Trådlöst

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Trådlöst

Post by uy »

till veckan kommer jag att få trådlöst internet hemma, så nu undrar jag; Ska man skaffa ett trådlöst nätverkskort till datorn, eller ska man skaffa en såndäringa USB-grej som fungerar som ett trådlöst nätverkskort?

Helst vill jag ha något som är billigt men ändå fungerar. Jag har sett billiga nätverkskort med 54 Mbps, men är det bra? brukar inte 100 Mbps vara mer standard på nätverkskort?

Tack på förhand!
Last edited by uy on 11 Nov 2008, 19:22, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Trådlöst

Post by Eddie »

För att få det att fungera så bra som möjligt så bör du köpa samma märke på nätverkskortet som det är på routern/accesspunkten.

Du får kolla vilken hastighet som routern/accesspunkten har och sedan köpa ett kort med minst samma hastighet. Förmodligen är det 54Mb/s eller 108Mb/s dvs 802.11g, men det kan även vara 802.11n (pre n , draft n eller liknande).

Om du inte vill flytta på kortet eller använda det enkelt på flera datorer så skulle jag satsa på ett internt kort.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Trådlöst

Post by ozzman »

Jag kör med USB-dongle och tycker det funkar riktigt bra.
Däremot vill jag utfärda en varning för D-link. När jag hade D-link hade jag kroniska problem med uppkopplingen, det var så illa att jag köpte nya prylar från net gear och nu funkar det klockrent.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Trådlöst

Post by rex »

Mmm,D-Link ÄR inget bra......har också haft kroniska probs med min,sedan jag tillslut,efter flera garantibyten fick en Router som fungerade.

Allt sammantaget,aldrig mer D-Link.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Trådlöst

Post by E-M »

D-link är inget att ha, instämmer med föregående talare.

Som Eddie sa kan det vara bra att välja samma märken. Men det är ingen nödvändigthet. Själv kör jag med ett integrerat trådlöstnätverkskort och en Linksys router, fungerar lika bra som med kabel. Förutom att det ibland kan "dippa". Händer väl i genomsnitt en gång i veckan men kopplar upp sig direkt igen.

Cisco är väldigt bra men det kan nog bli lite dyrt. Deras dotterbolag, kan man nog kalla det, Linksys gör ofta bra nätverksprodukter.

Men om du har möjligthet rekommenderar jag att du kör med nätverkskabel. Har man otur kan det trådlösa hålla på att kopplas ned i tid och otid, man kan även få dålig överförningshastighet (om man har för dålig utrustning). När det är tådlöst kan även radio, micro m.m. i värsta fall störa ut det trådlösa. Försök att inte ha routern i närheten av sådana apprater.

Angående USB- eller PCI-nätverkskort, jag vet faktiskt inte vilket som är det bästa. Jag har bara själv kört med PCI-nätverkskort och sådana som är integrerade på moderkortet.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Trådlöst

Post by uy »

Tack för alla svaren. Image Tror jag ska vänta tills jag vet vad det är för grejjer bredbandsgubbarna skickar ut innan jag köper något
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Trådlöst

Post by overkill »

Jag är urkass på det här med datorer (nåja, på vissa saker i alla fall) och tänkte slänga ut en mer eller mindre dum fråga här. Jag har vanligt fast bredband idag via kabel, och undrar om det går att ansluta till det trådlöst, utan att behöva skaffa en router. Har dessutom i dagsläget bara en dator (laptop) så en router eller nån annan utrustning är lite överkurs för min del.

Som alla vet kan man ju ibland fuska och ansluta till nån grannes nätverk, om det är oskyddat. Inte så schyst mot grannen bara kanske, men detta borde väl funka till mitt eget internet också? även om det är ett "fusksätt". När jag får upp listan över tillgängliga nätverk vet jag inte vilket som är mitt eget. När jag slog på det (utan att datorn var inkopplad alltså) kom det upp ett nytt, och jag gissade att det var det som var mitt eget. Det är förstås skyddat, så jag stängde av Säker Surf programmet och brandväggen bara för att testa om det gick, men icke. Är inte ens säker på om det var mitt eget eller om det var nått av de befintliga, men jag kände inte igen nått av namnen i alla fall.
Så hur identifierar jag mitt eget nätverk enklast alltså?
Man kanske måste ha en annan dator igång & uppkopplad för att det ska fungera? jag hade tänkt att ta hem min gamla burk som just nu samlar damm hemma hos mina föräldrar, och använda ibland också. Då borde det funka så länge jag har den igång.
Går det att göra som jag försöker här (om ni är med på hur jag menar) och vad finns det för andra, enkla alternativ? skapa ett eget nätverk kanske?
Det här jag skriver om ovan är väl ingen optimal lösning, och om jag gör så måste jag ändå kunna identifiera min egen anslutning på nått sätt så att jag ansluter till rätt.

När/om jag tar hem den andra datorn kanske en trådlös router är smart i alla fall. Men om jag gör kommer man ju använda den en del också och då blir det mer sporadiskt med laptopen om man säger så.

