Äntligen en vettig dator

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen en vettig dator

Post by ozzman »

Äntligen är datorjäveln klar och snurrar.

Det blev:
Gigabyte 965P-DS 4
Core 2 duo E 6300 (vaniljklockad till 333*7), 32 grader load med stockkylning!!!!
1Gb Starex PC5300 minne
MSI Radeon 7900 GT (heat-pipe kylt, tyyyyyyyst)

Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Äntligen en vettig dator

Post by Jungbacka Erik »

Låter ungefär som min förutom att min inte är vaniljklockad utan rakpermanentad med en filibrerad plasmaväxlare. Dessutom plutade jag med en brandvägg i asbest.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Äntligen en vettig dator

Post by E-M »

Du har gjort ett mycket bra val med en Core 2 duo CPU. Inte utan att man blir lite avundsjuk Image.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen en vettig dator

Post by ozzman »

grr wrote:Kommer att tänka på min mosters trolovade när du står och skryter om maskinen, har är ingenjör på någon datorfirma och har byggt en dator med gigantisk kopparfläkt och neon fast funderar byta till hemgjord vatten/luftkylning, då datorer alltid arbetar bättre i kallt tillstånd. RAM-minnet och processorn vet jag inte varifrån han fått, men de duger i alla fall... Trådlös optisk mus och flatscreenskärm är väl obligatoriskt.
Vattenkylning skulle vara riktigt bra men det funkar bäst om man skall klocka hårt. Skall man köra grejerna i stock speed så blir det mycket billigare att köpa tysta fläktar och eventuellt heat pipe lösningar
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Äntligen en vettig dator

Post by E-M »

Heat-pipes är helt enkelt en kylfäns med rör i koppar eller något annat material som leder bort värme bra. Heat-pipes leder bort värme helt enkelt. Nuförtiden är det vanligt med kylflänsar som har heat-pipes på chipset. Pga. att dagen chips blir väldigt varma.

Stockkylning är standardkylningen. Som är "orginal" om jag inte har fattat helt fel.

Vaniljklockad vet jag inte vad det är Image, det får Jungbacken berätta Image. Kan tänka mig att det är påhittat eller när man inte klockar så överdrivet mycket.
Last edited by E-M on 25 Sep 2006, 00:59, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen en vettig dator

Post by ozzman »

Vaniljklockad är ett uttryck som jag hittade på ett amerikanskt forum (vanilla clock). Det är när man överklockar en komponent i datorn utan att ändra spänningen till sagda komponent. T.ex så har jag inte rört varken chipset- eller corespänningen när jag höjde FSb till 333mhz på min processor.
Man kan väl säja att det är en fegisklockning för de som är rädda om komponenterna.

Stockkylning och heat pipe har blivit förklarat redan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Äntligen en vettig dator

Post by gammalhardrockare »

Ni snackar om datorer, min är absolut coolast!
http://www.xoxide.com/aspire-x-qpack-case-silver.html

Nu ska jag även lämna in den för uppgradering. Ramminnet ska upp till över tvåtusen!

Naturligtvis har jag 19-tums plattskärm och ergonomiskt trådlöst tangentbord och mus.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen en vettig dator

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ni snackar om datorer, min är absolut coolast!
http://www.xoxide.com/aspire-x-qpack-case-silver.html

Nu ska jag även lämna in den för uppgradering. Ramminnet ska upp till över tvåtusen!

Naturligtvis har jag 19-tums plattskärm och ergonomiskt trådlöst tangentbord och mus.
Vad är det för usligt nätagg de stoppat i? 13 A på 12V på ett 420 Watt nätagg kan inte vara rätt. Fan, jag har 25 A på mitt 350 Watts FSP.
Jag antar att du inte har mycket till grafikkort i den.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Äntligen en vettig dator

Post by E-M »

Ja, för dom hetaste grafikkorten på markanden smaskar i sig ström så det står härliga till.
Last edited by E-M on 22 Oct 2006, 22:26, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Äntligen en vettig dator

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Vad är ett grafikkort?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen en vettig dator

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Vad är ett grafikkort?
Image Image Image

Med risk för att åka på en omvänd ironismäll så.
Ett grafikkort är helt enkelt ett kretskort som sitter i datorn och har hand om all grafikhantering, både 2D och 3D. Nyare grafikkort som klarar av att hantera dagens grafikintensiva spel drar enorma mängder ström (mellan 7-15 A).
Post Reply