Robert Broberg - Likbil?

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Robert Broberg - Likbil?

Post by Evert Meduza »

Skulle bara kolla om någon vet hur man får tag på den.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Robert Broberg - Likbil?

Post by retepnoslack »

Jag tror den finns med på skivan: "Lockrop".
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Robert Broberg - Likbil?

Post by uy »

Skitarna ska va' lika långa i år
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Robert Broberg - Likbil?

Post by uy »

Jag bumpar denna tråd för att meddela de tragiska nyheterna att Robert Broberg har lämnat oss.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 1146656.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Ännu ett geni är borta :cry:
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Robert Broberg - Likbil?

Post by Evert Meduza »

uy wrote:Jag bumpar denna tråd för att meddela de tragiska nyheterna att Robert Broberg har lämnat oss.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 1146656.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Ännu ett geni är borta :cry:
Jag satt och lyssnade på honom dagen innan han dog, känns ganska obehagligt med tanke på sammanträffandet.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Robert Broberg - Likbil?

Post by retepnoslack »

Ja, visst är det FRUKTANSVÄRT tråkigt. En utav mina idoler, som var någonting mer än bara musiker. Han var en musikalisk konstnär. Jag har ca femton skivor med Robert Broberg och få personer har lekt med musik och ord, så mycket som han har gjort. Jag har en konsert med honom ifrån 2010 och jag ställde mej redan då frågan: "ÅLDRAS aldrig den mannen"? Han var sig, precis, lik, fastän han fyllt 70-år. Några gråa strimmor i håret och lite långsammare rörelser på scenen, men annars var han likadan, som han var under en konsert jag har med honom i 50-årsåldern.

...Och det här coola, avslappnade. Allt under kontroll, glida fram med mjuka rörelser och avverka mellansnack och låtar utan stress. Det påminner mycket om Cornelis Vreeswijk. Men bägge två lär ju ha haft vissa trauman och psykiska svackor PRIVAT. Men på scen: FULL KONTROLL!

Nej, beskedet kom väldigt oväntat för min del och jag blev... både chockad och förvånad. När döden är närvarande, som nu, så tänker jag på "Tänk om", som Robert skrev till minnet utav sin avlidna mor och "Jag skall inte ligga lik", som han skrev till sig själv.

I all denna sorg, så vill jag, också, poängtera Brobergs egna "avväpning" utav allt det ledsamma. En episod ifrån hans egen begravning (Som han själv beskrev den som). Alla står vid gropen. Prästen har sagt sitt. Plötsligt hörs en knackning. Knackningen kommer inifrån kistan. Det gluttas på locket och där ligger Robban och säger: "Skulle jag kunna få någonting i kistan?"
Post Reply