Snapphanar - Recension!

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Snapphanar - Recension!

Post by Evert Meduza »

Jag skall nu recensera "Snapphanar" som är ett serie i tre avsnitt som gick på SVT för några år sedan, två delar delas recensionen in i.
Last edited by Evert Meduza on 11 Jul 2012, 05:33, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Snapphanar - Recension!

Post by Evert Meduza »

Första Delen

Filmen börjar med förtext och en röst på skånska som läser texten åt de som inte kan läsa, vi får veta att handlingen utspelar sig 1678 och de skånska bönderna bestämmer sig för att slåss mot de *ondskefulla* svenskarna för sin frihet.

Vi får efter att en präst har ringt på sin kyrkklocka skifta bekantskap med Nils Geting som sitter i sin ladugård och läser i sin bibel. Självklart så får han inte läsa den då han och hans familj måste färdas till kyrkan då de *ondskefulla* svenskarna har plundrat kyrkan. Och vi får även veta att de var två stycken, en man och en kvinna (verkligen chockerande, verkligen ingen anledning till att kalla in in lokala vaktstyrkan istället för att sända in hela ortens befolkning).
Nils och hans bror och far ger sig ut för att fånga bovarna som då är snapphanar och fadern börjar slåss mot kvinnan och självklart så lägger sig ingen i, mannen hjälper inte kvinnan och bröderna hjälper inte sin fader för att det är ju verkligen så man brukar göra ju. Image
Fadern lyckas då fånga in de två bovarna och vill överlämna de till fängelset, vilket inte Jacob (Nils' bror) vill då de är snapphanar som kämpar för Skåne's frihet.
Så när fadern inget ser så befriar han snapphanarna såklart.

Sedan när de äter middag hemma så bestämmer sig Olof (pappa till de två bröderna) för att berätta att han en gång har krigat för den svenska armén och hur roligt han trodde det skulle vara, fast som sedan visade sig bli väldigt kladdigt och just därför så skall aldrig familjen Geting mer döda någon eller blanda sig i något annat blodigt alls.

Och just därför när Nils sitter och läser i sin bibel så träffar han på några snapphanar som vill bo i familjen ladugård och då så får hela byn veta att familjen Geting har gömt snapphanar hos sig, hur de fick veta det har jag ingen aning om och lär aldrig få veta och därför så sänds Nils av sin far för att ta en häst och rida till Stockholm.
Han träffar på några som ser ut som snapphanar och säger till de att det finns snapphanar på hans gård som behöver hjälp och då så blir blir han skjuten.

Morgonen därpå så vaknar han eftersom hans bibel räddade honom genom att blockera kulan, även om biblar egentligen inte kan stoppa pistolkulor och dels så har vi ju sett detta hur många gånger som helst, i James Bond-filmer, filmen "Ägget Är Löst", "Dum, Dummare" och tredje säsongen av "Svarte Orm", varför skjuter de aldrig folk i huvudet, kan man inte göra så istället om man vill vara säker på att någon är död? Tillbaka till "Snapphanar".

Han beger sig hemåt och upptäcker att hans familj är mördad och att hans gård är nerbränd.
Tre månader går då, varav och ej vet vad han hittar på då, kanske vi får veta det senare och han beslutar sig för att hämnas och träffar på några danskar som han attackerar.
Danskarna blir förstås sura och tar honom till sitt läger och piskar honom.
Han blir räddad av de två snapphanar som han befriade och får veta att de som han skall hämnas på är de *ondskefulla* svenskarna som hittar på fula knep som att klä ut sig till snapphanar och mördar oskyldiga människor.
Våra två snapphanar säger sina namn, Räddstor och Svart-Stina, låter mer som hämtat ur ett barnprogram som man hittar på Barnkanalen, fast skitsamma, tillbaks till handlingen.
Nils blir snapphane, han skall tillsammans med de andra snapphanarna slåss mot de *ondskefulla* svenskarna tillsammans med danskarna, även om Nils inte får äta med danskarna då han är snapphane, snapphanar och danskar slåss tillsammans, fast äter inte tillsammans, konstig logik där tycker jag.

Våra tre snapphanar och två andra snapphanar som är bröder får ett gemensamt uppdrag att hitta en viss Roosman i mitten av Skåne och självklart så är han borta, hans mannar är mördade när de når fram.


