"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

Hur var det nu det lät från PB-håll.
"Vi gör inte det här för att tjäna pengar"
"Vi vill bara göra kultur tillgängligt för alla"
"Det är bara häftigt att driva en stor site"
Och alla andra klyschor som tydligen inte ens var värda en möglig ostkant när det verkligen kom till kritan.

Det visar sej (som alltid) att det bara är pengarna, pengarna och pengarna man vill åt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5455559.ab
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by E-M »

Jag ser inte att de gör något fel. De har hela tiden sagt att de hoppas att PirateBay ska försvinna till förmån för lagliga alternativ. Det är det som är deras mål och det är just det de nu verkar uppnå. Jag tycker bara det är roligt om de kan tjäna en slant efter allt arbete de har lagt ner.

Edit: Jag har läst vidare (lyssnat på en intervju med Sunde) och Peter Sunde säger att de själva inte kommer att ta några pengar. Pengarna ska gå in i en fond. Jag hoppas att detta kommer att bli något liknande Spotify, visst det kan gå åt helvete också, precis som Napster för ca: tio års sedan. Ska bli spännande det här...
Last edited by E-M on 01 Jul 2009, 19:57, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

E-M

Det är antagligen samma fond som de lagt alla annonsintäkter i tidigare. Leva loppan på Bahamsfonden tror jag den kallas Image

Fel tycker inte jag heller att de gör, hade jag kunnat få 60 miljoner för lite HTML-kod och några servrar så hade jag huggit som en kobra.
Däremot kan väl uttrycket leva som man lär kanske vara på sin plats.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by E-M »

Josey Wales wrote:E-M

Det är antagligen samma fond som de lagt alla annonsintäkter i tidigare. Leva loppan på Bahamsfonden tror jag den kallas Image

Fel tycker inte jag heller att de gör, hade jag kunnat få 60 miljoner för lite HTML-kod och några servrar så hade jag huggit som en kobra.
Däremot kan väl uttrycket leva som man lär kanske vara på sin plats.
Hehe ja, om det ändå räckte med bara HTML Image Men jag förstår vad du menar.

Om de nu stoppar pengarna i egen ficka så klandrar jag dem verkligen inte, jag hade inte tackat nej. Men man ska komma ihåg att de har lagt ned energi och jobb på sajten i många, många år utan lön. Visst de har fått lite annonsintäkter men man ska komma ihåg att bandredden är inte gratis för dem, likså alla serverar. Jag tror inte att de sitter och trycker på flera miljoner direkt. Jag tror faktiskt inte att de kommer att ta pengarna, jag litar på dem att det går till en fond.

Sedan ska man komma ihåg att 60 miljoner är en spottstyver för TBP, själva varumärket är värt betydligt mer.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by gammalhardrockare »

Det räcker ju med att titta på hur de ser ut för att förstå att det är muppar. Speciellt den där lilla jävla fjanten med hakskägget. Flummare med sådan där alternativ livsstil.

Men de största dårarna, det är trots allt de som har röstat på Piratpartiet. Väljarna alltså. Västvärlden håller på att gå under, och vad prioriterar idioterna? Gratis film och musik!
Folk är idioter. Lägg därtill att de röstar på ett parti som vill skydda kriminella, pedofiler och andra dårar.
Idioter säger jag bara. IDIOTER.
Men jag är inte förvånad, folk ÄR idioter. Det har jag alltid sagt.
Last edited by gammalhardrockare on 02 Jul 2009, 06:04, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Men de största dårarna, det är trots allt de som har röstat på Piratpartiet. Väljarna alltså. Västvärlden håller på att gå under, och vad prioriterar idioterna? Gratis film och musik!
Folk är idioter.
Word!
Om fri nedladdning och att inte ge staten möjlighet att jaga brottslingar på internet är de viktigaste politiska frågor man ser, då har man allvarliga problem med sina prioriteringar.

User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by uy »

Ja, där ser man, allting går att köpa för pengar.
Jag tyckte denna kommentar på Aftonbladets sida var rätt bra:
Hahaha! Nu har dom ju bevisat att dom inte är annat in simpla tjuvar! Allt snack om ideologi klingar ju helt falskt. Dom tar 60 miljoner för sitt "ideella" arbete! LOL Dom vill helt enkelt få betalt för det dom skapat - något dom förnekar alla upphovsmän.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

uy wrote:Ja, där ser man, allting går att köpa för pengar.
Jag tyckte denna kommentar på Aftonbladets sida var rätt bra:
Den var ganska bra faktiskt. I konsekvensens namn så skulle de naturligtvis ha gett bort sidan.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by Långis »

Jag förstår inte upprördheten. Att driva en sajt av denna storlek kostar oerhört mycket pengar. Som de säger själva så har de växt ur kostymen och har inte längre råd att driva siten själva utan att kommersialisera den.
Att siten säljs för 60 miljoner är i sig inte så konstigt - det är ett oerhört stark varumärke som i sig är värt mycket mer. Möjligheterna är oändliga så länge man inte förstör grundidén om fri kultur.
Jag ställer mig tvekande till om de nya ägarna verkligen tänker göra det till en betalsite. Det kommer aldrig att fungera. Som jag förstått det så innebär den nya tekniken att uppladdaren får betalt. Hur man ska lösa den juridiska frågan har jag inte lyckats luska ut.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Jag förstår inte upprördheten. Att driva en sajt av denna storlek kostar oerhört mycket pengar. Som de säger själva så har de växt ur kostymen och har inte längre råd att driva siten själva utan att kommersialisera den.
Att siten säljs för 60 miljoner är i sig inte så konstigt - det är ett oerhört stark varumärke som i sig är värt mycket mer. Möjligheterna är oändliga så länge man inte förstör grundidén om fri kultur.
Jag ställer mig tvekande till om de nya ägarna verkligen tänker göra det till en betalsite. Det kommer aldrig att fungera. Som jag förstått det så innebär den nya tekniken att uppladdaren får betalt. Hur man ska lösa den juridiska frågan har jag inte lyckats luska ut.
Jag är inte upprörd. Jag tycker bara det är hysteriskt roligt, precis lika roligt som alla andra gånger hycklare och dubbelmoralister avslöjar sej själv.

