Roadmovie

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Roadmovie

Post by ELN »

Är det någon mer här som gillar denna fantastiska genre? Jag tycker det är något väldigt speciellt med dom filmerna, jag tänker då först och främst på de gamla amerikanska rullarna med lite prat, mycket tidsenlig musik och ikoniska fordon. Någon som har något tips på Roadmovies så vore jag glad. Jag tar väl mina favoriter här:

Vanishing Point 1971 (Jakten mot nollpunkten)
Min "all time favorite!" Helt enkelt en underbar klassiker, med en viss Kowalski som skall korsa USA från öst till väst i en Dogde Hemi Challenger. Den har allt verkligen, amerikansk natur, musik från radiostationen KOW FM med The Super Soul. Biljakt straight through. Se den!

Easy Raider 1969
Den mest kända skulle jag tro med, Peter Fonda och Dennis Hopper. Världens mest kända Harley (Kapten America) Behöver väl inte säga så mycket om den, har du inte sett den så se den, också en riktig klassiker!

Hells Angels On Wheels 1967 (Helvetesänglarna Slår Till)
En lite undangömd film som var en av alla filmer när Hells Angels var mycket på tapeten. Jack Nicholson i en huvudroll. Mycket fräcka motorcyklar och cool resa och som i alla dessa filmer mycket cool amerikansk natur!

The Wild Angels 1966 (De Vilda Änglarna)
Föregångaren till Easy Rider, också denna med Peter Fonda. Lite lik Hells Angels On Wheels annars. Också denna lite undangömd.

Vanishing Point Remake 1997
Med bland annat Viggo Mårtenssen. I den här filmen kör han från söder till norr istället och du får reda på mycket mer vilket tar bort lite att de är en roadmovie. Här får du reda på varför, vad som hände sen, och vad hans fullständiga namn är. Men bra film.
Post Reply