Datorbygge

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Här en bild på min nya låda.
Lådan innehåller:
Gigabyte GA-P965-DS4
Pentium dual core E6300 @3,85 Ghz (10,5*366)
Gettomoddad Arctic cooling freezer 7 pro (80 mm Noctua-fläkt nu men skall bytas mot 92mm)
4Gb PC 6400 DDR2 minne
Nvidia 9500GT
Samsung spinpoint 250 Gb S-ATA disk (i väntan på SSD)
FSP Blue storm 350 W (med Noctua-fläkt)
+ en massa fläktar
DVD'n har jag tagit ur eftersom jag aldrig använde den
Och fillagring kör jag på extern HD

Jag är själv ganska nöjd med kabeldragningen, det gör underverk för luftflödet att kunna få bort alla kablar bakom moderkortsplåten. Som sagt, bättre låda för 695:- tror jag inte finns.

Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Datorbygge

Post by E-M »

Magnifik kabeldragning måste jag säga! Inget som kommer stoppa upp luftflödet där inte. Är dock lite besviken på att du inte passade på att köpa nytt moderkort, bättre CPU och ram-minnen (DDR 3) m.m. när du ändå var i farten Image Men det är klart om du inte har någon nytta utav den typen av prestanda så är det ju bortkastade pengar.

Jag byggde ihop en dator till morsan för ett par månader sedan. Det enda hon gör är i princip att surfa. 2700kr har jag för mig att slutrpriset blev.

Men jävlar... den kabeldragningen, tror aldrig jag har sett något så "rent"!
Last edited by E-M on 20 Oct 2009, 21:35, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Datorbygge

Post by Eddie »

Det där blev ju bra!

Men vad konstigt det ser ut med psu längst ned i burken, är det något nytt påfund bland chassin?

Den där fläkten i botten skulle jag ta bort. Tycker att fläktar som drar ut luft ur chassit är det bästa. När jag läst om folk som testat olika konfigurationer så blir det oftast bäst kylning med enbart utblås. Dessutom så lär den där fläkten dra in väldigt mycket damm från golvet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Jag funderade på att byta rubbet, men om man inte spelar så är skillnaden i prestanda mellan en i5 och en klockad Dual core ganska marginell, men inte prisskillnaden.
Om jag köper en SSD till jul så räknar jag med att klara mej några år till och sen vet man ju inte vad som finns på marknaden.

Vad gäller kabeldragningen så är det så jävla enkelt om man bara funderar på var varje kabel skall gå och man kan dra kablarna bakom moderkortsplåten.
Den här dragningen i en Corsair Obsidian är inte heller dum (fast den lådan kostar nästan 4 gånger så mycket):
Image
Last edited by ozzman on 20 Oct 2009, 22:11, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Som den uppmärksamme redan sett så har jag haft en hårddiskkrasch så jag blev tvungen att beställa en ny disk.
När jag berättade för frugan så gick hon i taket. naturligtvis hade hon lagt in en massa bilder på den nu kraschade driven, trots mina många påminnelser om att bilder skall läggas på den externa disken och med jämna mellanrum brännas på DVD.
Det handlade om bilder från hela 2009. Jag trodde bergsäkert att de var förlorade tills jag chanssökte på nätet och hittade ett fantastiskt litet program som hette "File scavenger". Det klarade av att både analysera disken, söka rätt på Jpg-filerna och rädda ca 85%-90% av dem.

Ett helt fantastiskt program som jag verkligen kan rekommendera om ni har en defekt disk som innehåller något viktigt.
Man måste fixa en licesn dock eftersom demon bara låter en återskapa filer upp till 64Kb, men det löser ju den händige lätt.

Det lustiga är att disken måste ha varit på gång att krascha ett tag. När jag nu använder min urgamla Hitachi S-ATA1 disk som borde vara bra mycket långsammare än Samsungen som dog så går allting blixtsnabbt i Vista och den är rejält mycket tystare än vad Samsungen var sista tiden, trots att det var tvärtom när de var nya.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Eddie wrote:Det där blev ju bra!

