Är SSD framtiden?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by uy »

http://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA
Det verkar som att SSD-minnet är betydligt snabbare än en vanlig hårddisk, så det kanske är något att fundera på. Själv så avvaktar jag ett tag, tills de går ner i pris.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by ozzman »

Det är absolut framtiden. En bekant har köpt en och det rent läskigt hur snabb datorn blir.
Själv tror jag jag väntar lite. Priset får gärna gå ner till 10kr/Gb. Dessutom tror jag det är bra att ha Win7 för att få tillgång till TRIM-stöd
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Är SSD framtiden?

Post by E-M »

Det är helt klart framtiden men de hederliga mekaniska diskarna kommer hänga med ett bra tag, säkert två-tre år till p.g.a. att de är så prisvärda - man får mycket GB per krona. Fördelarna med SSD är många t.ex.: accesstiderna är skrämmande låga, de är tysta (inga rörliga delar), tåligare, högre läs- och skrivhastighet.

Till en början kommer nog SSD diskarna främst användas som OS-disk, alltså man installerar operativsystemet på en SSD-disk och sedan har man mekaniska diskar för att lagra sina filmer och annat som tar stor plats.

Jag funderar starkt att skaffa en SSD-disk till min MacBook Pro längre fram när priserna har sjunkit lite mer. En SSD-disk passar perfekt i en bärbar då den hänger med lite överallt (tänker på att den skakas endel) sedan behöver jag inte så mycket utrymme, räcker gott och väl med 160GB.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Är SSD framtiden?

Post by hakan »

Jag har numera SSD både i min bärbara och stationära. Köpte en 320 GB disk för ett par veckor sedan som jag har till den stationära som C: (systemdisk) och sedan lägger jag alla program på D: som är en vanlig 3,5" sata-disk på 3TB. Det går mycket snabbare att starta upp datorn och det mesta känns snabbare. Inte för att den var långsam innan, men man är ju yrkesskadad Image

Att de drar mindre ström är inte riktigt hela sanningen, de drar LITE mindre ström bara.. men på en bärbar blir batteritiden ändå bättre eftersom när den väl jobbar så jobbar den fortare (och kan vara i idle-mode längre) samt att den genererar mycket mindre värme och därmed behöver inte fläkten varva upp lika mycket, vilket sparar batteri. Dessutom är den mycket lättare än en vanlig mekanisk disk.

Jag tror att det är framtiden helt klart, mekaniska diskar kommer dock ändå att finnas under lång tid framöver pga. att lagringskapaciteten är såpass mycket högre. Största SSD för tillfället är runt 1TB (och kostar typ 12.000 kr) medan en 3TB vanlig 3,5" sata disk ligger på 1500 kr.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by ozzman »

Jag blev med SSD för ett par veckor sedan och jag kan ärligt säja att de 1500:- gav mej en helt ny dator. Jävlar vad allt flyter bra.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by Långis »

Är det möjligt att byta ut hårddisken i laptopen mot ett ssd-minne?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Är SSD framtiden?

Post by ELN »

Nu kommer ja här som både tekniskt blind o döv på dessa grejer, men jag hade faktiskt ur minnet på 2 laptops nyss o om ja fattat det rätt, så skall de väl funka bra bara det är rätt kontakt Image Eller?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by ozzman »

Det går alldeles utmärkt att byta HD i sin laptop. Kolla bara vad det är för kontakt och fysisk storlek på disken i din laptop.
De flesta laptops har 2,5 tums diskar men en del ultraportabla kan ha 1,8 tum. Sedan måste man ha S-ATA interface i datorn men det har de flesta laptops haft i bra många år så om det inte är riktigt gammal häck så bör det inte vara några problem.

Sedan bör man köra Windows 7 när man har en SSD eftersom det finns en funktion i W7 som kallas TRIM som inte finns i Vista eller XP (XP har nog inte stöd för SSD öht om jag inte minns fel).
En annan sak som kan göra underverk på en laptop är mer minne, en del av de laptops som säljs via de stora kedjorna har alldeles för lite minne och minne är billigt idag.
Minst 4 Gb bör man ha.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Det går alldeles utmärkt att byta HD i sin laptop. Kolla bara vad det är för kontakt och fysisk storlek på disken i din laptop.
De flesta laptops har 2,5 tums diskar men en del ultraportabla kan ha 1,8 tum. Sedan måste man ha S-ATA interface i datorn men det har de flesta laptops haft i bra många år så om det inte är riktigt gammal häck så bör det inte vara några problem.

Sedan bör man köra Windows 7 när man har en SSD eftersom det finns en funktion i W7 som kallas TRIM som inte finns i Vista eller XP (XP har nog inte stöd för SSD öht om jag inte minns fel).
En annan sak som kan göra underverk på en laptop är mer minne, en del av de laptops som säljs via de stora kedjorna har alldeles för lite minne och minne är billigt idag.
Minst 4 Gb bör man ha.
Gött, men det är nog som du skriver att det kan vara värt att vänta på att priserna sjunker.
Jag vill nog ha åtminstone 250 gig innan jag anser det vara värt att peta in den i datorn. Sådana minnen verkar vara lite svårare att hitta, förmodligen pga priset..
Last edited by Långis on 09 Jan 2012, 12:20, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Är SSD framtiden?

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Gött, men det är nog som du skriver att det kan vara värt att vänta på att priserna sjunker.
Jag vill nog ha åtminstone 250 gig innan jag anser det vara värt att peta in den i datorn. Sådana minnen verkar vara lite svårare att hitta, förmodligen pga priset..
Eller så dammar du i en SSD i laptopen på 120 Gb och köper en vanlig extern hårddisk på 500Gb för 500 spänn där du kan ha filmer och liknande
Post Reply