Vill minnas att jag prövade detta hemma hos mina föräldrar på deras internet. Där fanns bara ett nätverk att ansluta till tror jag och jag förmodar att det var det.
Funkade fint Image
Last edited by overkill on 15 May 2009, 03:16, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Trådlöst

Post by E-M »

Om du vill kunna använda internet på flera datorer eller köra trådlöst så måste du ha en router (som klarar trådlöst). Du kan ju även ha ett modem med inbyggd router men kontentan är att du måste ha en router.

För att få reda på vilket namn ditt nätverk har så ska du kolla upp vilket SSID det har (nätverksnamn).
men detta borde väl funka till mitt eget internet också?
Om du ansluter till din grannes nätverk så är det ju hans anslutning du sitter på. Det är alltså "hans internet".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Trådlöst

Post by overkill »

Ok, verkar som att det är nån form av router som gäller alltså. Eller grannens nät Image

Hur kollar man upp namnet på sitt nätverk då?

Men som jag skrev ovan så har ju jag ett eget ínternet. Jag menade alltså att jag borde kunna koppla upp mig på det, på samma sätt som jag gör till grannens. Förstår du? då behövs ingen router.
Last edited by overkill on 15 May 2009, 23:51, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Trådlöst

Post by E-M »

Jag vet inte om jag har missuppfattat dig. Men om du vill kunna koppla upp dig till din egen anslutning (internet) trådlöst. Då måste du ha en router som klarar av trådlös kommunikation kopplad till ditt modem. Men om ditt modem har en inbyggd trådlös router så fungerar det ju fint sålänge du har ett trådlöst nätverkskort.

Naturligtvis kan du koppla upp dig mot din egen anslutning genom att sätta en nätverkskabel mellan ditt modem och dator Image

Nätverksnamnet (SSID) ser du bl.a. när du ska ansluta till något nät.

Det känns som jag missar hela din poäng, jag kanske är lite trög Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Trådlöst

Post by ELN »

Overkill wrote:Ok, verkar som att det är nån form av router som gäller alltså. Eller grannens nät Image

Hur kollar man upp namnet på sitt nätverk då?

Men som jag skrev ovan så har ju jag ett eget ínternet. Jag menade alltså att jag borde kunna koppla upp mig på det, på samma sätt som jag gör till grannens. Förstår du? då behövs ingen router.
Din granne har givetvis en router du kopplar upp dig på, så man måste ha en router, extern , eller inbyggd
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Trådlöst

Post by overkill »

Det är möjligt att jag missförstår, är verkligen inte bra på sånt här Image

Men vägen till trådlöst, vare sig det är sitt eget nät eller nån annans, är alltså en router?
Alltså nätet man kopplar upp sig på (oavsett vems det är) måste vara kopplat till en router. En som har ett fast nät med kablar utan router är alltså omöjligt att koppla upp sig på utifrån?

Det framstår som lite knepigt för mig då jag kunde koppla upp mig på mina föräldrars nät och de har ingen router. ELLER så var det någon annans nät jag var inne på, men då jag bara såg ett nät tillgängligt där (tror jag) så antog jag att det var deras. Det är dessutom en bit till de omkringliggande husen och om nån av de har trådlöst är ju räckvidden ganska lång om jag kom in på nått av de. Minst 100 meter men det kanske har såpass omfång.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Trådlöst

Post by E-M »

Overkill wrote:Det är möjligt att jag missförstår, är verkligen inte bra på sånt här Image

Men vägen till trådlöst, vare sig det är sitt eget nät eller nån annans, är alltså en router?
Alltså nätet man kopplar upp sig på (oavsett vems det är) måste vara kopplat till en router. En som har ett fast nät med kablar utan router är alltså omöjligt att koppla upp sig på utifrån?

Det framstår som lite knepigt för mig då jag kunde koppla upp mig på mina föräldrars nät och de har ingen router. ELLER så var det någon annans nät jag var inne på, men då jag bara såg ett nät tillgängligt där (tror jag) så antog jag att det var deras. Det är dessutom en bit till de omkringliggande husen och om nån av de har trådlöst är ju räckvidden ganska lång om jag kom in på nått av de. Minst 100 meter men det kanske har såpass omfång.
Nej, om du har en granne nära inpå. Och han har ett trådlöst nät (router) så kan du koppla upp dig på det såvida det inte är krypterat. Men om du själv vill kunna koppla upp dig trådlöst till din egen anslutnig så måste du göra som jag (vi) sagt ovan. Modem-Trådlös router-Tråd löst nätverkskort.

Då kan det hända att dina föräldrar har ett modem med inbygg trådlös router (är dock rätt ovanligt).

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Trådlöst

Post by ELN »

Vi kör på grannens nät, han bor ungefär 70 meter härifrån skulle jag tro
sharpie
Helgfyllo
Posts: 104
Joined: 08 Sep 2008, 11:40

Trådlöst

Post by sharpie »

Du ska ha ett i datorn tycker jag.

Sen är sladd bättre, du tappar mycket fart annars.
Post Reply