Men vad konstigt det ser ut med psu längst ned i burken, är det något nytt påfund bland chassin?

Den där fläkten i botten skulle jag ta bort. Tycker att fläktar som drar ut luft ur chassit är det bästa. När jag läst om folk som testat olika konfigurationer så blir det oftast bäst kylning med enbart utblås. Dessutom så lär den där fläkten dra in väldigt mycket damm från golvet.
PSU'n längst ner gör att den tar luft underifrån och blåser ut den bakåt så man slipper att PSU'n påverkar eller påverkas av någon annan komponent, blir vanligare och vanligare. Lian-Li, Antec och Cooler master har det i alla sina chassin.
Fläkten i botten går på 5Volt så den hjälper bara frontfläktarna lite då HDD-platserna är lite i vägen för luftintaget i fram.
Det sitter för övrigt dammfilter för alla inblåsfläktar.
Jag har provat utan den i botten och det enda som hände var att grafikkortet blev 7-15 grader varmare.

Med de öppningar + fläkt som finns på baksidan så borde intag-utblås gå ungefär jämnt upp och med tanke på att CPU'n nu när jag klockat ner den till original och när kylpastan fått bränna in lite aldrig går över 45 grader i Orthos med den budgetkylare jag använder och att systemtempen ligger mellan 24 och 29 grader så är jag nöjd.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Datorbygge

Post by hakan »

JW:

Mycket föredömlig kabeldragning!
Gfx kortet hade du kunnat slänga in ett 9800 gtx för dryga tusenlappen, annars ser konfiggen helt okej ut tycker jag!

Powersupply längst ner fyller ytterligare en funktion, och det är att hela chassit blir tyngre i botten vilket gör den mer stabil. Varm luft stiger som bekant uppåt, och eftersom det då saknas en utluftsfläkt "där uppe" så är det perfekt att det sitter en minst 80x80 i överkant bak. Verkar vara ett genomtänkt bygge.

Själv sålde jag mitt hemmabygge för 500 kr mer än vad jag byggde det för nyligen. Hade den mest till spel och jag tänkte inköpa en PS3 slim istället, så får man blåstråle på köpet. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Hakan:

Jag funderade faktiskt på att skaffa ett värre grafikkort men eftersom jag inte spelar så behöll jag det gamla.

Om jag skall köpa ett nytt så ligger Radeon HD5750 bra till. Modernt (DX11), strömsnålt och relativt överkomligt i pris (runt 1000-lappen) och snabbare än 8800GTS/9800GT/GTS250 (som ju är samma kort i grunden förutom kortare PCB och 20 fler stream processorer i GTS250 än i 9800GT och 8800GTS). Men som sagt, spelar man inte så behöver man inte mycket grafikkort.
En annan tanke är ju att köpa ett passivt kylt HD4350, de drar bara runt 18W har jag för mej och ger inte ifrån sej någon värme alls att tala om.

Om man däremot skulle titta på vad jag verkligen vill ha så skulle det se helt annorlunda ut Image
Image

Den här borde kunna greja det mesta som finns idag.
Last edited by ozzman on 28 Oct 2009, 13:46, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Datorbygge

Post by uy »

Här har jag hittat ett framtida projekt åt dig, Josey!
Image
Skitarna ska va' lika långa i år
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Datorbygge

Post by hakan »

Om jag skall köpa ett nytt så ligger Radeon HD5750 bra till. Modernt (DX11), strömsnålt och relativt överkomligt i pris (runt 1000-lappen) och snabbare än 8800GTS/9800GT/GTS250 (som ju är samma kort i grunden förutom kortare PCB och 20 fler stream processorer i GTS250 än i 9800GT och 8800GTS). Men som sagt, spelar man inte så behöver man inte mycket grafikkort.
En annan tanke är ju att köpa ett passivt kylt HD4350, de drar bara runt 18W har jag för mej och ger inte ifrån sej någon värme alls att tala om.
Spelar man inte så behövs det ju inget annat än ett hyggligt 2-d kort. Jag hade ett 9800gtx vilket innebär att den är överklockad "från fabrik". Hade riktigt schysst prestanda i både FarCry 2 och Crysis.