De beger sig till Knäarp där den ondskefulla Lejonhufvud befinner sig som är den svenske kungens högra hand och snapphanarna bestämmer sig för att låta Nils ta sig in i byn, hur han skall göra det talar de aldrig om för honom så han klär ut sig till en präst för att ta sig in, vilket förvånar snapphanarna och mig också eftersom jag tappar nu bort mig helt och hållet.
Nils får då chansen att rädda fem dödsdömda män om han slåss för deras skull och då tas en bybo ut och utan att tveka så försöker han genast slå ihjäl Nils och till slut blir han skjuten av Lejonhufvud som hade bestämt att Nils skulle slåss och vill nu bjuda Nils på middag....... nu begriper jag verkligen ingenting.....

Sedan så efter en massa betydelselöst skitsnack så får vi en kass actionscen med urusla repliker som "Välkommen till Skåne" och "Dö med dig!" och efter det så beger våra snapphanar till Harlösa.
Efter lite snack så får de vara med och festa i Harlösa och hittar även Roosman. Roosman berättar om någon som kallas för "Den Ensamme Ryttaren" som mördar de modiga och frihetskämpande snapphanarna och därför vill Roosman inte längre vara med i filmen (vilket jag har full förståelse för).
Våra fem snapphanar bestämmer sig för att förbereda invånarna i Harlösa inför kamp när de *ondskefulla* svenskarna kommer.
Svenskarna kommer då och byborna tar till vapen och skjuter svenskarna som ger sig iväg och ja... så lätt var det.
Efter det så beger sig våra snapphanar till Tykarpsgrottorna och blir då anfallna av "Den Ensamme Ryttaren" som skjuter av ögat på Svart-Stina och jagar in de i grottorna och skjuter en av bröderna som jag inte orkar ha koll på vad de heter och Ryttaren tar då deras hästavagn med pengar och tar de till svenskarna som snapphanarna hade tagit den ifrån tidigare.
Våra snapphanar som nu är fyra rider tillbaka till Harlösa och vilken chock, hela byn är nerbränd. Nils slänger också korkat nog in sin bibel i en nedbränd hög av trä, synd det för man vet aldrig om den kan rädda livet på honom en gång till?
Han beger sig även till Flyinge för att försöka mörda Gabriel Lejonhufvud, dock så misslyckas han, fast lyckas ändå få honom att bränna sitt ansikte i en kokande varm gryta.

Efteråt så beger han sig till Sandby-slott för att återansluta sig till sina Snapphane-vänner och danskarna för att få veta att de är ute och slåss mot de *ondskefulla* svenskarna och får såklart stryk som in i helvete då svenskarna är ondskefulla!

Svenskarna vinner kriget och Nils vill då rädda sina vänner som befinner sig i Bengtarp. Nils låter Räddstor få äta en svamp som får honom att spy för att svenskarna skall tro att han de andra två är smittade av en pest. Därefter så flyr våra fyra snapphanar ut i skogen.
Senare så blir alla snapphanar bjudna till en fest och självfallet så är det en fälla som har gillrats av de *ondskefulla* svenskarna. Våra snapphanar flyr och de andra snapphanarna dör.



Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Snapphanar - Recension!

Post by Evert Meduza »

Andra Delen

Nils berättar om sin far som var krigshjälte för svenskarna och våra snapphanar får veta av Lejonhufuvd´s flickvän som har slått följe med dem att Lejonhufvud planerar en statskupp och våra snapphanar förstår då att kan de avslöja honom så lär han avrättas och de får då sin hämnd.

Hur skall den statskuppen gå till då? Jo Lejonhufvud´s mannar skall klä ut sig till danskar och skjuta kungen så Sverige tvingas förklara krig mot danskarna får våra snapphanar veta av flickvännen till Lejonhufvud och på något jävla sätt så får de tag på finkläder på en gång för att kunna lära sig hur man ser ut och beter sig inne på en bal.
Och sedan kommer nästa skumma grej, det visar sig att Nils' far Olof lever fortfarande, vilken knasig vändning i handlingen. Och knasigare blir det, det är nämligen HAN som är "Den Ensamme Ryttaren" som har mördat snapphanar till höger och vänster då han tror att det var snapphanarna som mördade hans familj, vilket vi vet att så var det inte då det var de *ondskefulla*, *omänskliga*, *skelögda*, *barbariska*, *kuksugande*, *blonda* och *långbenta* svenskarna som egentligen gjorde det.
Trots det så beger sig ändå våra snapphanar till balen på Sandby slott för att sätta stopp för Lejonhufvud´s planer.

