Domino med Mickey o´Rourke.

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Domino med Mickey o´Rourke.

Post by gammalhardrockare »

Hyrde en film igår tillsammans med min flickvän som hette "Domino". Mickey o´Rourke var bl a med och jag hade höga förväntningar må jag säga. Mickey är ju en riktig hårding även privat (super som ett svin och lägrar småflickor på löpande band trots att killen är en bra bit över femtio. han rockar!) och trailern de har kört för denna film på TV:n gjorde mig rejält sugen. Den verkade bra. Underhållningsvåld på högsta nivå och att den var baserad på en sann historia gjorde ju inte saken sämre.

Besvikelsen blev total. Den var filmad på det där idiotiska sättet som verkar ha blivit poppis idag. Det var ryckigt, nervigt, stirrigt och märkliga kameravinklar hela tiden. Ena stunden var det bleka, underliga sepiatonade färger eller svartvitt och helt plötsligt grynigt. Sedan blev det konstiga eftersläpnigar som var medvetet, märkliga kamervinklar (varför vet jag inte, kanske konstnärligt?) a´la MTV-video och ultrapid och blixtsnabba kameraåkingar om vartannat.

Men detta hade jag kunnat stå ut med om det hade varit en redig handling, om det hade varit skickligt berättat och framför allt: Om man hade begripit något. Jag fattade absolut ingenting! De första minuterna gick väl an men sedan... Fullkomligt obegripligt!
Jag försökte verkligen, jag hoppade tillbaka, tog om men fattade inte ett barolin, inte min flickvän heller vilket hon till en början inte ville erkänna.
-"Va bra! Förklara då för mig vad i helvete det går ut på."
Sade jag då. Det kunde hon inte.

Nä fy fan vilken jävla skit! Det började med att tre prisjägare skulle råna en jävla kärring på tio miljoner ute i hennes hem vid någon husvagsparkering mitt i öknen, hennes son hade de av någon anledning som gisslan. De kapade hans arm (där var koden till kärringens kassaskåp) och kärringen började skrika och skjuta vilt omkring sig.
Helt plötsligt blev det en snabb tillbakablick vilket inte gjorde mig klokare. Varför hade de hamnat i denna situation?

Sedan blev det ännu mer tillbakablickar från den kvinnliga prisjägarens barndom (allt naturligtvis filmat och klippt i ett supersnabbt tempo, surrealistiska kamervanklingar, färg och svartvitt, grynigt och ultrarapid i en salig röra) och det blev rörigare och rörigare. Helt plötsligt satt de i sin prisjägarhusbil igen, nu var det inte nutid men inte heller dåtid. Det var något mittemellan alla händelser och det blev ännu rörigare. Intervju med någon dokusåpaproducent, kontraktskrivande och helt plötsligt blev maffian inblandad av någon anledning. Fyra snubbar satt i en skåpbil med masker av olika presidentfruar för sina ansikten, de visade sig senare vara fyra svarta negresser men det skulle vara fyra killar. Den ena negressen sysslade förresten med körkortsförfalskningar och var gift med prisjägarnas chef (tror jag). De där körkortförfalskningarna spelade en viss roll i filmen men jag fattade aldrig vad? De fyra snubbarna blev istället avrättade (två av dem tror jag var söner till någon maffiaboss). Eller blev de det? Helt plötsligt gick filmen baklänges och det hade aldrig hänt. Eller hade det? Hänger ni med ännu? Fyra negresser med masker för sina ansikten med det skulle ha varit fyra andra killar, varför vet jag inte? Vad och vem gör vad och varför?

Tio miljoner var också inblandade och det var det alla levde jävelen om. De tio miljonerna var de som kärringen hade i sin husvagn och som prisjägarna skulle råna tillbaka eller vad fan de nu var frågan om i början av filmen. Det var något om insiderjobb, blåsta maffiosos och fan och hans mormor. Helt plötsligt ramlade även två stjärnor från Beverly Hills in i filmen som spelade sig själva, Ian Ziering och Brian Austin Green. Vet inte riktigt vad de hade där att göra men det fanns någon koppling med dokusåpaproducenten. De blir förresten också gisslan men lyckas komma undan i slutet av filmen då det är en uppgörelse med mycket pang-pang i toppen av Strathosphere Hotell i Las Vegas. Vilka och varför fick jag aldrig någon koll på, tror de skulle lämna över stålar eller något. Om det var samma stålar som de hade levt fan om i hela filmen vet jag inte och jag vet inte heller var i tidsaxeln jag var, i slutet eller början av historien? I mitten kanske? Hur som helst, där gav jag upp och gick ut på balkongen och tände en cigarrett.

Hur som helst: RENA SKITEN! HYR DEN INTE!
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Domino med Mickey o´Rourke.

Post by lumberjack »

Angel Heart med o´Rourke är en av mina favoritfilmer. Lika bra som Lisa Bonett är knullvänligt snygg, trots att hon hårig som en regnskog under armarna.
Post Reply