Det här med Radeon vs. GeForce har det redan skrivits spaltkilometer om, den debatten ska jag inte ge mig in i. Dock ska man ha i åtanke att vissa spel är mer lämpliga till det ena eller andra kortet och det märks på de många benchmark-testerna som gjorts under åren.

Kom på mig själv att sitta och le när jag såg din önskelista.. Image den hade suttit fint!

Uy:

Haha! Det ser ut som en byrålåda.. fan va coolt! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Det jag menar är bara att ATI's nya 5-serie drar mycket mindre ström än Nvidias, dessutom har de modernare arkitektur och funktioner.
Det kan mycket väl ändra sej när Nvidia får ut Fermi på marknaden.

Det sämsta man kan vara är för övrigt "fan boy" för det ena eller det andra.
Jag har haft flera stycken ATI-kort och flera Nvidia-kort.Jag är till och med så gammal så jag haft Cirrus Logic, Matrox och 3Dfx-kort.
Processorer har jag använt både Cyrix, Intel och AMD.
Moderkort däremot köper jag gärna Gigabyte eftersom jag tycker om att de har högre kopparhalt i sina kort än ex. Asus och att de kör enbart med solida kondensatorer.
Men generellt så köper jag där jag får mest pang för pengarna. Skulle jag köpa en helt ny budgetrigg idag så skulle jag nog satsa på en AMD istället för en Intel. En normal datro så är det väl Intels i5 som gäller.
3-D kommer man inte helt undan om man vill köra Aero, men det är bra nära.
Om jag skulle köpa nytt så skulle jag mycket väl kunna tänka mej inbyggd grafik men i dagsläget saknas det på Intels nyare chipset så då måste man ha separat kort. Jag tror däremot att Intels nästa serie kommer att ha grafikkrets inbyggd direkt i processorn. det skulel vara helt perfekt.

För övrigt skulle det vara riktigt coolt att bygga in en dator i sovrumsbyrån

Last edited by ozzman on 28 Oct 2009, 22:49, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Datorbygge

Post by hakan »

JW:

Ha! Cyrix var ju kända för att vara tysta och hålla extremt låg temperatur... Image

Jag säger bara Matrox millenium! Vilka minnen.. Image

När det gäller Gigabyte så är de för närvarande min favoritleverantör av moderkort. Gigabyte och AMD funkar i alla väder. Sedan gillar jag intels Atom, initiativet är fenomenalt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Hakan:

Ja Atom 330 med dubbla kärnor och TDP på 2,5 W är helt makalöst.

Nu kom jag på ytterligare ett grafikkort som jag hade, nämligen Diamond Viper II
Image

Åh den nostalgi man får av gammal hårdvara.

Här är ännu en riktig klenod, notera ISA-bussen som kunde överföra 8 MB/s mot dagens PCI-E 2.0 som kan överföra 8GB/s:
Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Datorbygge

Post by hakan »

JW:
Viper var sjukt grymt, men jag hade aldrig det kortet tyvärr. Däremot Matrox mystique 220 =) vilket vackert kort! Spelade Duke Nukem så datorn dog av överhettning.

CL-kortet ser ut att vara från en gammal compaq =) typ nån P100?

Man borde besöka någon marknad med begagnade datorprylar, finns sånt? Vilken tidsmaskin det hade varit! Tänk att se en gammal Victor släpbar 286 med 16mb minne och monokromskärm! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Datorbygge

Post by ozzman »

Jag tror jag skall skapa en tråd i nostalgiforumet där man kan lägga in bilder på gammal datorhårdvara. Endast sådan man kommit i kontakt med själv naturligtvis.
Post Reply