Blu-ray?

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Blu-ray?

Post by jaggare »

Kommer det bli någon hitt eller är det bara en temporär fluga som typ: minidisk, jess zip drive Eller vad fan allt hette
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Blu-ray?

Post by ELN »

Inte riktigt samma men liknande diskussion http://meduzaland.suddenlaunch3.com/ind ... 1234551371
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-ray?

Post by ozzman »

Allt är väl en fråga om pris.
Om Blu-Ray-filmerna och spelarna kommer ner i DVD-pris så kommer det nog att slå för det är verkligen skillnad. På både bild och ljud.

Däremot hoppas jag att Blu-Ray är det sista mediet som behöver en mekanisk spelare med rörliga delar.
Flashminne eller streamat måste vara framtiden.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Blu-ray?

Post by jaggare »

Jag HASAR för att det ska komma något nytt eller att Blu-ray ska bli någon "standard" Jag har slängt ut en miljard på video filmer och så blev DVD standard och... det slutade släppas på video.
Jag är ju som en gammal gubbjävel kör så länge som möjligt med det "gammla", men man blev ju tvungen att gå över till DVD. Så nu har det mesta äntligen släppts på DVD.. inte allt men det vore ju FAN om något nytt skit skulle bli standard och DVD försvinna!
Last edited by jaggare on 05 Dec 2009, 04:48, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Blu-ray?

Post by wiking »

Jägarn wrote:Jag HASAR för att det ska komma något nytt eller att Blu-ray ska bli någon "standard" Jag har slängt ut en miljard på video filmer och så blev DVD standard och... det slutade släppas på video.
Jag är ju som en gammal gubbjävel kör så länge som möjligt med det "gammla", men man blev ju tvungen att gå över till DVD. Så nu har det mesta äntligen släppts på DVD.. inte allt men det vore ju FAN om något nytt skit skulle bli standard och DVD försvinna!
Håller med.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Blu-ray?

Post by E-M »

Jag håller med JW, framtiden ligger i streamad och nedladdningsbar film och TV-serier.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Blu-ray?

Post by uy »

Då får vi väl sluta kalla det Tv-serier och säga strömningsserier istället Image
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Blu-ray?

Post by gammalhardrockare »

Håller med Jägarn. Och sedan är det kul att samla, att äga något fysisk. Hur jävla roligt är det med ettor ocn nollor på en hårddisk?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Blu-ray?

Post by uy »

Det verkar vara många som håller med i den här tråden, så då gör väl jag det med Image Jodå, jag håller med GH, det är alltid roligare att ha en fysisk film, skiva eller bok i hyllan, än att ha en bit kod på en hårddisk.

En annan nackdel med att köpa film, musik, spel och liknande genom strömmade tjänster är att när leverantören bestämmer sig att stänga tjänsten, då kan man ju inte längre komma åt allt material som man köpt för dyra pengar.
Last edited by uy on 03 Jan 2010, 13:45, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Blu-ray?

Post by E-M »

Rent "samlarmässigt" är det mycket roligare att ha fysiska ting. Där håller jag med. Jag tycker däremot att det är betydligt bekvämare att ha ett gäng filmer på min dator. Känner jag för att kolla på någon är det bara att klicka ett par gånger sedan är den igång. Likadant med musik. Om man ska snacka om streaming så är det fina med det att jag kommer åt det bara jag har internet. Tar inte upp en massa plats på mina hårddiskar heller.
En annan nackdel med att köpa film, musik, spel och liknande genom strömmade tjänster är att när leverantören bestämmer sig att stänga tjänsten, då kan man ju inte längre komma åt allt material som man köpt för dyra penga
Jo visst skulle det vara tråkigt. Så är det dock med allt - betalar jag för en vara, t.ex. en TV, över internet i förskott sedan går företaget i konkurs så står jag där. Jag har betalat för något jag inte kommer att få. Det är snarare "säkrare" med streamad film etc. Man betalar en månadsavgift och får då tillgång till allt material. Voodler kommer fungera som Spotify, det är gratis sålänge man står ut med reklam. Om man vill slippa reklamen kan man betala en summa varje månad. Skulle företaget sedan gå in konkurs och man har betalat i månaden så förlorar man ju inte mera pengar än vad man har betalt i månaden.
Last edited by E-M on 03 Jan 2010, 20:56, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Blu-ray?

Post by gammalhardrockare »

Voddler
Men man kan väl för fan inte sitta och kolla på film på en sketen datorskärm? Eller är det något jag har missat?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-ray?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Men man kan väl för fan inte sitta och kolla på film på en sketen datorskärm? Eller är det något jag har missat?
Nej ,men man kan ju koppla sin dator till TV'n.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Blu-ray?

Post by overkill »

Det lilla jag sett på Blu-ray var klart överskattat kvalitéts-mässigt. För mig såg det ut som på DVD, mer eller mindre. Tror snarare att det handlar om vad för slags TV och högtalare man har.

Håller med om att är roligare att äga en grej än bara stream den eller ha den på datorn. Jag kommer antagligen aldrig betala för att ladda ner eller streama varken musik eller film.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blu-ray?

Post by ozzman »

Bilden är bättre på en blu-ray, men för att verkligen se någon större skillnad jft med en DVD så måste man nog ha en skärm på minst 50-60". Ljudet däremot är som en dröm på BR och bara det gör det nästan värt det.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Blu-ray?

Post by Eddie »

Jag har en blu ray-spelare med inbyggd receiver och en 40" tv som jag sitter alldeles för nära. Det går alldeles utmärkt med bd, dvd såg inte alls lika bra ut med en äldre 32" från samma håll.

Även äldre filmer blir mycket skarpare med bd tycker jag.
Post Reply