Svensk dokumentär

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Svensk dokumentär

Post by lumberjack »

Jag gillar att se dokumentärer, allra helst ska det vara svenska. Dom flesta är intressanta nästan oavsett vad de handlar om, eller från vilken tidsepok de stammar. Gamla fina SF-journaler, som dock är något tillrättlagda, från 30 och 40-talet är ofta mycket underhållande. Men en sevärd dokumntär kan även handla om ett kvarter på Söder, nazister, en gammal man i en stuga, ett gäng A-lagare (alltid lika underhållande att titta på fyllon), en fabrik, you name it. Aland/Villius är ohotade kungar inom området, men SVT:s dokumentärredaktion är riktigt bra. Trean blandar bra med mindre bra, och fyran är som vanligt patetiska med 90 % riktig dynga.

En liten favorit är klassikern Snickeriet, om en arbetsplats med utvecklingsstörda. Men det finns även en annan liknande dokumentär om en liknande arbetsplats i Bollnäs, där en massa typer som inte har alla hemma jobbar. Bl.a. är det en gubbe (med ett dubbelnamn jag inte minns) som skriver dikter som är med. En av dikterna heter Kyssen, eller som han uttalar det "chyssen". Är det någon som vet namnet på denna eminenta dokumentär?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Svensk dokumentär

Post by wiking »

Hehe Snickeriet har jag sett Image men det var många år sedan.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Svensk dokumentär

Post by ozzman »

Försök leta upp Sportspegelns reportage om Grunden Bois som sändes för några år sedan.

Det handlar om ett fotbollslag för utvecklingsstörda i Göteborg och mannen som tränar dom (tränaren vann sportspegelns pris på idrottsgalan för några år sedan).

Maken till sköna lirare har jag aldrig sett, man får garanterat många goda skratt. Och man skrattar verkligen med de utvecklingsstörda och inte åt dom.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Svensk dokumentär

Post by uy »

LumberJack wrote:En liten favorit är klassikern Snickeriet, om en arbetsplats med utvecklingsstörda.
He he! Det lät som en fabrik som ligger i byn jag bor i. Där gör dem sängar.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svensk dokumentär

Post by gammalhardrockare »

Fråga aldrig Rex vad han tycker om dokumentärer.
-"Jag fattar inte handligen... Vem är boven och vad har den där journalisten för funktion i handlingen?"
Brukar vara vanliga kommentarer från honom.
-"Fan! Jag måste ha missat piloten!"
Sade han sista gången när jag frågade honom om vad han tyckte om Kalla Faktas granskning av motorcykelgängen.

Råkar han någon gång rikta sin villakungsparabol rätt och få in Discovery eller CNN, ja då blir förvirringen riktigt stor i det Rexska hemmet.
Last edited by gammalhardrockare on 30 Sep 2005, 21:31, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svensk dokumentär

Post by rex »

Egentligen borde jag ju veta bättre än att hugga på nåt sånt här,men när man försöker påskina att det skulle vara nåt fel på mitt intellekt så blir jag förbannad!

Bara så att ni alla vet så tar jag ner GH i varenda diskussion som vi har....djupt ner.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Svensk dokumentär

Post by Jungbacka Erik »

Såg en dokumentär på svensk TV om två bröder som bodde tillsammans i en stuga (minns inte var) på landet. Dom brukade skog och jord med häst, och tvättade av sig svetten i en sjö, eller om det var en älv. Ingen av dom hade väl egentligen förstått vitsen med fruntimmer Image Vet inte varför, men jag tycker såna program är fascinerande.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svensk dokumentär

Post by rex »

Jungbacka Erik wrote:Ingen av dom hade väl egentligen förstått vitsen med fruntimmer Image
Nä inte jag heller.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Svensk dokumentär

Post by Jungbacka Erik »

rex wrote:Nä inte jag heller.
Men rex: fruntimmer sa en ha å... Du vet Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svensk dokumentär

Post by rex »

Ja,vafan hur kunde jag säga nåt så dumt?!

*Skäms* Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Svensk dokumentär

Post by gammalhardrockare »

En dokumentär om allas vår lilla villakung här på Meduzaforum skulle kunna bli något. En blandning av dokumentär och skräckis.
Vi får se Re... Villakungen komma hem från sitt jobb och klippa gräsmattan, rensa avloppsrör, titta på färg som torkar på husväggen, jobba ännu mer för att få ihop till den stigande räntan, klippa mera gräs, stryka ny färg på husväggen, vänta på att färgen ska torka, titta på gräset som växer, klippa gräset igen osv, osv.

Dramatik! Gräsklipparen skär ihop! Villakungen ställs inför svår problemlösning - ska han höja sitt lån, köpa ny gräsklippare eller försöka att reparera den själv?
Ja, det ser ut som om det stundar en riktigt dramatisk och spännande helg. Vi kommer kan få se snabba klipp från garaget, snabba räder till järnaffären för att komplettera, nya anfall med momentnyckel, skruvmejsel och kulhammare.
Men vad nu? Villakungen rusar in i köket! Mat på gång! Villakungen glömmer sin gräsklippare och lägger all sin energi och intresse på en gryta kalops och kokta potäter. Han vräker i sig alltihop, somnar i soffan framför TV:n redan klockan sex på lördagskvällen och vaknar inte förräns nästa dag som är en söndag och då är det dags för att byta till vinterdäck på bilen. Bra villakung reder sig själv, dvs skrapat upp sina knogar och gör hjulmuttrar runda istället för att lämna in bilen på Shell för hjulbyte.
Gräsklipparen är glömd, den får vänta tills nästa helg och på måndag så är det dags att gå till jobbet igen. Gräsmattan fortsätter att växa och allt börjar om från början.
En dag - Ett liv.

Titeln skulle kunna vara: "The weekend for the living deads - Levande begravd i villaområdet!"

Last edited by gammalhardrockare on 30 Sep 2005, 22:24, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Svensk dokumentär

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Titeln skulle kunna vara: "The weekend for the living deads - Levande begravd i villaområdet!"
Jo,men jag kan en annan filmtitel : "Tristess i ett höghus"aka "Vad skall jag göra nu då!"



lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Svensk dokumentär

Post by lumberjack »

Jungbacka Erik wrote:Såg en dokumentär på svensk TV om två bröder som bodde tillsammans i en stuga (minns inte var) på landet. Dom brukade skog och jord med häst, och tvättade av sig svetten i en sjö, eller om det var en älv. Ingen av dom hade väl egentligen förstått vitsen med fruntimmer Image Vet inte varför, men jag tycker såna program är fascinerande.
En fantastisk dokumentär. Dom köpte inte ens socker utan använde sig av någon sorts rot istället, kan ha varit ormbunke. Kommer du ihåg när de smaskade i sig kokt gädda, eller var det mört? Ben så inihelvete var det i alla fall.

Det är sådant vi betalar licens för att få njuta av, medan vissa hellre ser på kanaler som producerar Paradise Hotel och Bachelor.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Svensk dokumentär

Post by E-M »

Låter intressant....... Fan att man missade det.
Post Reply