Externa hårddiskar.

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Externa hårddiskar.

Post by E-M »

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322612 Här är en som verkar hyfsad bra. Har ju fått bra betyg av en annan konsument med.

Annars vet jag att Samsung:s "Spin point" serie ska vara väldigt bra hårddiskar. Jag kan dock inte svära på att dem finns som externa hårddiskar. Ett alternativ är att du köper en vanlig hårddisk och sedan så köper du ett chassi till den.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Externa hårddiskar.

Post by E-M »

Jo det verkar vara prisvärda hårddiskar det.
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Externa hårddiskar.

Post by rockabillyhoodlums »

Jag lovar att sköter du defragmenteringen å kollar så att den får rätt kylning då håller disken i minst ett par år, när datorn står på 24/7... Det spelar ingen roll om hela Windows skulle rasa för dina personliga filer ligger kvar ändå. Förresten så finns det DVD skivor på 17GB

Jo en annan viktig sak, datorn ska ej avslutas plöstligt dvs rycka ur sladden
Last edited by rockabillyhoodlums on 19 Jan 2007, 00:42, edited 1 time in total.
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Externa hårddiskar.

Post by rockabillyhoodlums »

Haha det lär bara göra datorn ännu varmare, tyvärr. Datorn får faktiskt mer kylning om höljet sitter kvar! Jag har testat båda delarna när min fläkt gick sönder. Nej om du laddar ner mycket så ska du helst defragmentera varje månad. Det som orsakar mest defragmentering är torrents nedladdningar & filmer

Det funkar alltså inte att ladda ner 700st porrfilmer i veckan å sedan hoppas på att hårddisken ska funka perfekt! (notera detta ni andra forummedlemmar)

Men visst är det bra att rengöra fläktarna från damm då dom blir snea av dammet till slut. Om du laddar ner SpeedFan http://www.softpedia.com/get/System/Sys ... dFan.shtml så ser du dessutom SMART statusen på disken dvs hur bra disken funkar
Last edited by rockabillyhoodlums on 19 Jan 2007, 14:03, edited 1 time in total.
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Externa hårddiskar.

Post by rockabillyhoodlums »

Ja det är en fördel om du laddar ner mycket, annars är det inte så super viktigt. Du behöver inga special fläktar för att hålla datorn välkyld utan det räcker med att ta bort damm då och då. Ett tips för att ta bort damm på fläkten är att använda blöta tops alt bomull!
Last edited by rockabillyhoodlums on 19 Jan 2007, 14:54, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Externa hårddiskar.

Post by E-M »

grr wrote:Jag brukar köra ScanDisk, defrag och diskrensaren kontinuerligt. Ska jag fortsätta med det? Får även ta och dammsuga datorn lite när jag kommer hem och fixa det där programmet. Tack för det. Hur ska jag göra för att få bra kylning? Är inte så haj på att bygga sånt själv...
Jag tycker att kylning av hårddisk är överflödigt, sålänge det inte är en väldigt hög temp inne i själva chassit vill säga. Jag har haft min dator i 2 år (den är på i stort sätt dygnet runt) och inte kylt hårddisken. Själva HÅRDDISKEN har aldrig kraschat däremot så har OS:t kraschat en gång. Fast jag har ju formaterat om min hårddisk och skött den.

Om du dammsuger den ibland och forsätter köra defrag etc. så tror jag inte att du behöver oroa dig för att den ska bl överhettad direkt. Syrran har en gammal hårddisk i en gammal dator som har fungerat felfritt i enda sedan hon köpte den. Den hårddisken är väl ca: 4-5 år.

Visst om du ändå vill kyla den så finns det speciella fläktar för att kyla hårddiskar. T.ex. en sådan här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321231.
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Externa hårddiskar.

Post by rockabillyhoodlums »

Ja jo man behöver inte ha proffs fläktar om inte processorn skulle vara påställd. Men som sagt en hårddisk som arbetar mycket måste ha rätt kylning. De får den ju bara man gör rent inuti
Post Reply