Underskattade filmer i ert tycke?

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Underskattade filmer i ert tycke?

Post by Evert Meduza »

Jag tänkte vi skulle göra en tråd om filmer som vi gillar fast som folk i våran omgivning tycks hata, kom ihåg att det handlar enbart om personliga åsikter, ingen är en idiot för att han/hon gillar den filmen som ni andra kanske tycker är kass.

Ja då skall väl jag börja nämna två filmer som folk i min omgivning brukar undra varför jag kan gilla dessa filmer och bli arga på mig (begriper egentligen inte varför) för att jag gillar dessa två filmer. Först ut:

Gladiator
Min favoritfilm tror jag, jag älskar denna filmen, Russel Crowe i rollen som generalen Maximus som får sparken ifrån armén av den nye kejsaren som även beordrar att Maximus' familj skall mördas, vilket leder till en rad händelser som gör Maximus till gladiator och som svär att hämnas på kejsaren, är briljant och väl förtjänt av sin Oscar, han är inte den stereotypa och kaxiga hjälten med världens största kuk, han är ödmjuk och man hoppas hela tiden att han får sin hämnd, Joaquin Phoenix i rollen som kejsaren är också briljant, han är feg, äcklig och man kan inget annat än hata honom, han mördar sin far för att bli kejsare, kräver av sin syster att få sex av henne annars så mördar han hennes son (sin systerson då alltså) och väldigt egoistisk är han också, visserligen Oscarsnominerad, fast vann den tyvärr inte, filmen innehåller kärlek, action där blodet sprutar och har sig och detta är faktiskt den enda filmen där jag satt och skrek och hejade och hade mig i slutstriden och filmen är väl förtjänt av sin Oscar för bästa film 2000 och Ridley Scott som är regissör av filmen blev Oscarsnominerad, fast jag tycker han skulle ha vunnit den.
Fast folk i min omgivning hatar den av två onödiga anledningar: Dels att filmen inte håller samma höga tempo som filmer som görs nu och dels för att den kanske inte är så originell som folk begär eller? Nästan alla filmer som görs nu handlar hela tiden om hämnd och så, liksom Gladiator och ingen klagar då, konstigt tycker, fast jag älskar ändå Gladiator, fantastiska skådespelare, storslagna actionscener och fantastisk musik, dirigerad och skriven av Hans Zimmer så vad kan man mer begära egentligen?

Och nu andra filmen som jag gillar som andra i min omgivning hatar:

Lady In The Water
Okej, jag älskar inte denna, fast jag gillar denna film av regissören av M. Night Shyamalan (som även ligger bakom andra sevärda filmer som "Sjätte Sinnet", "Unbreakable", "Signs" och "The Village") som gjorde denna film då den är baserad på en godnattsaga som han berättade för sina döttrar och som ni förstår då så har filmen såklart en ganska fånig handling då den handlar om en vaktmästare som träffar en mystisk kvinna ifrån en annan värld som vill hem (E.T. över detta?), fast ett odjur lurar i trädgården till byggnaden vaktmästaren jobbar så det blir en farlig uppgift.
Denna film har gjort folk extremt arga och folk har spytt ut alla möjliga glåpord och fördomar mot Shyamalan mot denna film och då jämfört honom med Edward D. Wood Jr. istället för Alfred Hitchcock som han jämfördes mycket med innan, fast varför denna ilska? Hade den provocerat mot någon etnisk grupp eller någon religion eller mot folk med "fel" sexuell läggning så hade jag kunnat förstå varför, fast den gör inte det, det är bara en godnattsaga med Paul Giamatti som är underbar i rollen som den deprimerade vaktmästaren som vill hjälpa den stackars hjälplösa kvinnan som spelas av Bryce Dallas Howard och som då är väldigt söt i rollen, dessutom så gillar jag invånarna i byggnaden som exempelvis mannen som bara tränar ena halvan av kroppen. Image Och dessutom så gillar jag när en självisk och uppblåst filmkritiker (spelad av Bob Balaban) möter det fasansfulla öde som exempelvis Mats Olsson förtjänar, dessa jävla recensenter som tror sig vara något och tro sig vara bättre än andra. Image

och ja, då vill jag gärna veta filmer som ni gillar som andra i er omgivning ogillar. Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply