulle jag inte säga att det är SÅ mycket bättre än CD som många gladeligen hävdar. Men klart bättre ljud på det stora hela.
Last edited by overkill on 02 Mar 2012, 23:58, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Jag hörde att kvaliten på vinylerna sänktes efter oljekrisen på 70-talet.
Det jag undrar mest över på nypressningar är vad de haft för källa. Finns verkligen de gamla 2-tums banden kvar? Eller utgår man från en digital master?

Jag tycker ljudet är mycket behagligare och varmare på vinyl än CD, sedan finns det en annan aspekt på vinyllyssnandet som jag gillar och det är lugnet. Man sätter på en skiva och sedan lyssnar man i 23 minuter. Sitter jag framför datorn eller i bilen så byter jag låt hela jävla tiden så musiklyssnandet blir bara stressigt och hysteriskt.

Nu rullar Take it easy från Eagles greatest hits.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Vinyl är grejen

Post by Jungbacka Erik »

Har kvar min gamla philips vinylspelare från det gyllene 80-talet men tyvärr blev nålen skadad då jag bar ner den till mysrumnet i källaren och jag hade glömt att säkra armen med den lilla plastklämman. Finns att beställa nålar på nätet men jag har inte fått tummen ur. Den bästa musikupplevelsen får man nogmed vinylspelare och ett par kvalitetshörlurar. Kan inte jämföras med cd eller mp3. Har med glädje sett att vinylavdelningen på musikaffären börjat växa till sig Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vinyl är grejen

Post by overkill »

Jo pressningarna började ju sakta men säkert bli sämre efter oljekrisen som du säger men det var ju fortfarande hyffsad kvalité på dem fram till runt 84 eller så. Men det varierade ju också beroende på skivbolagen, vilka tillverkare de anlitade och vad de beställde.

Jag vet faktiskt inte vad man utgår från i dagens läge när man pressar skivor, men det bör vara samma master i grunden som till CD´s. Så, om det är en gammal skiva från säg 70-talet som är inspelad på rullband bör det ju vara den man utgått från som man sedan remastrat och grejat med i efterhand, man gör ju så även med CD när man återutger dem. Men exakt hur dem gör vet jag inte och detta varierar säkert också.

Nya realiser, vare sig det är med nya eller gamla band, spelar ju ofta in digitalt och då är det väl det som gäller. En del föredrar ju fortfarande att hålla på med gamla rullband, en del tycker det blir bättre ljud så. Men sen är det väl en delvis en förhandlingsfråga mellan band och skivbolag vad dem vill satsa på, att hålla med rullband idag är dyrare när de flesta andra spelar in digitalt.
Last edited by overkill on 03 Mar 2012, 22:53, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Overkill:
Så generellt kan man säja att man skall gå på originalreleaserna om man kan hitta dem i bra skick.
Problemet när man köper begagnat är att det är så svårt att se om spåren är förstörda, repor kan man ju se men förstörda spår är svårare. Jag lånade några skivor av en kompis och vissa skivor som han spelat mycket låter för jävligt och det tror jag är skadad nål eller för högt nåltryck som gjort. Diskanten låter som om man lagt en tjock filt framför högtalaren.

Jungbacken:
Kolla på Svalander.se, de har nålar till det mesta.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vinyl är grejen

Post by overkill »

JW: Ja orginalpressningarna låter bättre generellt så köp dessa om du ser dem. Dock kan de vara svåra att hitta i bra skick. Många samlar ju på tidiga utgåvor också men utan att spela dem speciellt mycket. Kort sagt så är orginal alltid svårare och dyare pga av hög efterfrågan. Men annars duger senare pressar med bara skicket är bra.

muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Vinyl är grejen

Post by muh1976 »

Original pressningar e ju dyra när dom e från spesiela skivbolag som jag har ju många på SUN o Chess records

http://www.youtube.com/watch?v=gJ_LHkEAMW0

http://www.youtube.com/watch?v=ShqbS8_- ... re=related
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Vinyl är grejen

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Jungbacken:
Kolla på Svalander.se, de har nålar till det mesta.
Tack för tipset, dom verkar ha ett bra urval.
Post Reply