Problem med uppstart.

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Problem med uppstart.

Post by Jungbacka Erik »

Nu ska ni få något att bita i: Min dator vägrade att starta upp. Den kom så långt att lampan på diskettstationen tändes men där tog det stopp. Var in i biosen och kollade bootningsföljden men där var allt ok. Jag testade allt möjligt men inte förrän jag drog ur dvd-sladden (SATI) startade datorn upp. Dvd-spelaren är hel för det funkade att boota med den. Vad har ni för tankar om detta?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Problem med uppstart.

Post by ozzman »

Det kan vara så att någon av dina S-ATA-kontakter på moderkortet klappat ihop.
Jag hade själv samma problem för ett par månader sedan och fick byta S-ATA kontakt på moderkortet, sedan funkade det bra.

På mitt moderkort finns det två typer av S-ATA kontakter. 6 st som går på Intels vanliga chipset och 2 som går på någon typ av HUB från Marvel (de har dessutom olika färg på moderkotet). Jag bytte DVD-kontakten från Intel till en av Marvel kontakterna och då funkade det som sagt.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Problem med uppstart.

Post by Jungbacka Erik »

Finns bara 4 s-ata kontakter på mitt moderkort och hårdskivan funkar på alla dessa bara inte DVD-spelaren är ikopplad. Måste kanske testa med en annan DVD-spelare till att börja med. Kanske den är deffekt fast den funkar separat.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Problem med uppstart.

Post by uy »

Har du kollat plintarna på baksidan av Dvd-spelaren? Det kanske är så att både Hårddisken och Dvd-spelaren är kopplade som "master", och då kan det krångla.

Prova att flytta plintarna så att Dvd-spelaren blir "Slave", kanske det fungerar. Jag hade själv ett liknande problem för några år sedan, och då löstes det på detta vis.
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Problem med uppstart.

Post by Jungbacka Erik »

uy wrote:Har du kollat plintarna på baksidan av Dvd-spelaren? Det kanske är så att både Hårddisken och Dvd-spelaren är kopplade som "master", och då kan det krångla.

Prova att flytta plintarna så att Dvd-spelaren blir "Slave", kanske det fungerar. Jag hade själv ett liknande problem för några år sedan, och då löstes det på detta vis.
Det skulle kunna funka om dom var ikopplade på IDE men då dvdn och hårdskivan är kopplad på S-ATA kollar datorn på vilken OS är installerat på och då blir den automatiskt master.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Problem med uppstart.

Post by E-M »

Låter sannerligen märkligt. Det fungerar alltså med antingen bara DVD:n eller bara med hårddisken - inte båda två samtidigt. Det är inget fel på själva SATA-porten eftersom hårddisken fungerar på alla portar.

Det jag hade börjat med att göra är att rensa CMOS-kretsen så att BIOS går tillbaks till fabriksinställningen. Detta kan du göra genom att antingen ta bort batteriet en längre stund eller flytta på en bygel (jumper) som brukar sitta vid sidan av kretsen. Står i din instruktionsbok hur du gör eller så kan du säkert hitta det på moderkorttillverkarens hemsida.

Om inte det hjälper kanske det hjälper med att flasha BIOS till en nyare version (om du inte har den senaste vill säga).

Skulle ingenting av det hjälpa så borde uteslutningsmetoden säga att det är något knas med dvd-spelaren. Ett sätt att kolla det är ju att testa den i en annan dator eller som du var inne på testa med en annan dvd-spelare. Du får ju en ny som stödjer de mesta format inkl. brännare och hela köret för ett par hundralappar.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Problem med uppstart.

Post by Jungbacka Erik »

Testade att koppla en extern dvd-spelare till datorn och det funkade bra om man kopplade in den då datorn var igång, men är den ikopplad vid uppstarten vägrar datorn starta... blir att nolla cmosen som nästa.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Problem med uppstart.

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Testade att koppla en extern dvd-spelare till datorn och det funkade bra om man kopplade in den då datorn var igång, men är den ikopplad vid uppstarten vägrar datorn starta... blir att nolla cmosen som nästa.
Annars får du väl leta fram någon gammal IDE- DVD och testa.
Det brukar ju finnas en IDE-kontakt även på modernare moderkort.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Problem med uppstart.

Post by Jungbacka Erik »

Har nu kommit så långt att jag testat att nollställa CMOSen men inte heller det hjälpte. Verkligen konstigt detta... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Problem med uppstart.

Post by ozzman »

Det här är ett långskott, men kan det vara så att det är nätagget som börjar spöka. Om 12V-linorna på nätagget börjar bli dåligt så kan det hända de mest konstiga grejer. Det kan ju också vara så att nätagget börjar bli dåligt och överhettar pga belastningen.
En DVD drar inte mycket ström men en del modeller kan ligga på upp till 15W, om man ligger på gränsen så kan det vara nog för att knäcka kamelens rygg.

Men det troligaste är nog att det är moderkortet. det kan också vara värt att kolla minnena, om du har fler än en sticka i datorn så kan du prova att ta ur en av dem och starta.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Problem med uppstart.

Post by Jungbacka Erik »

Minnena har jag kollat men nätagget kan det ju faktiskt vara. Datorn har startat om vid några tillfällen då ungarna har använt den. Antagligen för att dom har facebook, msn, youtube och en hel hög andra program öppna samtidigt men det kan ju också tyda på ett defekt minne...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Problem med uppstart.

Post by ozzman »

En kanske dum fråga, men har du gjort ren datorn från damm? Det kan ju samlas rejäla dammkakor i en dator som hindrar kylningen. Särskilt nätaggregat brukar sakna filter så där kommer dammet in obehindrat, då kan de bli rejält varma.

Se om du kan låna ett nätagg av någon och prova med, det kan nämligen vara lurigt att mäta sej fram till om ett agg är dåligt eller inte.
Post Reply