Där träffar de kungen som de försöker varna och säger att det är för att rädda hans liv och de säger det med pistoler riktade mot hans huvud..... Ja så man gör, skall du säga att du skall rädda livet på någon så är det självklart du riktar en pistol mot den personens huvud, vad fan trodde ni!?!
De gillrar även en plan för att avslöja Lejonhufuvd så kungen kan avrätta honom, Nils skall klä ut sig till fanbäraren som skall skjuta kungen på Lejonhufuvd´s order och en annan i kompaniet skall klä ut sig till en läkare som skall dödförklara kungen när Nils skjuter. Dock så blir han som klär ut sig till doktor skjuten av svenska översten så då får det bli ändrade planer. Ja efter att de har hämnat ut på Överste Dahlberg såklart. Och lika självklart så går det åt helvete då Dahlberg skär upp magen på Räddstor.
Går åt helvete också för Nils Geting med att spöa upp skiten ur fanbäraren vars kläder han skall sno, istället för att ta sin kniv och genast skära upp halsen på fanbäraren så skall han ju såklart snacka om hämnd och får därför stryk och blir medvetslös. Och inte blir det bättre för Nils då han träffar sin far som vill mörda honom eftersom han inte mördade sin son tidigare. Nils ber då till Gud och då försvinner hans far av någon märklig anledning, kanske så jag skall göra nästa gång jag hamnar i knippa, jag börjar be till Gud då. Image
Fast han beger sig till platsen där kungen skall skriva på för fred mellan Danmark och Sverige och blir då skjuten av fanbäraren, otur för dig Nils, säger bara som en viss man sa i filmen, "Den Gode, Den Onde, Den Fule", "När du skall ut och döda, snacka inte, skjut bara!" så nu är kungen skjuten och allt hopp verkar ute. Nils ger sig då ut för att döda fanbäraren som är en av de svenskar som mördade hans familj och får såklart stryk igen och svensken bestämmer sig för att göra det som han borde ha gjort i första avsnitten, skjuta Nils i huvudet, fast såklart så står han och snackar en massa tills han blir skjuten av Olof som hörde allt det där. Fast på något jävla sätt så överlever svensken ändå och tar sin kniv och hugger Olof i bröstet, Olof tar då kniven och hugger tillbaka på svenskens bröst. Hur svensken överlevde gevärskotten på ryggen vet jag dock inte hur han gjorde, han kanske hade gömt en bibel där, synd för honom att han inte hade den för bröstet när han blev knivhuggen. Och då dör såklart han och Olof. Nils får då åtminstone träffa Svart-Stina och Räddstor igen.
Då bestämmer de sig för att spöa skiten ur Lejonhufvud och Nils berättar ju då såklart om allt det där med hämnd och sådant med Lejonhufvud och sedan till allas stora chock, Kung Karl Den XI lever fortfarande. Och han håller då ett dräglande (bokstavligen) tal om att Lejonhufvud har gjort revolt mot kungen och Sverige.
Lejonhufvud blir såklart inte glad och utmanar då Nils Geting till en svärdduell på liv och död. Och de slåss då såklart tills Lejonhufvud tar fram det häftigaste vapnet i hela filmen, en dolkkniv med en enbyggd pistol och då undrar jag..... VARFÖR I HELVETE ANVÄNDE HAN DEN INTE FRÅN FÖRSTA BÖRJAN!Image! Jag ber om ursäkt fast... detta är så korkat, varför tog han inte bara pistolen och sköt Nils från början? Dock så skjuter han bara Nils i benet så de brottas med varandra liggande. Nils vinner då såklart och låter kungen döda Lejonhufvud då han lovade sin far att aldrig mörda någon.

Slut på recensionen, vad tyckte jag...? SKIT RAKT IGENOM!!!

Klichéerna är detta en enorm orgie av, logik finns det ingen, handlingen är kass, skådespelarna är kassa och man känner ingenting med dem, actionscenerna suger och detta är ett klart bevis på varför vi i Svergie inte gör så många historiska krigsfilmer som man gör i Amerika, detta var ett enormt fiasko, inte ett dugg episkt, snyggt eller romantiskt, bara skit rakt igenom!

Min recension detta, nu skall jag ta på mig min snapphane-kostym och ta mitt snapphane-gevär och skjuta sönder DVD-fördralet med med filmen i! Adjö mina vänner!
Last edited by Evert Meduza on 16 Jul 2012, 21:06, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Snapphanar - Recension!

Post by retepnoslack »

Det var hårda bud det där. He, he! Edvard Persson gjorde en film om snapphanar på 40-talet. Man, kanske, skulle sikta in sig på den, istället.
Post Reply