Förresten, menar du att folket bakom TPB vill ha intäkter därför att de lägger ner massor av jobb och har omkostnader. Påminner inte det lite grann om folk som gör musik, film och böcker?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Jag är inte upprörd. Jag tycker bara det är hysteriskt roligt, precis lika roligt som alla andra gånger hycklare och dubbelmoralister avslöjar sej själv.

Förresten, menar du att folket bakom TPB vill ha intäkter därför att de lägger ner massor av jobb och har omkostnader. Påminner inte det lite grann om folk som gör musik, film och böcker?
Men nu är det inte så att varken artister m.fl. jobbar gratis eller lever på svältgränsen. Förstår inte vad folk får det ifrån. Det är tvärtom förstår ni och fildelningen har varit relativit utbredd i ca: 10 år nu.

Det är inte många som menar att artister ska producera en massa gratis. De flesta vill att man ska utnyttja internet just för att tillgängligheten blir så stor, vilket gynnar artister m.fl.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

E-M wrote:Men nu är det inte så att varken artister m.fl. jobbar gratis eller lever på svältgränsen.
Är det rätt att stjäla från fok som har mycket pengar? Det låter ju som ren kommunism om du frågar mej. Och var går i så fall gränsen för när det är ok.
Dessutom finns det många, många mindre kända musiker som inte direkt badra i pengar
Faktum är att PB-folket hävdat att allt skall vara gratis men att de nu själv tar rejält betalt för sin site. Det kallas dubbelmoral och inget annat.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Är det rätt att stjäla från fok som har mycket pengar? Det låter ju som ren kommunism om du frågar mej. Och var går i så fall gränsen för när det är ok.
Dessutom finns det många, många mindre kända musiker som inte direkt badra i pengar
Faktum är att PB-folket hävdat att allt skall vara gratis men att de nu själv tar rejält betalt för sin site. Det kallas dubbelmoral och inget annat.
Nej det är inte så jag menar, men det går jämnt ut. Säg att vi hade stängt i igen allt, ingen fildelning har ägt rumt någonsin. Då hade många inte ens ha upptäckts, det är jävligt bra reklam för dem. T.ex. Biobesöken skjuter i höjden.

Jag har svårt för att kalla kopiering stöld. Om jag går och lånar grannens album så är det ingen stöld eller hur? Men om jag laddar ner samma album och lyssnar på ett tag för att sedan ta bort det från hårddisken, då är det genast stöld?

Ja vart går gränsen? De senaste åren har det inte varit någon gräns, jag tycker att det har fungerat bra. Det reglerar sig självt. Kom ihåg att de som sitter och laddar ner som mest är dem som konsumerar mest kultur. Sedan kan man inte binda varenda nerladdat verk till en utebliven försäljning, det fungerar inte så.

Jag ställer mig inte bakom att allt ska släppas fritt. Men jag gillar delvis det som TBP har stått/står för, de har satt igång en debatt. De förstår värdet och fördelarna med att distrubera över internet. Jag hoppas nu att det kommer lagliga välfungerande alternativ! Det är det som jag har förstått att "TBP-killarna" också velat. De har många gånger sagt att de vill att deras sajt ska försvinna, den ska inte behövas.
Last edited by E-M on 03 Jul 2009, 08:54, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Förresten, menar du att folket bakom TPB vill ha intäkter därför att de lägger ner massor av jobb och har omkostnader. Påminner inte det lite grann om folk som gör musik, film och böcker?
Att driva en sådan site utan intäkter går inte, det förstår du väl? Eller menar du att siten ska drivas av pengar som ingen har? Hur hade du tänkt att den ekvationen skulle gå ihop?
Av pengarna från försäljningen behåller de ju dessutom ingenting själva så de tjänar ingenting eller mycket lite på detta.
Last edited by Långis on 03 Jul 2009, 12:30, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

"Vi vill bara göra kultur tillgängligt". Ha ha ha

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Att driva en sådan site utan intäkter går inte, det förstår du väl? Eller menar du att siten ska drivas av pengar som ingen har? Hur hade du tänkt att den ekvationen skulle gå ihop?
Av pengarna från försäljningen behåller de ju dessutom ingenting själva så de tjänar ingenting eller mycket lite på detta.
Att spela in musik utan pengar går ju inte heller, eller menar du att musiker skall betala instrument, uppehälle och studiotid med pengar som ingen har. Hur hade PB & PP tänkt sej att den ekvationen skulle gå ihop.

Tillåt mej tvivla stenhårt på att de inte behåller en bra slant själva, samt även antagligen får oerhört välbetalda jobb i det nya bolaget.
Post Reply