Webbläsare

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Webbläsare

Post by ELN »

Ja vilken är bäst? Jag själv har 4 på min dator. Den sämsta är den som fanns på datorn: Internet Explorer, nu har jag IE 8 och jag tycker inte om det alls, har de mest kvar för att jag ibland bara snabbt vill kika en sak t.ex då duger de. Men inte ens alla sidor fungerar ju som dom ska på IE.

Sen så har jag Firefox, min favorit, man kan ha addons och grejer, jag har addons som tar bort reklam från sidorna, rättstavning, väder, översättning, filnedladdning osv osv gillar de skarpt.

Laddade alldeles nyss ner Google Chrome, en snygg välfungerrande webbläsare som mycket väl kan bli något av en favorit, har ju bara inte nån erfarenhet av den, men den har i originalutförande rättstavningsprogram och när du öppnar en ny flik kan du välja mellan dina mest besökta sidor, och liksom firefox så startas de upp med de sidor man hade när man stängde ner och man kan söka på google rätt i adressfältet, ja de har i princip tagit de bästa från de andra webbläsarna och smäckt ihop i sitt eget fodral.

Jag har också precis laddat ner opera som verkar va en blandning av de bästa från de ovanstående, kan också bli en klar favorit, vad säger ni?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Webbläsare

Post by uy »

Jag växlar mellan Firefox och Internet Explorer. Jag kör dock fortfarande med en äldre version av IE, tror det är 6. För jag hatar utseendet på de nyare versionerna och tycker att de kan brinna i helvetet i all evighet.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Webbläsare

Post by E-M »

ELN:

Nu för tiden är det mycket en smaksak, jag själv använder Opera. Det har jag gjort i många år nu. Väntar med spänning på Opera 10 som kommer inhålla många nya grejor. Annars är ju Firefox väldigt bra, mycket p.g.a. alla plugins. Microsoft har skärpt till sig lite på sistone och börja följa webstandarderna bättre och lagt till lite nya bra funktioner. Men jag kör fortfarande med Opera! Nackdelen med Opera är att de inte har så många användare (om man jämför med IE och Firefox) så utvecklare kan missa (läs struntar) i att skriva koden så att hemsidan visas som den ska i även Opera. Opera är för övrigt den webläsare som följer standarder bäst.

uy:

Byt genast webbläsare! Att sittta med IE 6 är en väldigt stor säkerthetsrisk! När du väl har vant dig vid det nya utseendet så kommer du att undra hur fan du tänkte tidigare. Det var så med mig från övergången av Office-paketet 2003 till 2007 då var det helt nytt gränssnitt. Ibörjan tyckte jag det sög men när man väl hade vant sig så undra man hur man klarade sig utan det tidigare.
Last edited by E-M on 14 Aug 2009, 18:43, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Webbläsare

Post by uy »

Men navigationsknapparna är ju så små! Det tog faktiskt flera månader innan jag insåg att IE 7 faktiskt hade en Stopp-knapp, de hade bara förminskat den och placerat den bredvid adressfältet.
Fast om det innebär störresäkerhetsrisk kanske man ska fundera på en uppgradering ändå. Men hur är det med systemkraven för IE 7, slukar den mer RAM-minne än sexan, eller är de likvärdiga ungefär?
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Webbläsare

Post by E-M »

Om du ska köra IE så är det bättre att du uppgraderar till 8 direkt. Systemkraven behöver du inte oroa dig för om du inte har en väldigt gammal dator.
Post Reply