"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Att spela in musik utan pengar går ju inte heller, eller menar du att musiker skall betala instrument, uppehälle och studiotid med pengar som ingen har. Hur hade PB & PP tänkt sej att den ekvationen skulle gå ihop.

Tillåt mej tvivla stenhårt på att de inte behåller en bra slant själva, samt även antagligen får oerhört välbetalda jobb i det nya bolaget.
Musikerna har allmöjlighet i världen att tjäna pengar, och gör det också. Livespelandet är och har alltid varit den stora inkomstkällan för musikerna och mot det konkurrerar ingen nedladdning.
Jag vågar också påstå att huvudorsaken till sjunkande skivförsäljning är dåliga produktioner. Kvalitén på det som de multinationella bolagen spottar ur sig är helt enkelt så undermåligt att ingen vill ha det.
Jag går tillbaka till mig själv - Jag har alltid kopierat musik från mina vänner, det har säkerligen du också. Minns de gamla blandbanden som vi spelade in på 70-80-talen. Under den tiden hade musikindustrin inga problem.
De stora anledningarna till att jag köper skivor så sällan numera är dels priset, men också att det mesta som spottas ut nu för tiden till 80% består av skit.
De flesta av CD-skivorna som jag har i min hylla består av artister som jag främst upptäckt genom blandband och hemmakopiering. Det har alltså ökat mitt intresse för musik, inte tvärtom.

Övriga konspirationsteorier är inget som jag brukar hålla mig med. Det överlåter jag åt andra
Last edited by Långis on 04 Jul 2009, 16:49, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

Jag kopierade i stort sett inte alls musik. Kvaliteten på kasettbanden var helt enkelt för dålig, så jag köpte det jag ville ha. I den mån jag spelade in på band var det för att ha i min walkman.
Idag räcker kvaliteten på en MP3 alldeles utmärkt för mina behov på kvalitet. Där är skillnaden.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by Jungbacka Erik »

on 07/04/2009 at 16:42:26, Långpanna wrote:Jag vågar också påstå att huvudorsaken till sjunkande skivförsäljning är dåliga produktioner. Kvalitén på det som de multinationella bolagen spottar ur sig är helt enkelt så undermåligt att ingen vill ha det. [/quote]Håller helt och fullt med dej på den punkten. Ger någon ut en välgjord skiva köper jag den men vill ungarna ha en absolute kidz 57 så laddar jag ner den. Därför innehåller min skivsamling samtliga Iron Maidens skivor i original men inte en enda Markoolio eller Måns Salmonellaröv.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by gammalhardrockare »

E-M:
Det är inte många som menar att artister ska producera en massa gratis. De flesta vill att man ska utnyttja internet just för att tillgängligheten blir så stor, vilket gynnar artister m.fl.
Det där är skitsnack från början till slut. Har ni varit hemma hos några ungdomar på sista tiden? De har ingen skivsamling att tala om, oftast helt tomt i hyllan. Bara en massa ettor och nollor och skit på hårddiskar och MP-3 och allt vad skiten heter.
Jämför gärna med de skivsamlingar som vi hade/har. Lite skillnad!

Det är solklart, alla ska ha betalt för sitt arbete, oavsett om det är konst, musik eller dikesgrävning.
Att CD-skivor och film är dyrt är inget argument. Det finns mycket som är dyrt. Motiverar alltid ett högt pris stöld?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by rex »

on 07/04/2009 at 20:11:53, Jungbacka Erik wrote:Håller helt och fullt med dej på den punkten. Ger någon ut en välgjord skiva köper jag den men vill ungarna ha en absolute kidz 57 så laddar jag ner den. Därför innehåller min skivsamling samtliga Iron Maidens skivor i original men inte en enda Markoolio eller Måns Salmonellaröv. [/quote]

Nu får allt herrarna ursäkta,men maken till grumligt resonemang har jag väl aldrig hört? Kultur är som skönhet,värdet sitter i betraktarens öga,det finns nog de som ratar Maiden också väl?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by E-M »

on 07/05/2009 at 18:29:51, GammalHardrockare wrote:E-M:



Det där är skitsnack från början till slut. Har ni varit hemma hos några ungdomar på sista tiden? De har ingen skivsamling att tala om, oftast helt tomt i hyllan. Bara en massa ettor och nollor och skit på hårddiskar och MP-3 och allt vad skiten heter.
Jämför gärna med de skivsamlingar som vi hade/har. Lite skillnad!

Det är solklart, alla ska ha betalt för sitt arbete, oavsett om det är konst, musik eller dikesgrävning.
Att CD-skivor och film är dyrt är inget argument. Det finns mycket som är dyrt. Motiverar alltid ett högt pris stöld? [/quote]

Anledningen till att ungdomar idag inte har mängder med CD-skivor är för att det är otympligt. CD-skivan är ett utdött medium. Idag så har man allt på datorn, lägger över det på sin MP3-spelare o.s.v. Det är så mycket smidigare än att vela med en massa CD-skivor. Precis som att folk slutade att köpa LP till förmån för CD-skivor så slutar folk köpa CD till förmån för enskilda digitala filer.

Det där stöld-argumentet håller inte. Orkar inte skriva en roman om varför igen. Vi har helt enkelt olika synsätt men jag kallar inte alla som inte tycker som jag för idioter i alla fall.
Last edited by E-M on 05 Jul 2009, 19:22, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by uy »

He he, det verkar som om allting var en bluff i slutändan: Image
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 393633.svd
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

on 08/23/2009 at 22:03:11, uy wrote:He he, det verkar som om allting var en bluff i slutändan: Image
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 393633.svd [/quote]

Ja jävlar. Det försiggår skumma saker i fildelningsträsket minsan.
Nu väntar jag bara på att nån skall casha in 1,8 miljarder för Spotify Image
Post Reply