Vinyl är grejen

Diskutera musik i alla former i detta forum
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Jag kan upplysa om att de nypressade AC/DC-skivorna trots att de skulle vara gjorda efter re-mastrade originaltaper inte lät något vidare, dov diskant, klent mellanregister och bumlig bas. fast de kostade å andra sidan bara 49:- styck så det var ingen stor förlust. Antagligen var re-masteringen gjord med tanke på CD och andra digitala format.
Däremot hittade jag en bunt skivor på läkarmissionen för 10Imagest som var praktiskt taget i nyskick förutom fodralen. En del Roxy Music, Pat Benatar och Kim Wilde bland annat. Second handbutiker i välgörenhetsorganisationer verkar vara dit man skall gå för att göra fynd.

Jungbacken:
Annars finns det en japansk firma som säljer nygjorda nålar till gamla pick-uper som tydligen skall hålla riktigt hög kvalitet. De har också till vissa modeller som de kallar SAS (super analogue stylus) med en speciell slipning som får fantastiska recensioner på vinylforumen jag läst på.
http://stylus.export-japan.com/
Last edited by ozzman on 09 Mar 2012, 08:35, edited 1 time in total.
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Vinyl är grejen

Post by muh1976 »

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vinyl är grejen

Post by overkill »

JW:
Man får ju komma ihåg att stereon och svarven man använder också spelar roll för hur det låter. Det var ju lite trist att nypressarna av AC/DC inte lät så bra. Jag har sett dessa ibland men inte köpt, har de flesta i gamla pressningar. Dock så ska man ju kanske inte förvänta sig att de låter så mycket bättre än vad orginalen gör eftersom de gärna överdriver lite om hur bra ljudet är.

Ett annat problem med vissa nypressar är att de har pressat 180 grams vinyler, så att de är tjocka och feta som riktigt gamla pressningar var, däremot är inte alltid spåren graverade så djupt som de gamla var. Därför låter gamla orginal oftast ganska bra även med repor, något som nypressningar inte klarar lika bra. Men det bästa är ju förstås att inte repa några skivor så slipper man det problemet. Image men nypressningarna på 180 g låter inte alltid så bra som man kunde önska ändå, så bara tjocka skivor hjälper inte. Det hänger som sagt också på hur man graverat in spåren.

Visst går det att fynda på loppisar och liknande men chanserna är förhållandevis små att hitta nått vettigt.
Men när man väl hittar nått är det ju oftast billigt. Även om dom får in nått bra så gäller det ju att vara där just då, då det oftast försvinner väldigt fort.
Som häromdan när jag var på Röda Korset, ett ställe som man hittar skivor på då och då men inga mängder. Hittar man nått är det oftast bara 1-2 skivor och då är man nöjd med det. Men häromdan när jag var där hade de fått in en hel back nyinkomna skivor med nästan bara bra plattor. UFO, Sweet, Cheap Trick, Eldkvarn, Rainbow osv. Så det slutade med att jag traskade hem med 15 plattor, för 1 krona stycket. De har haft stora problem med att bli av med plattorna eftersom ingen vill ha skiten, merparten av det som står där har stått där länge och ingen vill ha det. Så började de köra med "5 för 5 kr" och det gällde givetvis alla skivor, gamla som nya. Strax efter mig kom det en annan snubbe och började rota i backen så jag hade verkligen tur. Hade jag kommit efter honom hade backen troligen varit mer eller mindre gapande tom.

Det är kul att kunna göra fynd nån gång på såna ställen även om det inte är så ofta. Image
Last edited by overkill on 15 Mar 2012, 00:40, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Overkill:

Just att 180 g och 200 g är tjockare ger lägre VTA vilket oftast leder till för mycket bas och klen diskant, även om skillnaden inte bör vara så stor som det var på de här skivorna jämfört med original.
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Vinyl är grejen

Post by muh1976 »

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Nu har jag fått vinylsjukan på riktigt Image
I går beställde jag en Technics SL-1210, bara för att ha både en remdriven och en direktdriven spelare. Sedan skall jag renovera klart Dualen och även gå igenom Technicsen så får vi se vilken jag tycker är bäst. Möjligen åker jag på att sälja en av dem eftersom frugan inte direkt gör volter av lycka över mina vinyleskapader.

Kanske man skulle sikta på en mellanhjulsdriven också Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vinyl är grejen

Post by overkill »

JW:

VTA vet jag inte riktigt vad det är?
Hur som helst så låter ju som regel gamla pressningar, från 60-talet och tidigt 70-tal riktigt bra, och dessa är ju som regel alltid rejält tjocka, vet inte hur mycket dom väger men det är säkert 180 gram eller däromkring. Exakt hur dem är tillverkade dem med spåren etc rent tekniskt har jag ingen aning men bra låter dem nästan alltid Image
Även om de är lite slitna och repiga som sagt låter de förhållandevis bra Image

Man kan ju tycka att dagens tjocka 180 grammare borde låta lika bra att dömma av tjockleken, men tjockleken är inte allt. Det hänger väl på gravering etc men hur det där funkar har jag ingen aning om.

I övrigt hoppas jag du får roligt med dina nya leksaker Image
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Vinyl är grejen

Post by muh1976 »

E det någon som har en Billy Barrix skiva som den kan tänkas sälja.
http://www.youtube.com/watch?v=MjZ17WAU ... z36mw88aY=
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vinyl är grejen

Post by ozzman »

Jag beställde en ny nål till min Shure M91ED pick-up från en firma i japan som heter JICO och gör nålar med en speciell slipning på diamanten. När jag stoppade i den och gjorde alla inställningar så låter allting helt makalöst bra.
Till och med de nypressade AC/DC-skivorna låter riktigt bra nu.
Upphängningarna på den gamla nålen måste ha blivit hårda eller nåt, för det blev verkligen en sjujävla skillnad.

Nu skall jag sälja min DUAL 601 och köpa en till Technics. Om det är någon som har en SL-1800 mk2 (ev. en SL-1700 MK2) över så är jag intresserad av att köpa den.

VTA är för övrigt Vertical Tracking Alignment, alltså cantileverns vinkel mot ytan på skivan. Är den för låg så får man för mycket bas och tunn diskant, är den för hög så blir det tvärtom.
Post Reply