Ta bort oljud från kassetter

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
Raggarn
Glad amatör
Posts: 16
Joined: 08 Mar 2007, 10:59

Ta bort oljud från kassetter

Post by Raggarn »

Hejsan !

Jag håller på med att överföra dom kassetter jag har med Eddie in till min dator och jag har en sak som jag skulle vilja höra med er om ni kan hjälpa mig med, och det är att i högra kanalen så hör man ( använder hörlurar ) ett knastrande ljud som kommer ifrån kassetterna förmodligen vilket det gjorde redan när jag köpte dom, har inget med musiken att göra, så min fråga är , kan man ta bort detta enorma irreterande ljud och vilka program ska man använda iså fall ?
Och hur gör man för att få bort oljudet?
Det hörs väldigt tydligt när eddie pratar men även vid musik.
Finns det något att göra emot detta? Kan man ta bort det helt eller åtminstone försvaga ljudet utan att kvalitén försämras allt för mycket?
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Ta bort oljud från kassetter

Post by sten1972 »

Är det orginalkassetter och du får ett knastrande ljud så beror det nog på kabeln du använder mellan kassettdäcket och datorn, alternativt att det är nåt knas med ljudkortet.
Raggarn
Glad amatör
Posts: 16
Joined: 08 Mar 2007, 10:59

Ta bort oljud från kassetter

Post by Raggarn »

Ja det är originalkassetter som jag köpte på 80 talet och ljudet hörs under hela tiden kassetten rullar och enbart i högra kanalen och det är jävligt irreterande när man ska lyssna i hörlurar. Och det är varken fel på kabel eller ljudkort då ljudet inte finns med på andra kassetter från andra bolag, så jag skulle säga att det är låg kvalité på kassetterna trots original.

Finns det någon chans att man kan få bort ljudet efter att man spelat in det på datorn?
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Ta bort oljud från kassetter

Post by sten1972 »

Ja det går att få bort sprak och knaster i efterhand. Men alla sådan program jag har testat har tyvärr även tagit bort dynamik och diskant. Men det finns säkert bättre program idag att köpa eller ladda ner.
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Ta bort oljud från kassetter

Post by herrskogstrand »

Vilka kassetter är det handlar om?
Last edited by herrskogstrand on 03 May 2011, 18:23, edited 1 time in total.
Raggarn
Glad amatör
Posts: 16
Joined: 08 Mar 2007, 10:59

Ta bort oljud från kassetter

Post by Raggarn »

Herrskogstrand wrote:Vilka kassetter är det handlar om?
Det är de flesta kassetter jag har, från Ettan till Dårarnas Julafton och på alla så finns det ett litet knaster i högra kanalen när man spelar upp kassetten och har varit så från första början, förmodligen dålig kvalité på banden. Har kollat andra kassetter från t.e.x. Mariann så finns inte detta ljud. Irriterande.
Last edited by Raggarn on 04 May 2011, 10:55, edited 1 time in total.
Post Reply