Filmen om Cornelis

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Filmen om Cornelis

Post by overkill »

Nån som sett den? åsikter? känns som något av en "måste-se-film" Image

Vore helt sanslöst om nått liknande gjordes om Eddie nån gång i framtiden Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Filmen om Cornelis

Post by uy »

Jag har tänkt se den, men jag vet inte riktigt när. Det är väldigt sällan jag går på bio, senast var nog för snart två år sedan. Men jag kanske väntar och ser om jag kan få tag få filmen billigt när den funnits på Dvd ett tag.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Filmen om Cornelis

Post by ozzman »

Jag skall se den, Cornelis är lite utav en favorit men jag tycker inte att jag behöver se den på Bio utan jag väntar till BR/DVD'n kommer.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Filmen om Cornelis

Post by overkill »

Nej, ett bio-besök för denna filmen är väl lite overkill (hehe), men den ska självklart ses förr eller senare.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Filmen om Cornelis

Post by ELN »

Morsan såg den och hälsade att den va jävligt bra! Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Filmen om Cornelis

Post by overkill »

Jaha, trevligt!

Just nu visar SVT 1 en dokumentär om Cornelis. Kollar just nu, verkar bra. Image Är tydligen 1,5 timme lång, hade önskat att Eddie-dokumentären blev ungefär lika lång. Den är bra, men kändes lite för kort. Dokumentärer överlag bör väl vara över 1 timme, tycker jag.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Filmen om Cornelis

Post by ELN »

Gärna 2 x 1 timmer är bra för den typen av dokumentär Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Filmen om Cornelis

Post by uy »

Och för den som missat finns dokumentären också på Svt Play:
http://svtplay.se/v/2286140/dokumentarf ... kumentaren
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Filmen om Cornelis

Post by retepnoslack »

Jag missade den, kan man säga. Det är så trist, att gå på bio ensam och ingen ville följa med. Image Norrmannen (Jag skäms, att inte komma ihåg hans namn) är porträttlik, i alla fall, fast jag befarar, att filmen innehåller en stor samling rykten och sägner ifrån Cornelis karriär. Bl.a. hittar jag ingen BENGT SÄNDH i roll-listan! Filmskaparen verkar helt och hållet hoppa över, att Bengt och Cornelis var bästa vänner och, att Cornelis ofta använde Bengts hus (på landet), som en slags fristad för, att komma undan påstridiga groupies och lika påstridiga journalister.

Dokumentären såg jag hälften utav, men jag har den inspelad på video ifrån 1997 eller något liknande, så jag hade redan sett den. Jag blir lika gripen varje gång, när Cornelis stirrar in i kameran, gravallvarlig, och dikten om "Det sjunkna riket" läses upp. I slutet mildras hans stränga drag och man får en uppfattning om, att döden inte är så hemsk, ändå. Därefter följer eftertexten och barnens skratt ifrån "Turistens klagan", som mycket väl kunde symbolisera återfödelsen.

Vi har ju så många vissångare i vårat land, så jag vet inte riktigt, om jag vill kalla Cornelis Vreeswijk för den ALLRA STÖRSTA p.g.a. många andra duktiga. Oftast på ett eget ämne inom viskonsten. Men, han var deffinitivt en UTAV de allra största. Jag vill skjuta in: Ewert Ljusberg, Bengt Sändh, Finn Zetterholm, Mats Ljung, Fred Åkerström, Dan Andersson, Birger Sjöberg, Evert Taube och, naturligtvis, Errol Norstedt.
Last edited by retepnoslack on 06 Feb 2011, 05:58, edited 1 time in total.
Post Reply